Yager

Navnet er Magnus Tide. Før levde du som freelancer og tok på deg de fleste typer jobber. Endelig kan det gå mot lysere tider hvis du klarer deg gjennom kravene som din fremtidige sjef stiller. Magnus er kjent for sine halsbrekkende manøvrer med fartøyet sitt, en blanding av flyet Harrier og et romskip, også kalt Saggitarius.

Flott lyd og grafikk
De over tjue forskjellige brettene inneholder masse små og lekre detaljer som er en fryd for øyet. Bilder per sekund (BPS) holder seg nesten alltid på 60, med noen få unntak. Disse unntakene er bagateller når du ser hvor utrolig mange effekter som er blitt brukt for å få frem den gode stemningen i spillet. Den velkjente tåken som gjør det lettere for konsollen å håndtere alle effektene, kommer litt for tidlig frem. Likevel er det lett å se de forskjellige objektene på litt avstand. Lydeffektene er også varierte og har bra kvalitet. Når du blander disse to tingene sammen, får du en setting som er en av de bedre på markedet for tiden. Lyden av en jetmotor som suser over hodet ditt er alltid like fascinerende å høre på, og takket være 3D-lyden, gjengis dette på en flott måte. Musikken er kanskje ikke av det aller beste slaget, men den glir lett inn i spillets gang. Litt monoton, men den virker bra som bakgrunnsmusikk, og man har jo forskjellig musikksmak. Du slipper å lese så mye i Yager da alt blir gjengitt av stemmer. Dette gir spillefølelsen enda et løft. I selve spillet dukker det opp cirka 20 forskjellige personer med hver sin stemme. For de som har spilt Wing Commander-serien vil nok fornærmelser fra motstandere som du skyter på være et velkjent fenomen. Yager er intet unntak, og det er kanskje gjort enda bedre her. Litt kjedelig er det til stadighet å bli minnet på hvilket oppdrag du har. Selv når du reparere skipet ditt, dukker det opp en stemme i radioen din som sier hva du skal gjøre. Denne stemmen gir seg ikke før du har gått tilbake til det du er satt til. Er det virkelig ikke mulig å forstå at man faktisk må reparere skipet når man har blitt skutt på?

Yager er et flott spill. Lyden og grafikken er utrolig bra, men vanskelighetsgraden er høy. Lærekurven er kanskje litt for lang i forhold til det som er morsomt. Likevel er Yager et spill du kommer til å spille mye. Historien er interessant, og når du først får taket på kontrollerne, ja da blir det skikkelig fengende. Lastetiden er kanskje i lengste laget, men det er tross alt store verdener med masse objekter som skal hentes frem. Det merkes fort at produsenten har jobbet mye med å få frem en atmosfære som de fleste skal kunne like, og her har de lykkes godt. Kanskje er det ikke så romantisk å se på en vakker solnedgang fra cockpiten til Saggitarius, men det er likevel utrolig bra laget. Musikken fungerer helt greit som bakgrunnsmusikk og ingenting mer. Savnet av multiplayer er stort i dette spillet. Yager kunne bydd på enda mer underholdning hvis dette hadde blitt lagt til. Til tross for den bra grafikken, sliter ikke konsollen mye med å drive spillet. Selvsagt er det ingen regel uten unntak, men dette ødelegger ikke for spillefølelsen. Å manøvrere rundt på brettene, er ingen sak når du først finner ut hvordan skipet skal håndteres. Likevel er Yager et vanskelig spill med store utfordringer. Saggitarius tåler ikke mye hard medfart, og det er ikke alltid et verksted i nærheten. Dette kan by på en del frustrasjon siden muligheten til å lagre ofte ikke er mulig. Alt i alt er Yager et knakende godt spill som du neppe går lei av med det første. Grafikken, lyden og atmosfæren trekker opp en hel del, og dette er et must for alle Wing Commander-fans.