Anmeldelse

Anarchy Online: Shadowlands

For et par måneder siden skrev jeg litt om mitt inntrykk av Shadowlands (fra nå av SL) like etter lansering. Nå kan jeg med glede se tilbake på det jeg skrev, og si at jeg tok feil i flere av de punktene jeg hadde fryktet. SL har kommet seg på bena, og er stort sett spillbart.

Side 1
Side 2
Side 3

Shade
Før var det store skyskrapere og mørke bakgater som møtte besøkende til Omni-Tek sine byer. Et dystert og møkkete tema som går igjen over alt hvor du snur deg. Din største trussel var fra Agenten som sto i skjul bak et hjørne, helt usynlig i disse omgivelsene, og med en dødelig rifle mellom hendene. Ett skudd, og du kjenner livet ebbe ut mens du faller ned mot asfalten under deg. Alt blir svart og du våkner foran en terminal hvor du kan hente dine eiendeler og fortsette livet.

Shadowlands tilbyr grønne skoger og frodig vegetasjon. Elver som renner med klart vann, og en nydelig himmel som faktisk er både over og under deg. Du befinner deg over Rubi-Ka, og kan faktisk falle ned. Agenten som du før fryktet er ikke lenger noe problem, men det betyr ikke at du kan leve trygt, for i Shadowlands har du fått en ny fiende. Med sine sylskarpe kniver og fleksible kropp kan en Shade snike seg hurtig og lydløst rundt i Shadowlands, og før du vet ordet av det blir du varm nedover kroppen av ditt eget blod. En diger kniv står plantet godt inn i ryggen din , og du hører den slangelignende hvesingen fra en Shade som har sneket seg opp bak deg.

Shade bruker hovedsakelig kniver og små dolker for å gjøre sin skade. I tillegg til å bryte ned sin motstander med nano, på samme måte som en Trader. Kort fortalt gjør disse "de-buffs" fienden svakere og mer mottakelig for skade.

Keeper
I tillegg til den mørke og dystre Shade er det også kommet et litt lysere yrke, nemlig Keeper - en ridder i skinnende rustning. I motsetning til Shade (som bare kan bruke et veldig lite utvalg av beskyttelse) er Keeper forberedt på å stå ansikt til ansikt med selv den tøffeste fienden, og bruker til vanlig våpen av typen "2-handed swords". Masse beskyttelse og digre våpen kan kanskje høres ut som en gammel kjenning, men forskjellene på en Enforcer og en Keeper kommer klart fram når vi ser på resten av utvalget som Keeperen kommer med. Istedenfor vanlig nanoer er Keeper stort sett basert på såkalte auraer, som er i effekt over lang tid, og konstant oppdaterer eller bryter ned de som er i nærheten av Keeperen. Til sammenligning har Engineerer en slik aura som øker din beskyttelse (AC), og Bureacrats har forskjellige "taler" som øker blant annet erfaringspoengene du får i kamp. En Keeper kan gi helse og nano på denne måten, og er derfor blitt en god kamerat å ha med seg i kamp for mange.

Både Shade og Keeper har gode muligheter for å gjøre skade i kamp, men begge disse er support-yrker, og har ikke hovedansvaret for å drepe fienden. Det er fortsatt Agent og Nano-Technician som har den jobben. Enforcer har i Shadowlands blitt begrenset når det gjelder å gjøre skade. Dette er gjort med hensikt, og til stor irritasjon for de mange som spiller dette yrket. Det står mer om begge disse yrkene i min sniktitt på Shadowlands.

Spesialisering
I Shadowlands kan du spesialisere deg, og det er fire nivåer av denne spesialiseringen. Alle de fire spesialiseringene skaffes på samme måte, men med stadig økende vanskelighetsgrad. Jeg vil ikke gå inn på nøyaktig hvordan disse skaffes, siden det vil ødelegge for de som ønsker å finne ut slike ting selv. Jeg kan derimot avsløre at du må samle kapitler for å lage bøker, og at den første boken finnes i Jobe sitt egen "treningsrom". Hvor og hvordan er opp til deg å finne ut av. De forskjellige yrkene får forskjellige belønninger. De fleste mottar bare muligheten til å bruke Shadowlands-spesifikke nanoer og armor, mens en Nano-Technician får et nytt våpen i tillegg til dette. "Cyberdeck*" som er navnet på våpenet kreves for å kunne bruke de beste nanoene, og gir i tillegg relativt store bonuser til nano-skills. Bøkene som må samles for å oppnå spesialisering er objekter som ikke kan byttes mellom spillerne. Det er derfor stor "camping" om de siste bøkene da disse finnes hovedsakelig på enkelte plasser mot slutten.

Perks
Noe som er kjent fra andre spill som f.eks. Fallout er perks. Disse spesielle evnene kan fort snu nederlag til seier hvis de brukes riktig. I Shadowlands er det viktig å benytte seg av perks for å kunne kjempe effektivt mot de litt større motstanderne. Disse deles inn i tre hovedgrupper, og en mengde undergrupper. Perks og hvordan du skaffer slike er beskrevet i min sniktitt på Shadowlands.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden