Sniktitt

Diablo III

En mørk, men fargerik djevel

Blizzards djevelaterkomst avslører at det slettes ikke er så lyst og muntert som mange skal ha det til.

1: First page
2: New page

LOS ANGELES (Gamer.no): Nyheten om at Blizzard var i gang med et nytt kapittel i den populære Diablo-serien, ble mottatt med stor begeistring under Worldwide Invitational-arrangementet i Paris i juni. Forrige helg var det premiere for den spillbare testversjonen på Blizzcon, og vi var tilstede.

Se magikerklassen i aksjon

Vis større

Video: Diablo III

Stikkord:
  • action
  • spill
  • pc
  • rollespill
  • diablo
  • _editorialselect


Populariteten skal det ikke stå på. Køene til Diablo IIIs relativt store spillområde så ut til å være tilnærmet uendelig, og de tilreisende entusiastene måtte belage seg på flere timer i kø for å få noen minutter med spillet. Det så ikke ut til å drepe verken stemningen eller lysten, ettersom flere stilte seg i kø opptil flere ganger.

Grav dere ned

Da spillet for første gang ble fremvist i Paris, kom det selvfølgelig en hel del kommentarer og reaksjoner fra verdens kanskje mest fanatiske spillfanbase. Det ble til og med opprettet en egen underskriftskampanje blant fans som mente at spillet ikke var mørkt og dystert nok.

Etter å ha spilt spillet ber jeg innstendig de menneskene som skrev under om å ta seg en bolle og returnere til det hullet de kom fra. Diablo III starter i en uhyggelig landsby hvor du møter en soldat som fortviler over at nok en lykkejeger skal prøve seg nede i de forstyrrede katakombene. Mange andre har entret uten å komme tilbake, og du blir på sett og vis dømt nord og ned.

Like ved ditt startpunkt står en sliten mann og kaster maltrakterte lik på et bål. Tåken hviler tungt over den tilnærmet døde lunden, og folk henger fra trærne som om de skulle vært frukt. Diablo III skriker fra første stund at dette slettes ikke blir noen tur til Disneyland, og er så absolutt både uhyggelig, dystert og mørkt.

Startområdet er kaldt og særdeles utrivelig.

En trollmann

I tillegg til å la presse og tilreisende fans få prøve spillet for første gang, brukte Blizzard også anledningen til å annonsere den tredje av spillets totalt fem klasser. Under Worldwide Invitational lærte vi den fysiske barbaren og heksedoktoren å kjenne, og denne gangen var turen kommet til trollmannen.

Hvis vi skal være helt ærlige med oss selv kom vel aldri trollmann inntog som noen stor overraskelse. Det er et spill med mye mystikk, magi og vold, så at det finnes en krigertype og en eller annen trollmann i det, er like sikkert som at Mike Morhaime ikke var naken under Blizzcons åpningsseremoni.

Trollmannen opererer ved første øyekast som de fleste magibrukende klasser i rollespill. Han er helt og holdent avhengig av bruken av magiske formularer, og har et skikkelig problem så fort selv det sløveste sverdet kommer nær kjortelen hans. Når man kommer litt nærmere inn på han, ser vi at han kanskje ikke er så klassisk som man skulle tro:

– Vi valgte å gå vekk fra de tradisjonelle elementene når vi skulle designe trollmannen. Hans formler kommer ikke av noen få gitte elementer, men snarere flere. Vi valgte en vei som fokuserer mer på høymagi, eller mer eller mindre kosmiske og mystiske ting om du vil, sier sjefsprodusent Jay Wilson til Gamer.no.

Salige stråler

Les også
Anmeldelse:
Trollmannens stråle er et av spillets morsomste effekter sålangt.

Til tross for at trollmannen har en del «moderne høymagi» på repertoaret, har han også mulighet til noen forskjellige frost- og strømangrep. Blant hans tøffeste til nå avslørte formler er min favoritt «disintegrate» og muligheten til å manipulere tiden.

«Disintegrate» er en magisk formel hvor trollmannen skyter en stråle ut fra hånden sin. Strålen går gjennom fiender og varmer dem opp. Jo lengre du holder denne på dem, jo fortere faller helsen deres. Formelen gir deg følelsen av å være veldig mektig. Det brenner riktignok mana fortere enn en nervøs prest i Naxxramas, men det er til gjengjeld svært kult å se at fiender, bokhyller, skuffer og skap pulveriseres av formularet som heretter kalles «Beam of Doom» eller Strålen fra Helvete, om du vil.

Tidsmanipuleringselementet var ikke klart i demoversjonen av spillet, siden Blizzard fremdeles pusser på det. Dette kan jo skape endel problemer hvis trollmannen fritt får kontrollere tiden – spesielt i flerspiller. Løsningen Blizzard kom frem til, var å la trollmannen skape et slags kuleformet skjold, hvor alt som befinner seg inne i den beveger seg langsommere enn utenfor. Dette gjør for eksempel at hvis trollmannen blir beskutt fra flere hold, kan han skape en boble og komme seg uskadd ut. Boblen kan også fint brukes til å få fiender på avstand, hvis man merker at de kommer litt for nær kjolen som helst ikke skal behandles som noe annet enn haute coutore.

Karakteroppbygging

Tidsboblen kan hjelpe en magiker ut av nærkampskniper.

Som i de fleste andre rollespill står oppbyggingen av figuren din sentralt, og Blizzard har prøvet og feilet litt for å komme frem der de er i dag:

– Vi har prøvd ut en rekke systemer og satt disse opp mot hverandre. Dette gjør at vi har fått en ganske god oversikt over hva vi mener fungerer og hva vi mener ikke fungerer. Vi har tatt med oss det vi følte var bra i de tidligere Diablo-spillene, og lagt til side det vi ikke likte, fortsetter Jay Wilson.

Systemet er på mange måter ganske likt det mange måtte kjenne fra World of Warcraft, men dog også med sine modifikasjoner. Hver klasse har tre forskjellige talenttre hvor man får avansere hver gang man går opp i erfaringsnivå. Dette kan gi deg såkalte aktive oppgraderinger – nye magiske formler, slagkombinasjoner og så videre. Du kan også velge å legge poenget man får etter oppgradering i erfaringsnivå i passive egenskaper. Dette gjør deg for eksempel sterkere eller gir deg mer helse.

Dette er et ganske standard system som fungerer svært godt. Hvis man går til anskaffelse av et mektig offensivt magisk formel, kan man oppgradere effekten av dette gjennom passive oppgraderinger. Dette kan ofte være like lurt som å skaffe seg en hel haug formler man aldri kommer til å bruke.

Runer – det lille ekstra

Flokker av fiender er intet problem for de som trykker raskt nok på musen.

Blizzard har lagt en liten ekstra godbit på toppen av sitt talentsystem. For å gjøre figuren din mer unik i den store verdenen, kan man også modifisere sine formler/angrep ved hjelp av runer. Disse vil man plukke fra sine døde fiender eller gjemte skattekister i den store verdenen.

Alle runenes funksjon er bestemt på forhånd. Det vil si at man for eksempel har kraftruner («power rune»), slagruner («strike rune»), flerangrepsruner («multistrike rune») og så videre. Hvis man oppgraderer ett av sine formler/angrep med dette, vil det ta til seg effekten fra runen. Et av trollmannens standardformler er magiske missiler, en liten sky av energi, som skytes ut mot fienden. Hvis man legger en kraftrune til dette formularet, vil angrepet bli sterkere. Hvis man legger en flerangrepsrune til, vil formelen sende ut to magiske missiler, noe som igjen gjør at man kan treffe to fiender.

Runesystemet lot til å fungere svært godt, og man kan hele tiden bytte ut runene man har tilkoblet sine egenskaper. Til tross for at vi bare fikk spille de tre første brettene i spillet lot det også til at runene blir sterkere jo lenger man kommer ut i spillet.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden