Anmeldelse

Anarchy Online: Shadowlands

For et par måneder siden skrev jeg litt om mitt inntrykk av Shadowlands (fra nå av SL) like etter lansering. Nå kan jeg med glede se tilbake på det jeg skrev, og si at jeg tok feil i flere av de punktene jeg hadde fryktet. SL har kommet seg på bena, og er stort sett spillbart.

Side 1
Side 2
Side 3

Det er fortsatt mye nedetid, men dette er planlagt nedetid og derfor ikke nødvendigvis en dårlig ting. Patcher og vedlikehold sørger for en nesten ukentlig nedetid på 1-7 timer. De fleste store publikasjoner og nettsider har allerede lansert sine anmeldelser, og nesten uten unntak er det kommet mye skryt og ros til Funcom for lanseringen av SL - tilleggspakken som kunne vært et eget spill. I tillegg til å få skryt fra pressen har Funcom fått høre det meste fra spillerne sine, og en god del har forlatt spillet etter at Shadowlands ble lansert.

Dette må nesten sies å være ventet, når man gjør såpass store forandringer på et så elsket produkt. Uten at jeg har håndfaste tall på dette, vil jeg gå ut fra at det er kommet mange nye spillere for å fylle hullrommet etter de som har dratt. Vi ser derfor mange nybegynnere rundt om i områdene i SL, og like så på Rubi-Ka. Det er kanskje også noen av dere som sitter og leser dette nå, og til dere vil jeg bare si; velkommen til Rubi-Ka!

Tilbakeblikk
Vi ser tilbake på lanseringen av SL med blandede følelser. Noen ble henrykt over å kunne utfolde seg i de enorme områdene som ble lagt til, mens andre sørget over at de gamle jaktmarkene på Rubi-Ka forble tomme, nå som alle hadde dratt til Shadowlands. Det er fortsatt et ganske stort befolkningstap på Rubi-Ka, men litt etter litt vender folk tilbake til gamle vaner. Shadowlands er enormt i størrelse, og i motsetning til Rubi-Ka er det lineært. Dette må kanskje utdypes litt, da det ikke nødvendigvis betyr at du må gå fra A til Å - for å så plutselig være ferdig.

Shadowlands er inndelt i områder, og innenfor hvert område kan du fortsatt gå fritt. Du må derimot klare enkelte ting på hver plass før du kan gå videre inn i neste område. Dette oppleves ikke som lineært i det hele tatt, med mindre du allerede er høy level. Det vil med andre ord være like greit for nye spillere å få begrenset sin verden til et område om gangen, siden alt utenfor dette uansett er alt for vanskelig til at du kan overleve. Det skal også nevnes at en level 30-fiende på Rubi-Ka ikke er det samme som en level 30-fiende i Shadowlands. Fiendene er mye tøffere, og det legges større vekt på lagspill for å komme seg gjennom med livet i behold. Dette er også en naturlig forandring, med tanke på at spillerne i Shadowlands får tilgang på mye nytt utstyr.

Andre ting som huskes fra lanseringen er problemet med ødelagte CD-er. Dette er ikke lenger et problem, da Shadowlands er tilgjengelig for nedlasting fra Funcom sine nettsider, akkurat som Anarchy Online har vært i lang tid. Du kan dermed laste ned hele spillet, installere og være i gang på noen timer. Etter syv dager må du betale for din første måned, eller avslutte din spillkonto. Ingen investeringer før du er sikker på om du liker spillet med andre ord.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden