Feature Skywind

Vi utforsker 12 år gamle Morrowind i en slående Skyrim-drakt

Den populære modifikasjonen Skywind tar oss tilbake til Vvardenfell.

The Elder Scrolls III: Morrowind er et av tidenes beste rollespill. Det kom opprinnelig ut tidlig i 2002, og representerte et kvantesprang fremover for en serie som hadde stått stille siden 1996. Med Morrowind gjenetablerte Bethesda seg som en ledende rollespillutvikler, samtidig som de sparket en vaklende sjanger tilbake i rampelyset ved hjelp av flott grafikk, en gigantisk og eksotisk verden og – kanskje viktigst av alt – muligheten til å se herlighetene fra øynene til spillfiguren. Dette var tross alt en tid der de mest populære rollespillene brukte fugleperspektiv og todimensjonal grafikk.

Pelagiad i originale Morrowind.
Pelagiad i originale Morrowind. (Bilde: Bethesda/Gamer.no)

Velkommen til Vvardenfell

I Morrowind spiller du, som i alle andre Elder Scrolls-rollespill, en fange. Av ukjente årsaker fraktes du til øya Vvardenfell – også kjent som Morrowind – og i starten vet du ikke annet enn at du må finne en fyr som heter Caius Cosades i en by ved navn Balmora, og rapportere til ham. Dette er bare begynnelsen på et storslått og spennende eventyr som tar deg med over hele øya, men i ekte Bethesda-stil er det også kun en liten del av hva spillet har å by på. Du kan dra hvor du vil og gjøre hva du vil, og i tillegg til horder av uavhengige sideoppdrag kan du alliere deg med en rekke forskjellige organisasjoner og klatre i rangstigene deres.

Spillets verden er i seg selv et trekkplaster. Som jeg skrev i en annen artikkel mener jeg Vvardenfell fortsatt er en sv spillmediets aller beste verdener. Du starter i Seyda Neen, en middelaldersk by i våte sumpmiljøer, men får raskt besøke alt fra enorme soppskoger til vidstrakte askevidder. I en av spillets byer bor innbyggerne i de forvitrede skjellene til forlengst utdødde kjempevesener, i en annen bor magikere i levende, gigantiske sopper. Vi får oppleve ulike kulturer og levesett, og se med egne øyne hvordan ulike hendelser i øyas historie har påvirket nåtidens versjon. Vvardenfell er eksotisk og unik, og full av underverker.

Det er med andre ord ikke uten grunn at Erling Ellingsen, som opprinnelig testet spillet for Gamer.no, startet sin fem sider lange anmeldelse med å proklamere at Morrowind ikke var et spill som burde stilles ut i PC-butikker, men heller burde plasseres i Louvre-museet i Paris.

Men Morrowind er nå godt over ti år gammelt, og selv om det har tålt alderdommen langt bedre enn mange andre spill fra samme periode er det helt klart at det kunne hatt godt av et nytt strøk med maling. Her kommer Skywind inn i bildet. Det er et forsøk på å gjenskape Morrowind i motoren til det nyeste Elder Scrolls-spillet, Skyrim. Modifikasjonen er fortsatt langt fra ferdig, men har fått mye oppmerksomhet allerede. Jeg tenkte derfor det kunne være interessant å laste ned betaversjonen og ta en titt.

Seyda Neen i originalen.
Seyda Neen i originalen. (Bilde: Bethesda/Gamer.no)

Langt fra ferdig

Skal jeg være helt ærlig var ikke førsteinntrykkene de beste. Ytelsen var betraktelig dårligere enn i standardversjonen av Skyrim, og mitt første møte med spillet ble brutalt stoppet i kjelleren til den første bygningen du besøker i spillet. Der ble jeg nemlig låst inn bak en usynlig vegg. Etter å ha lastet inn forrige autolagring – en luksus jeg ikke hadde hatt om dette hadde skjedd i originalspillet – kom jeg endelig videre. Men jeg måtte heve et øyenbryn da jeg kom ut i landsbyen Seyda Neen og oppdaget at alle gikk rundt i undertøy.

Seyda Neen i Skywind.
Seyda Neen i Skywind. (Bilde: Bethesda/Gamer.no)

Kort sagt: Dagens versjon av Skywind er en artig godbit om du har gode minner fra Morrowind og ønsker å ta en tur innom gamle trakter for å se hvordan ting har forandret seg siden sist. Men om du ønsker å faktisk spille Morrowind i Skyrim-motoren bør du vente. Sannsynligvis ganske lenge. Selv om det teoretisk sett er mulig å gjøre enkelte oppdrag, forbedre figuren din og generelt spille spillet seriøst vil jeg aldri i verden anbefale det.

Spesielt ikke om du er en nykommer til Morrowind. Det er noe eget over å oppdage nye spill, og det å spille en klassiker av Morrowinds kaliber for første gang kan være en magisk opplevelse. Men det er en opplevelse som naturlig nok ikke kan gjentas. Du får bare én sjanse, og da er det dumt å kaste den bort på en nærmest uspillbar versjon som er full av feil og problemer. Spar heller Skywind til utviklerne sier seg fornøyd, og har oppnådd det de ønsker med prosjektet sitt.

Det Skywind er nå lover likevel godt for fremtiden. Miljøene har blitt gjenskapt på slående vis, og selv om jeg kanskje savner litt av originalens rene, visuelle stil – noen ganger føles omgivelsene litt mer som Shivering Isles enn Vvardenfell – er Skywind generelt trofast mot originalspillet.

Mangler tilpasset grensesnitt

En av ulempene med Skywind, i alle fall så langt, er at det benytter seg av Skyrims grensesnitt. Du trenger ikke å spille originalversjonen av Morrowind lenge før du innser at det gamle grensesnittet på de aller fleste områder er mye mer oversiktlig og spillervennlig enn Skyrims listebaserte menyer. «Konsollifisering» er et diffust begrep som vanligvis brukes av folk som hisser seg opp over at ting forandrer seg, men noen ganger passer det godt: Morrowind skjønner at du bruker mus og tastatur når du spiller rollespill på PC, og at du sitter så nærme skjermen at du ikke trenger tekst i overskriftsstørrelse for å kunne lese.

Miljøene er flotte.
Miljøene er flotte. (Bilde: Bethesda/Gamer.no)

Jeg vet ikke i hvor stor grad Skywind-utviklerne planlegger å endre systemet for å se og bruke ting du har plukket opp – eller om det å gjenskape Morrowinds grensesnitt overhodet er mulig gjennom en modifikasjon. Det finnes separate modifikasjoner som gjør Skyrims grensesnitt bedre, slik som SkyUI, men jeg klarte ikke å bruke denne med dagens versjon av Skywind. Uansett er det ett område der Skyrims grensesnitt rett og slett må skreddersys for at Skywind skal levere en skikkelig Morrowind-opplevelse, og det er samtalesystemet.

Morrowind bruker et hypertekst-inspirert system der du starter opp uten å ha særlig stor kjennskap til verden. Det reflekteres i samtalemulighetene dine. I starten har du nemlig svært få emner som du kan spørre folk om. Men når du snakker med folk vil de nevne nye emner som du kan spørre dem videre om, rett og slett ved å klikke på «lenker» i dialogtekstene. Dette gjør at samtalene føles naturlige – når et nytt navn dukker opp føles det automatisk fornuftig å spørre om det – samtidig som du gradvis opparbeider deg en stor database over emner som du kan spørre nye personer om. Skywind bruker enn så lenge Skyrims samtalesystem. Hypertekst-lenkene er borte, og siden antallet samtaleemner i Morrowind er så stort blir det alt for mye for den oppblåste emnelisten i Skyrim.

Grunnen til at de ser så rart på meg er at jeg har klær på.
Grunnen til at de ser så rart på meg er at jeg har klær på. (Bilde: Bethesda/Gamer.no)

Kamp er bedre enn før

På andre områder fungerer Skywind klart bedre enn Morrowind. Kamp er et godt eksempel. Det å starte en ny figur i Morrowind er en frustrerende opplevelse, ettersom du er helt håpløs til å treffe ting i kamp. Du kan slå og slå og slå, uten at sverdet ditt treffer noe annet enn luft. Selv det å kjempe mot en rotte blir en eneste stor ergrelse når du kun gjør skade med fem-ti prosent av angrepene dine. Dette skjer på tross av at animasjonene er helt like enten du treffer eller ikke, og det blir i det hele tatt veldig åpenbart at resultatet av hvert slag avgjøres av et usynlig terningkast i bakgrunnen.

Terninger er en etterlevning fra rollespillenes penn-og-papir-fortid, og selv om terningkast ikke er noen spesielt god spillmekanisme, uansett hva puristene måtte mene, har de selvsagt sin plass i enkelte typer rollespill på datamaskinen også. Men ikke i et førstepersonsspill som dette. Dette har Bethesda også skjønt etter hvert, og i Skyrim erstattes de usynlige terningene i stor grad av dine egenskaper som spiller. Treffer du, så treffer du – og ferdig med det. Kampsystemet til Skyrim gir deg mye mer kontroll over det som skjer, og kamp ender opp som en langt mer tilfredsstillende affære enn i originalen.

Bilde fra Vvardenfells populære undertøyskalender.
James Cameron's Morrowind. (Bilde: Bethesda/Gamer.no)

Et annet område hvor det har skjedd store endringer siden Morrowind har med spillfigurens egenskaper å gjøre. Morrowind hadde blant annet 27 forskjellige typer figuregenskaper som kunne oppgraderes, mens Skyrim «bare» har 18. Til gjengjeld har Skyrim et oppgraderingssystem med «perks» som gir deg andre muligheter til å forbedre figuren din. Mer er ikke alltid bedre, og jeg hører egentlig ikke til dem som synes det er spesielt ille at antallet figuregenskaper har krympet med årene – mange av de gamle egenskapene er rett og slett ikke spesielt interessante, og noen førte til merkelige spillervaner som at man løp rundt og hoppet hele tiden.

Skywind-skaperne vil beholde Skyrims systemer. Våpen og gjenstander assosiert med figuregenskaper som ikke lenger eksisterer har så godt som mulig blitt assosiert ned andre, eksisterende egenskaper. Jeg synes dette er en helt grei løsning, men utviklerne påpeker at det finnes modifikasjoner du kan installere for å gjøre måten egenskapene fungerer på mer lik Morrowind. Når det gjelder utstyr har de imidlertid hentet mer inspirasjon fra originalen. Skulderbeskyttere og hansker kommer ikke lenger i udelelige par, så du kan for eksempel ha to forskjellige hansker om du vil. Når det kommer til ting som skalering av fiender og vanskelighetsgrad er det alt for tidlig å si noe om hvordan Skywind kommer til å arte seg.

En scene alle Morrowind-veteraner husker.
En scene alle Morrowind-veteraner husker. (Bilde: Bethesda/Gamer.no)

Mitt håp er at den endelige versjonen av Skywind vil kombinere det beste fra Morrowind med det beste fra Skyrim. Selv har jeg lenge gått med tanker om å spille gjennom Morrowind på nytt, men jeg lar meg stadig stoppe av originalspillets irriterende kampsystem og utdaterte grafikk. Hvis Skywind virkelig klarer å gi oss en skikkelig Morrowind-opplevelse i en moderne innpakning gleder jeg meg til å vende tilbake til Vvardenfell – men ikke før modifikasjonen er helt ferdig.

For å kjøre Skywind er du avhengig av å ha Morrowind og begge ekspansjonene installert på systemet ditt. Det er fordi Skywind bruker ressurser fra originalspillet, og disse kan ikke Skywind-skaperne distribuere selv uten å bryte opphavsretten. Det spiller visstnok ikke noen rolle hvor du har installert spillet og hvilken versjon du har, men for enkelthets skyld kan jeg nevne at hele pakken er til salgs på Steam. Om du ikke allerede eier det klassiske rollespillet vil jeg ikke nødvendigvis anbefale deg å kjøpe det for å spille Skywind – i alle fall ikke før modifikasjonen har blitt betraktelig mer ferdig enn den er nå. Men det er jo en klassiker i seg selv, og Skywinds eksistens bør i alle fall gjøre det litt mer fristende å punge ut i neste Steam-salg.

The Elder Scrolls V: Skyrim Windows

The Elder Scrolls III: Morrowind Windows

The Elder Scrolls V: Skyrim Windows Windows PS3 X360 PS4 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 11. november 2011
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Bethesda Softworks
  • Utvikler: Bethesda Softworks

Beste priser

Nedlasting 134,- Til butikk
Ikke på lager 199,- Til butikk

The Elder Scrolls III: Morrowind Windows Windows Xbox

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 2. mai 2002
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Bethesda Softworks
  • Utvikler: Bethesda Softworks

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen