ANMELDELSE: Super Mario Maker for Nintendo 3DS
(Bilde: Nintendo)

Galskapen fortsetter på haltende vis i håndholdt form

Noen merkelige avgjørelser får oss til å undre over hvem dette spillet egentlig er for.

Fjorårets Super Mario Maker på Wii U var en aldri så liten slager. Det var overraskende morsomt å lage sine helt Mario-brett, og minst like morsomt var det å spille alle de merkelige, sprø og latterlig vanskelige brettene som spillere lagde og delte over internett. Om ikke lenge gikk det da også sport i å se hvem som kunne lage de vanskeligste brettene, og ikke minst hvem som faktisk kunne klare dem.

LES OGSÅ: Vår anmeldelse av Super Mario Maker til Wii U»

En herlig galskap

Hvis du imidlertid er ny til Super Mario Maker, er konseptet like enkelt som det er genialt. Gjennom en veldig enkel og intuitiv baneeditor lager du spillbare Mario-brett fra bunnen av. Du velger en grafisk base hentet fra enten det opprinnelige Super Mario Bros, Super Mario Bros. 3, Super Mario World eller New Super Mario Bros. U.

Du velger også om brettet skal være en vanlig gresslette, under vann, et slott eller et spøkelseshus. Deretter kan du plassere fiender, blokker, rør og alskens andre morosaker rundt omkring slik du selv ønsker det. Så snart du er fornøyd, er banen din spillbar både for deg selv og for andre – hvis du altså velger å dele det. Dette har det siste året tillatt en herlig kreativ galskap blant Super Mario-entusiaster, og det er denne Nintendo nå forsøker å videreføre med Super Mario Maker til 3DS.

Solid som forventet

Byggedeler fra Super Mario World er de som ser klart best ut i dette spillet.
Byggedeler fra Super Mario World er de som ser klart best ut i dette spillet. Bilde: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

I likhet med storebror på Wii U, begynner dette spillet litt vel tregt. En innføring til baneeditoren er fullstendig unødvendig, da denne er enklere å bruke enn noen gang. Utvalget av byggematerialer i starten er også veldig begrenset, og må gradvis låses opp gjennom å lage egne brett og spille gjennom enspillerdelen Super Mario Challenge.

Over det hele ser spillet lekkert ut. Spesielt det å jobbe med byggeelementer fra Super Mario Bros. 3 og Super Mario World er en visuell fryd. Ironisk nok blir ting noe mer komprimert og grøtete når man lager eller spiller brett hvor New Super Mario Bros. U er det visuelle grunnlaget.

Den klassiske Mario-stilen blir kanskje noe kjedelig i lengden.
Den klassiske Mario-stilen blir kanskje noe kjedelig i lengden. Bilde: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Det er like gøy nå som det var å flytte rundt på Boo, Koopa Troopa og selveste Bowser, og enten plassere de ømfintlig rundt som i et genuint Mario-brett, eller bare hive blokker og monstre på skjermen som om det er maledag i barnehagen. Det burde imidlertid vært flere leker og farger og kaste på maleriet fra starten av. Når alle byggeelementene omsider er på plass, er det bare å la galskapen løpe løpsk.

Baneeditoren er enda mer intuitivt utformet enn i Wii U-utgaven. Det går raskt å bytte mellom ulike funksjoner og modi med berøringspennen i et grensesnitt som minner veldig om en applikasjon til smarttelefoner. Det er nok også i selve skapermodusen du vil benytte mesteparten av tiden din, da utvalget av andre spillmodi er nokså begrenset.

Baneeditoren er helt klart spillets sterkeste side.
Baneeditoren er helt klart spillets sterkeste side. Bilde: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Halve poenget er borte

Brukerfelleskapet er uten tvil drivkraften i Super Mario Maker-suksessen. Derfor er det ganske merkelig at det i denne utgaven, i skrivende stund, ikke er mulig å laste opp sine egne brett til internett, slik at andre spillere kan spille de, legge dem i spillelister og anbefale de videre til andre.

Alle ombord på kringletoget...
Alle ombord på kringletoget... Bilde: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Den eneste måten å dele brett på slik spillet er nå, er gjennom lokal flerspiller og StreetPass. Med mindre du har veldig mange venner rundt seg som har skaffet seg dette spillet, har du og dine skaperferdigheter et meget begrenset publikum. Lysten hos meg til å fortsette å lage nye baner forsvant fort med viten om at jeg ikke hadde noen å dele dem med.

Dette er et temmelig merkelig valg med tanke på at spillet helt tydelig er i stand til å kommunisere med Wii U-utgaven, da den bruker og porterer brett fra Wii U-serveren til å lage den 100 baner lange Super Mario Challenge, som fungerer som dette spillets enspillerdel. Det er derfor et mysterium hvorfor de eksisterende brettene ikke kan fungere sammen med nye brett fra denne utgaven, slik de burde gjøre.  

Resultatet er ganske enkelt at nesten halve poenget med Super Mario Maker er borte. Hvis en oppdatering ikke endrer på dette snarlig, har Super Mario Maker til 3DS veldig lite grunn til å eksistere.

Konklusjon

Alt i alt er Super Mario Maker på 3DS et solid spill hvor man kan finne på å ha det gøy i mange timer. Det er likevel vanskelig å anbefale denne utgaven fremfor Wii U-utgaven, da dette føles ut som en forenklet og nedstrippet utgave av storebror fra i fjor.

Uten deling over internett kan nesten ingen vite hvor genial du er.
Uten deling over internett kan nesten ingen vite hvor genial du er. Bilde: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Det er fremdeles veldig gøy å lage brett, og det er ingenting som eksisterer i dette spillet som er dårlig utført, men det mangler nok funksjonalitet til å skille det fra Wii U-utgaven. Slik spillet er nå, er det vanskelig å anbefale Super Mario Maker til 3DS til andre enn 3DS-eiere som ikke eier en Wii U, og selv da er det kanskje best å vente til spillet (ganske sikkert) slippes til Nintendo Switch neste år.

Konseptet Super Mario Maker gjør seg godt på 3DS, med penn og berøringsskjerm, i tillegg til StreetPass og lokal flerspiller. Det kan potensielt være veldig gøy å dele brett med venner eller andre spillere på lokale stevner, men spillets begrensede målgruppe vil nok sette en stopper for det. Hadde denne utgaven kommet samtidig eller relativt kort tid etter Wii U-utgaven – med full kompatibilitet – slik som var tilfelle 3DS- og Wii U-utgavene av Super Smash Bros., ville denne utgivelsen ha virket som en langt bedre idé. Slik det er nå, føles ikke Super Mario Maker til 3DS som et spill man har noe særlig bruk for.

Mario dukket nylig opp i det langt bedre Paper Mario: Color Splash. Er du 3DS-eier har du muligens fått med deg at Pokémon nylig gjorde en betimelig tilbakekomst i form av Sun og Moon.

Likte du artikkelen? Vil du ha mer norsk spilljournalistikk?
Støtt Gamer.no med 39 kroner i måneden slik at vi kan fortsette å lage mer unikt gratisinnhold

Vurdering


"Banebyggingen er fremdeles gøy, men mangel på funksjonalitet ødelegger stort."

Super Mario Maker for Nintendo 3DS 3DS 3DS 5/10

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 2. desember 2016
  • Plattform: Nintendo 3DS
  • Utgiver: Nintendo
  • Utvikler: Nintendo

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen