Feature Spillmusikkens historie

Husker du disse herlige spillmelodiene?

Vi tar deg gjennom spillmusikkens utvikling de siste 40 årene.

Uansett om en er gammel eller ung har vi alle et forhold til spillmusikk. Prøv å finn én person under 70 som ikke kan nynne temaet fra Super Mario Bros., for eksempel. Eller prøv å spor opp noen som ikke har hørt musikken fra Tetris. I løpet av sine knappe 40 år har spillmusikken satt sitt merke på spillkultur så vel som popkultur. Fremdeles bruker velkjente artister sampler, gamle lydbrikker eller sågar hele musikktema rappet fra både gammel og ny spillmusikk, og selv om spillmusikken i senere år har blitt mer og mer avansert har den fremdeles flere unike trekk som skiller den fra annen musikk. 

Her vil vi ta en titt på spillmusikkhistorien, fra begynnelsen på 1970-tallet til dagens mer orkestrale vendinger. Vi skal også se litt på hvordan musikkens dynamiske muligheter har blitt utnyttet og kan utnyttes videre i tiden som kommer, og hvilke begrensninger tidlige komponister sto ovenfor. 

Den spede begynnelsen

Pong-maskinen hadde tydelig tonal lyd.
Pong-maskinen hadde tydelig tonal lyd. (Bilde: Chris Rand, Creative Commons)

Historien om spillmusikk er i stor grad historien om utviklingen av musikkteknologi i nyere tid. Mens teater og film har dratt nytte av både levende og innspilt musikk fra orkestre helt siden kunstformene ble skapt, lente derimot videospill seg hovedsaklig på mer teknologiske løsninger i lang tid. Å bruke kasetter eller andre analoge lydformat ble for dyrt og sårbart i de store arkademaskinene som skulle fraktes ut av fabrikkene og inn i arkadehallene. I stedet for etablerte instrumenter benyttet de tidlige spillene seg derfor av elektronisk lyd generert av databrikker.

Les kommentarene (7)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen