FØRSTEINNTRYKK: Aion
Førsteinntrykk

Aion

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Etter mye venting, mange blikk bort på på kalenderen og timesvis med titting på Youtube-filmer var tiden endelig inne. Endelig skulle jeg få tre inn i Aions magiske verden, og selv få oppleve MMO-verdens spådde profet. Trodde jeg.

Bare tre timer? Pfft, ingenting.
Bare tre timer? Pfft, ingenting.

For dere bare må unnskylde kjære lesere, men det er noe jeg må få unna veien først som sist. Gutta hos NCsoft har klart den peneste, mest samkjørte lanseringen av et MMO noen gang. Og selv om det lyder vel og bra, er dessverre realiteten en annen. At spillere som har betalt for tidlig tilgang til spillet måtte vente i opptil åtte timer i kø bare for å spille spillet, er i mine øyne totalt uakseptabelt. Heldigvis ble køproblemet noe bedre etter noen dager, men køer på tre til fire timer er fortsatt ikke uvanlig.

Man kan påstå at det er litt banalt å pirke på dette problemet, tross alt – hvor mange MMOs har ikke hatt massive køproblemer på et tidspunkt? Men der ligger også problemet, nemlig at det er noe vi har opplevd før. MMO-spill er ikke lenger noe nytt og eksotisk, spillere lokkes av nye tilbud på alle kanter, konkurransen om spillerne er knivskarp – og har man ikke festet grepet innen de første dagene, ja da sliter man.

Stjernesmell og meteorstormer

Som en gjeng med småbarn dansende rundt i den første nysnøen, var også guttegjengen samlet hos undertegnede svært så ivrige i det klokka tikket seg ned mot lanseringen av Aion. Trofaste WOW-spillere var vi alle, men hypemonsteret hadde klart å overbevise oss om at Aion var den verdige arvtageren vi alle hadde ventet på.

Og etter mye venting var vi alle endelig inne. Undertegnede, med en forkjærlighet for Legolas, hadde selvfølgelig skapt seg en scout. Andremann rundt bordet var overbevist om at behovet for "tanks" ville bli like stort i Aion som i WOW, og hadde derfor skapt seg en warrior. Sistemann var derimot overbevist om prester ville bli den store mangelen, og hadde derfor skapt seg en priest. Og så var trioen i gang. Og det kan ikke benektes, førsteinntrykket var fantastisk godt.

Ressursinnsanking er ikke begrenset til yrker.
Ressursinnsanking er ikke begrenset til yrker.

Aion er et utrolig velpolert spill, det ser og kjennes rett og slett fantastisk ut. Grafikken som forhåpentligvis er det første du legger merke til, er virkelig vakker. Spillet har en særegen kunstnerisk stil, selv om paralleller kan trekkes til både World of Warcraft og Age of Conan. Og selv om det grafiske virkelig fenger, er det når du spidder din første fiende du virkelig blir forelsket. Jeg kan bare beklage til alle WOW-spillere der ute, men kampanimasjonene er hvor Aion virkelig har balletak på den regjerende tungvektmesteren.

Aion kjennes rett og slett mer dynamisk ut, litt mindre fastlåst om du vil. Joda, det er fortsatt sporadisk trykking på diverse hurtigtaster for å bruke angrep 1, 2 og 3, men takket være flotte animasjoner engasjerer det langt mer. Mye av æren må også tildeles det fiffige "chain"-systemet; flere angrep har nemlig et oppfølgerangrep. Eksempelvis kreves det at du først benytter deg av angrep 3 før angrep 4 blir tilgjengelig – noe som gjør at du konstant må danne kombinasjoner av angrep for å drepe effektivt.

Kommentarer (26)

Forsiden akkurat nå

Til toppen