ANMELDELSE: Injustice 2
(Bilde: Warner Bros. Interactive)

Det har aldri vært kulere å denge Superman

NetherRealm viser hvordan man skal lage et skikkelig slåssespill.

Du finner superhelter nær sagt overalt om dagen. Film, TV, bøker, leker og spill renner nesten over av mer eller mindre kappebekledde figurer med evner og styrker man bare kan drømme om.

Superheltene slåss. Som oftest gjør de det mot skurkene, men en og annen gang slåss de også med hverandre. Slik er det også i Injustice 2, der heltene og skurkene fra DC Universe braker sammen, og de sorte og hvite linjene mellom god og ond egentlig blir ganske gråe.

Det gjør spillet bare enda bedre, og jeg har sjeldent hatt det mer moro med å slenge Superman eller Robin omkring som en kasteball.

En stor rollebesetning 

Gamle venner som slåss.
Gamle venner som slåss. Bilde: Gøran Solbakken/Gamer.no

DC Universe har en stor samling med superskurker og superhelter å hente fra. Det er en enorm variasjon i figurene deres, og man finner magi, superstyrke, naturkrefter og nær sagt alt mulig annet av superkrefter hos figurene deres. NetherRealm, som også lager Mortal Kombat-spillene, har hentet inn 28 av superheltene til spillet, med enda flere planlagt som nedlastbart innhold.

Her finner man mange av de samme som i forgjengeren, med Superman, Batman, Wonder Woman, The Flash og flere andre. I tillegg er det flere morsomme nykomlinger som blant anet Blue Beetle, Supergirl, Deadshot, Doctor Fate. Mange av figurene får vi stifte bekjentskap med, og slåss som, i løpet av spillets historiedel.

Dette er en av de beste, om ikke den aller beste, enspillerhistorien i et slåssespill. Den er velskrevet, det er mye innhold og den tekniske utførelsen fra utvikleren er meget bra. I tillegg til bra grafikk og lyseffekter er ansiktsanimasjonene utrolig imponerende, og noe av det bedre jeg har sett uavhengig av sjanger. Måten de bruker figurene på, og hvem som er gode og onde, er underholdende og gir en fin, alternativ vinkling på velkjente helter. 

Noen ganger er det lurt å gjemme seg.
Noen ganger er det lurt å gjemme seg. Bilde: Gøran Solbakken/Gamer.no

Den aller største nyvinningen i Injustice 2 er uten tvil utstyr og utstyrsoppgradering til figurene. Du kan få «loot» når du fullfører oppdrag, åpner kister eller gjør andre ting i spillet, som du kan utstyre heltene dine med. De kommer i forskjellig kvalitet – noen er del av ulike utstyrssett som gir bonuser, og de har også en visuell effekt på figurene. Det betyr at din Cheetah eller Swamp Thing kan se mer unik ut, noe som er en nydelig vri på spillsjangeren. Effekten av utstyret tas ikke med overalt, det samme gjelder nivået, men de visuelle forandringene beholder man.

Mye å bruke tiden på

Enspillerinnhold er ikke akkurat noe slåssespill har for vane å ha mye av, men i Injustice 2 er det utrolig mye å gjøre. Jeg har brukt desidert mest tid på, og kommer fortsatt til å gjøre det i lang tid framover, modusen som kalles «Multiverse». Her kommer det opp nye, tidsbegrensede oppdrag flere ganger om dagen, der man skal slåss mot et bestemt antall fiender hver gang. De har varierende vanskelighetsgrad, og noen ganger er man låst til å slåss med en bestemt figur. Når man fullfører får man en poensgum som bestemmer belønningen, som oftest i form av kister, og noen ganger unikt utstyr til en figur. 

Banene er varierte og gode.
Banene er varierte og gode. Bilde: Gøran Solbakken/Gamer.no

Gjenspillbarheten her er enorm, og det er aldri mangler på hverken innhold eller utfordring i denne modusen. I tillegg til dette kan man lage en «AI Loadout» til alle figurene. Her bestemmer man, i tillegg til utstyr, også litt slåssestilen til den bestemte figuren. Denne kan brukes blant annet i «Multiverse», og dermed slåss figuren din automatisk for deg. Det å finne en stil som fungerer, og se hvor effektiv den er, gir spillet enda en ekstra dimensjon.

I tillegg til dette kan du bruke disse «AI Loadout» til å kjempe mot andre spilleres figurer i automatiserte kamper. I tillegg til kister med utstyr er det i tillegg rangeringslister, slik at man kan se hvor bra man gjør det. Ikke bare gjør alle disse ulike måtene å spille på mer variert og komplett, det gjør også at iveren etter å få opp flere figurer til høyeste nivå enda større. Jeg vil ikke bare ha The Flash og Supergirl i nivå 20, men også alle de andre figurene jeg har fått utstyr til.

Onlinekamper til besvær og glede

Den raskeste mannen i verden.
Den raskeste mannen i verden. Bilde: Gøran Solbakken/Gamer.no

Du kan velge å spille online med alt utstyr og bonuser gjeldende, men dette kan også velges bort slik at man får en mest mulig rettferdig kamp. Nettkoden til Injustice 2 virker meget bra, og jeg har så godt som aldri opplevd problemer med å kobles opp og slåss mot andre spillere over nett. Det største problemet når jeg gjør dette er at jeg rett og slett ikke er veldig god, i hvert fall ikke sammenlignet med mange andre.

Også her har man masse ulike spillmodi å velge mellom. Du kan spille rangerte og ikke rangerte kamper, lage spillerom og invitere spillere inn, utfordre venner og en rekke andre ting. I likhet med resten av spillet er også denne delen gjennomført og solid, noe som også kan sies om selve kampsystemet i spillet.

Det er mye som er arvet fra det forrige spillet i serien, men NetherRealm har også forbedret og lagt til nye elementer i kampene som gjør kampsystemet enda bedre. Som i forgjengeren har du et lett, middels og tung angrep, i tillegg til en evne som er unik for hver figur. Alle har også sine unike superangrep, som ikke kan stoppes hvis det første slaget treffer. 

Figurene beveger seg litt raskere i Injustice 2, i tillegg til at de har lagt til et par unnamanøvere du kan gjøre på bekostning av en eller to deler av ditt «Super Meter». Spesielt muligheten til å komme deg unna når fienden holder deg oppe i lufta i en lang kombinasjon av angrep er etterlengtet, og noe som gjør kampene mer dynamiske. De små, men viktige forandringene gjør at kampsystemet føles enda mer komplett og komplisert enn tidligere, samtidig som det er lett å lære seg grunnmekanikkene for uerfarne spillere.

Konklusjon

Erkefiendene kjemper en innbitt kamp.
Erkefiendene kjemper en innbitt kamp. Bilde: Gøran Solbakken/Gamer.no

Injustice 2 er et slåssespill slik et slåssespill burde være. Til forskjell fra for eksempel Street Fighter V, som på mange måter var et uferdig spill når det kom, tilbyr NetherRealm en komplett og fullverdig pakke med sitt spill.

Det bugner over av enspillerinnhold, og hvis du har angst for å bli most av erfarne spillere online, så trenger du aldri røre denne delen av spillet og fortsatt ha uendelig mengder med innhold tilgjengelig. Det at du kan få utstyr til dine figurer, og gjøre de sterkere og bedre, gir meg som spiller en ekstra gulrot til å komme tilbake gang etter gang og spille flere kamper.

Uansett om du er en fan av superhelter eller ei, om du tidligere har likt spill i denne sjangeren før eller ikke, så anbefaler jeg at du gir Injustice 2 en sjanse. NetherRealm har hevet standaren til et nytt nivå, og makan til komplett pakke skal du lete lenge etter.

Injustice 2 ble lansert 16. mai, på PlayStation 4 (testet) og Xbox One.

Vurdering

"NetherRealm har hevet standaren til et nytt nivå."

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen