Warlords Battlecry II

På 80-tallet kom det første Warlords-spillet ut på Amiga. Den gangen var det et turn-based strategispill. Sent på 90-tallet kom Warlords Battlecry i butikkhyllene. Da hadde produsenten konvertert spillet til sanntidsstrategi. Etter nesten to år har SSG kommet med neste spill i serien: Warlords Battlecry II. Så får vi se om det svarer til forventningene som stilles til dagens strategispill.

Spillet kommer i en helt standard innpakkning og inneholder spill CD-en (naturligvis), en manual, samt en liten oversikt over forskjellige spells og ferdigheter som de forskjellige heltene kan bli i besittelse av. Installasjonen gikk raskt og smertefritt. Når man kommer inn i spillet kommer det opp en meny som gir deg en rekke muligheter til å spille på forskjellige måter. Blant disse er: "Campaign", "Skirmish", "Tutorial" og "Multiplayer". Det følger også med en editor. Ved hjelp av denne kan man lage sine egne brett, der en kan spille mot en datastyrt fiende eller andre spillere i multiplayer. Hvis du er en nybegynner i sanntidsstrategi-genren burde du spille tutorial først. Denne hjelper deg til å bli kjent med det grunnleggende, som for eksempel hvordan du flytter hæren, skaffer deg mineraler og bygger forskjellige hus. Er du vant til strategispill som Red Alert 2 eller Starcraft så er ikke dette nødvendig.

Ensformige oppdrag
La oss ta en titt på campaign-delen. Det er dette som er singleplayerdelen i spillet. Først velger du hvilken rase du vil spille. Her finnes hele 12 forskjellige raser (Humans, Dwarves, Barbarians, Minotaur, Undead, Orcs, High Elves, Wood Elves, Dark Elves, Fey, Dark Dwarves, og Daemons). Deretter velger du en helt, og hvilken "ferdighetsvei" han skal følge. Ditt oppdrag er å ta kontrollen over en verden som heter Etheria. Du starter med et lite land og får muligheten til å angripe dine naboer. Makter du å overta styringen i landet til en nabo, kan du fortsette på neste land. Vanskelighetsgraden øker ettersom du overtar flere land, og slik fortsetter det til du har tatt over hele Etheria (omtrent 60-70 land). Ikke tro at du får mange timer ed god underholdning, for på hvert eneste brett har du kun ett mål: Drep dine fiender! Riktig, det er kun dette som gjelder og det blir kjedelig i lengden.

Du starter spillet med helten din (senere kan du bruke opptjente poeng for å starte med f.eks flere krigere eller byggemenn). Heltens hovedoppgave er å bygge de første bygningene og å overta forskjellige gruver (gull, stein, metall og krystall). Menyene er oversiktlige, men tar for mye plass på skjermen. Hvis man for eksempel skal bygge et hovedhus må man først merke helten, deretter trykke på byggeknappen. Da popper det opp et vindu midt på skjermen med en oversikt over de forskjellige bygningene. Dette kunne ha blitt utført på en bedre måte slik at vinduer ikke popper opp i tide og utide og dermed tvinger deg til å flytte blikket vekk fra slagmarken.