I 2014 skal Warner Brothers Interactive Entertainment ha betalt flere høyprofilerte YouTubere, deriblant svenske Felix «PewDiePie» Kjellberg, for positiv omtale av Middle-earth: Shadow of Mordor. Det melder det amerikanske forvaltningsorganet for forbrukervern og konkurranseregulering – Federal Trade Commission (FTC) – på sine nettsider.
Ifølge FTC betalte utvikleren alt fra et par hundre til flere titalls tusen dollar for YouTube-videoer og omtale på sosiale medier, gitt at visse krav ble oppfylt. Blant annet måtte alt innhold sette spillet i et positivt lys og ingen feil kunne vises frem. I tillegg måtte videoene på det sterkeste oppfordre seere til å besøke spillets nettsider for å registrere seg og lære mer om spillet.
Ikke merket godt nok
![](https://i.bo3.no/image/77979/Skjermbilde%202015-10-22%20kl.%2011.55.05.jpg?c=0&h=282&w=500)
Sponset innhold må alltid merkes klart og tydelig, slik at publikum lett kan skille skaperens egne meninger fra reklame for et produkt. Warner Bros. skal imidlertid ha bedt YouTuberne om å kun opplyse om sponsoravtalen i en liten notis langt nede i beskrivelsen av hver video. Dermed ville informasjonen kun være synlig hvis seere trykket på «Vis mer»-knappen under videoen.
FTC hevder også at noen videoer ikke informerte om sponsingen i det hele tatt, og ved flere anledninger skal Warner Bros. ha godkjent innhold som ikke var merket riktig:
– Forbrukerne har rett til å vite om anmeldere gir sine egne meninger eller om de har fått betalt for å lage reklame. Selskaper som Warner Brothers må være ærlige med forbrukerne i sine nettbaserte reklamekampanjer, sier FTC-direktør Jessica Rich.
FTC opplyser videre om at de ikke vil bøtelegge Warner Bros., men i stedet har inngått et forlik med utvikleren. Under en ny avtale mellom de to partene må Warner Bros. sørge for at sponset innhold merkes skikkelig i fremtiden, og at alle som betales for å reklamere for deres produkter følger nødvendige retningslinjer.
YouTube-trøbbel
![](https://i.bo3.no/image/82797/csgolot.jpg?c=0&h=281&w=500)
Det stormer rundt flere YouTubere for tiden, etter at det i forrige uke kom frem at Trevor «TmarTn» Martin og Thomas «Syndicate» Cassell sto som eiere av skin-gambling-nettstedet CS:GO Lotto – et nettsted der man kan gamble med kosmetiske gjenstander fra Counter-Strike: Global Offensive.
I flere YouTube-videoer viste de to hvor lett det var å vinne på CS:GO Lotto, uten å gjøre rede for at de faktisk eide nettstedet og trolig kunne garantere at de selv vant når de ønsket.
De brukte med andre ord sin innflytelse til å selge inn CS:GO Lotto til sine seere, blant annet i videoer der de tilsynelatende vinner kosmetiske gjenstander verdt nærmere 100 000 kroner.
Etter avsløringene ble både Martin og Cassell lempet inn i et allerede pågående søksmål mot Valve – selskapet bak Counter-Strike: Global Offensive – som anklager utvikleren for å ha lagt til rette for ulovlig gambling. De to YouTube-stjernene nevnes spesifikt i forbindelse med å promotere nettstedet som en gambling-tjeneste, også til mindreårige.