Apple siklet etter Bungie

Steve Jobs eksploderte da Microsoft kom dem i forkjøpet.

Storutvikleren Bungie er mest kjent for å ha snekret sammen de fem spillene i den gigantiske Halo-serien, og de har alene utgjort en ekstrem spydspiss for de tidligere eierne Microsoft.

Ikke like mange vet at de gjorde stor suksess som utviklere for Apple og Macintosh på midten av nittitallet. Der stod de nemlig for den populære skytespilltrilogien Marathon, samt ymse andre spill.

Bungies siste Halo-spill, Reach, har blitt en gigasuksess.

I 2000 ble de kjøpt opp av Microsoft, og det var visstnok ikke særlig populært i Apple-leiren. Ifølge Develop (via Eurogamer provoserte dette Apple-sjef Steve Jobs så infernalsk at han umiddelbart ringte Microsoft-sjef Steve Ballmer. Apple vurderte nemlig også å kjøpe utvikleren.

– I løpet av dagen fikk jeg en e-post fra Steve Ballmer, som ba meg ringe Steve Jobs og roe ham ned. Så vi gjorde en avtale med Apple om å overføre enkelte PC-spill til Macintosh, samt å hjelpe dem med å starte et selskap med dette formålet. Så jeg måtte dra til en utviklerkonferanse for Apple-folk og annonsere dette bisarre samarbeidet. Det var sprøtt!, sier den tidligere Microsoft-toppen Ed Fries.

På dette stadiet hadde Bungie utviklet en spillbar prototype på Halo til Macintosh, som ble fremvist på Mac Expo i 1999 (video nederst), og dette var nok en av mange grunner til at Jobs reagerte så sterkt. Historien viste jo at Halo-serien skulle bli Xbox-ens absolutte flaggskip, og en av verdens største skytespillserier.

Halo på Macintosh.

Siste fra forsiden