– Assassin's Creed Unity ble ikke nedjustert på PlayStation 4

1080p ville gått på bekostning av spillopplevelsen, hevder Ubisoft.

Ubisoft roer gemyttene.
Ubisoft

Denne uka har det haglet rundt Ubisoft etter at det ble kjent at de som kjøper storspillet Assassin's Creed Unity på Xbox One eller PlayStation 4 kan telle like mange piksler. Begge spillene låses nemlig til en oppløsning på 900p, med en bildeoppdateringsfrekvens på 30 bilder i sekundet. I seg selv høres kanskje ikke dette ut som noe som nødvendigvis må skape haglvær – furoren var det det sjefsprodusent Vincent Pontbriand som sto for.

Assassin\'s Creed Unity tar sted i Paris.

– Vi bestemte oss for å låse de til samme ytelse for å unngå all debatten og slikt, skal han ha sagt ifølge Videogamer.

Implikasjonen i uttalelsen er selvfølgelig at én av konsollene kunne ha blitt et hakk bedre, og at oppløsningslåsingen kommer som et forsøk på å hindre iltre debatter om konsollenes styrker og svakheter på nett. Selvfølgelig hadde det motsatt hensikt.

– Valgte feil ord

Nå har Ubisoft sluppet et blogginnlegg der de prøver å forklare ytelseslåsingen med litt andre ord. På implikasjonen om at selskapet skal ha senket oppløsningen på PlayStation 4 for å skape likhet mellom de to konsollene, svarer Pontbriand:

Assassin's Creed Unity kommer snart.

– Absolutt ikke. Vi har brukt fire år på å bygge det beste spillet vi kan forestille oss. Hvorfor skulle vi gjøre noe for å holde det tilbake?

Han unskylder den tidligere uttalelsen med å ha valgt feil ord.

Ettersom fjorårets Assassin's Creed IV: Black Flagg rundet 1080p på PlayStation 4 forstår likevel Ubisoft at enkelte etterspør denne ytelsen også i år. Ubisoft forklarer i blogginnlegget seg med at Assassin's Creed Unity presser mer ut av konsollene enn noe annet Ubisoft-spill hittil.

– Et mer komplekst svar? Den endelige oppløsningen til et spill settes ikke før sent i utviklingen. Dette er viktig, ettersom teamet har brukt mye av de siste par månedene på å optimalisere Unity til å nå 900p med en konsekvent bildeflyt på 30 bilder i sekundet.

Pontibrand understreker også at det alltid er en balansegang i spillutvikling der ting som oppløsning og ytelse kan gå på bekostning av spillet i seg selv. I Assassin's Creed Unitys tilfelle er det snakk om tusenvis av figurer på skjermen samtidig og en svært detaljert gjengivelse av Paris.

– Vi ville ikke inngå noe kompromiss når det gjelder spillopplevelsen i sin helhet. De ekstra pikslene kunne bare ha kommet på bekostning av spillet i seg selv, sier han.

Assassin's Creed Unity kommer 13. november til Xbox One, PlayStation 4 og Windows. Satser du på sistnevnte versjon er ytelsesbegrensningene noe du trenger å bekymre deg for – gitt at du har en kraftig nok maskin, selvfølgelig.

Les også
Anmeldelse: Assassin's Creed Unity

Det er også to andre spill på vei for serien.
Xbox 360- og PlayStation 3-publikummet får Assassin's Creed Rogue samtidig »
Todimensjonale Assassin's Creed Chronicles: China kommer neste år »

Siste fra forsiden