FlatOut Head On

Med hodet i sanden

Arkaderacingens konge sliter med potensen når det kommer til håndholdt.

FlatOut-serien har tatt steget over i den håndholdte verden, og frister med arkadebasert kollisjonsaction rett mellom fingrene dine. Her skal det knuses omgivelser, motstandere og rekorder på et rikt utvalg av uvanlige baner. FlatOut: Head On til PSP er innholdsmessig mer eller mindre identisk med FlatOut Ultimate Carnage som ble gitt ut på Xbox 360 tidligere. Jeg går derfor ikke i detalj rundt hva spillet inneholder (det kan du lese i anmeldelsen av FlatOut Ultimate Carnage), men som vanlig får du prøve deg i et sett vanlige rundbaner i skogsmiljø, banemiljø og bymiljø. I tillegg har du en del sære spillmoduser hvor du skal gjennomføre halsbrekkende stunt med både bil og sjåfør, der sjåføren blir sendt på eventyr gjennom frontruta på bilen.

Wirkola har ingenting på oss!

FlatOut på PSP har tatt vare på alt av baner og konsept fra konsollforgjengeren, og kombinerer det hele i en versjon av spillet som ser overraskende bra ut ved første øyekast på PSP-en. Dessverre kommer man raskt over en del svakheter, sånn som at teksturene er markant mindre detaljerte for å passe med PSP-ens kraft. Det største problemet som hjemsøker den glimrende spillserien i håndholdt format er imidlertid at den heseblesende actionen som har vært forankret i en rask og god spillmotor, lider til tider hardt under redusert prosesseringskraft. Utviklerene har enkelt og greit fått for mye å gjøre, og det går utover bildeflyten i spillet. Dessverre henger også spillmotorens interne hastighet etter, slik at fysikksimuleringene får samme problem.

If hadde et par merknader til skademeldingen

Dette fører til at bilen blir enda mer ukontrollerbar enn den var i FlatOut 2, og så fort banen begynner å bli full av skrot, blir det til tider virkelig frustrerende å holde hjulene i riktig retning. Ettersom fysikkresponsen er såpass treg, er det vanskelig å korrigere en sving dersom du oppdager at du er på vei i gal retning.

FlatOut på PSP er en pen, men treg, opplevelse. Det er ingen nyheter å hente her for de som har blitt glad i spillet fra tidligere, og problemene med bilhåndtering gjør dette til en tidvis ubehagelig opplevelse. Dersom du ikke har spilt noe av FlatOut-serien tidligere, så vil jeg anbefale at du heller setter deg ned med serien på PC (kan kjøpes på Steam) eller Ultimate Carnage på Xbox 360. Det er fantastisk morsomme opplevelser, og er på et helt annet nivå enn det du får oppleve i denne PSP-versjonen.