Anmeldelse

Anarchy Online: Shadowlands

For et par måneder siden skrev jeg litt om mitt inntrykk av Shadowlands (fra nå av SL) like etter lansering. Nå kan jeg med glede se tilbake på det jeg skrev, og si at jeg tok feil i flere av de punktene jeg hadde fryktet. SL har kommet seg på bena, og er stort sett spillbart.

Side 1
Side 2
Side 3

Hva gjør Shadowlands bedre?
Shadowlands er i motsetning til Rubi-Ka bygd på oppdrag, og ikke den store friheten som vi kjenner fra Rubi-Ka. Du er for det første nødt til å velge en av de to gruppene (Redeemed, Unredeemed) som tilsvarer Omni-Tek og Clan (Funcom har uttalt at du skal kunne velge den gruppen du selv vil, uavhengig av Omni-Tek eller Clan, men dette er bare halve sannheten). Når du har valgt en gruppe må du gjøre oppdrag for disse for å kunne komme videre i området du befinner deg i. Etter at du har klart enkelte oppdrag, og i tillegg er høy nok erfaringsnivå kan du bevege deg videre inn i neste område. Dette er en enkel måte å begrense de nyeste spillerne på, slik at disse ikke får tilgang til de beste tingene, og de største monstrene. I motsetning til Rubi-Ka, som består av både monstre og spillere - møter du stort sett bare monstre i Shadowlands. Du mottar respektpoeng hos Redeemed når du dreper en Unredeemed.

Hvor mange respektpoeng du får er avhengig av ditt eget og fiendens erfaringsnivå. Det Funcom glemmer å nevne er at du som Clan vil starte med -1000 poeng hos Unredeemed, og dermed ikke kan velge å støtte disse før du har 1 poeng eller mer i pluss. Dette innebærer å drepe 501 motstandere som tilhører Redeemed. Det samme skjer hvis du velger Omni-Tek, bare omvendt. Hvis du i tillegg skaffer deg selv 10 000 plusspoeng hos Redeemed, og finner ut at du vil bytte, må du først sørge for å skaffe deg 10 001 minuspoeng hos Redeemed, før du har 1 poeng eller mer i pluss hos Unredeemed. Det sier seg selv at dette vil ta svært lang tid, og med det begrensede antallet monstre som tilhører Redeemed/Unredeemed vil det ta alt for lang tid til at det er noe å gjøre. Du bør dermed bestemme deg hva du vil være før du begynner.

De nye områdene
Shadowlands er som sagt tidligere delt inn i områder. Du starter i den relativt trygge favnen til Jobe, et forskningsenter. Deretter går ferden ut til Nascence med sine frodige skoger og elver med rennende klart vann. Elysium fortsetter dette bildet og er frodig med masse vegetasjon. Scheol derimot er tom og kald, med et forblest fjell-landskap og øde sletter. Adonis er delvis under vann, etter at verden revnet og "straffet" innbyggerne for sin grådighet. En utrolig by ble bygget i midten av Adonis for å høste Notum, og dette ble dårlig likt av de allmektige. Penumbra er et isøde, og her er det så kaldt at selv den sterkeste vil få problemer med å overleve kulden. Inferno er motsetning til Penumbra, og varmen her er overveldende. Etter Adonis kan du komme deg til Pandemonium, men dette området får du utforske selv. The Brink er et spesielt område, men i motsetning til de andre finnes dette overalt. Alle andre områder har en del av The Brink rundt seg. The Brink er med andre ord verdens ende. Her finnes de største monstrene til en hver tid, og det lønner seg å enten være høy level over det som befinner seg der, eller gå sammen med mange andre.

Konklusjon
Shadowlands har skjerpet seg enormt siden sist, og er nå blitt et ganske ferdig produkt. Mange vil kanskje si at Anarchy Online aldri vil bli som før etter at Shadowlands kom, men ekspansjonspakken gav mye av det som Anarchy Online manglet for å bli enda bedre. Det er også et mye bedre sted for nye spillere å begynne på. Det er enklere å komme i gang, skaffe de første 30 erfaringsnivået og noe brukbart utstyr som gjør at du slipper endeløs sparing senere. Det er i tillegg mange oppdrag som har litt mer mening enn bare å drepe alle fiendene i et hus, noe som er en kjærkommen forandring for alle som har trålet 200 oppdrag eller mer på den gamle måten. Har du Anarchy Online er det absolutt verdt å teste Shadowlands. Du kan rett og slett bare holde deg på Rubi-Ka som vanlig, hvis du finner ut at det ikke er noe for deg. Har du enda ikke prøvd Anarchy Online i det hele tatt kan dette være muligheten du har ventet på. Andre som aldri før har prøvd MMORPG-spill kan også prøve seg på Anarchy Online til å begynne med, da det er lett å komme i gang, og mange snille personer som gjerne gir hjelp. Husk bare å ikke oppføre deg som en tigger.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden