Feature

– Med Fable III mener vi alvor

Avslørt i Tyskland

Klarer Peter Molyneux endelig å innfri egne ambisjoner?

KÖLN (Gamer.no): Microsofts pressekonferanse under Gamescom var viet ett spill og én mann: Fable III og Lionheads høvding, Peter Molyneux. Utvikleren har teaset et nytt spill på sine nettsider den siste tiden, og onsdag ble det avslørt. Ingen falt av stolen da mannen med de store visjonene annonserte det tredje spillet i Fable-serien.

– Vi jobber fortsatt med å lage det beste rollespillet noen sinne, men det tredje barnet er alltid et problembarn. Fable III har vi tenkt mye på, selv om det var uunngåelig. Her skal du forvente det uventede, sier Molyneux.

Peter Molyneux poserer for Gamer.no etter verdenspremieren på Fable III. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)

Modige valg

Valg og konsekvenser er selvsagt fortsatt sentralt, men Molyneux vil innovere:

– Vi skal være modige med spillmekanikken, sette spørsmål ved grunnsteinene. Jeg har en teaser til dere her: Jeg synes det er noe fundamentalt galt med spill som Fable, med rollespill generelt. Det har vært slik siden starten på 80-tallet, det skal vi kaste bort i dette spillet. Jeg vil ikke si hva det er, det får være en liten gåte for dere.

Og han fortsetter:

– Vi må også være modige med historien og dramatiseringen. Vi må ta et stort steg i Fable III, og det handler om makt. Du skal føle deg mektig, derfor teaset vi med ikoner fra verdenshistorien.

Vi fikk se en aldri så liten videosnutt om hva Lionhead-sjefen faktisk snakket om, og her fikk vi se en anonym person finne en krone. Det er altså det Fable III vil gi deg, muligheten til å bli hersker over hele Albion. Du skal styre alt og alle! Dermed har vi gått fra å være én av flere helter i det første Fable, via å være mektig helt i Fable II, til hersker i det foreløpig siste spillet i serien. Sjefen sjøl nevnte også at du kan besøke andre steder i dette spillet, og at Albion ikke er noe mer enn et lite kontinent i Fable-universet.

– Jeg vil at du som spiller skal føle at du har makt, og jeg synes dette er et modig steg av oss. Jeg skal kunne fjerne all fattigdom i spillet, ved å dele ut gull. Eller beholde alt selv, ruge på rikdommen, sier Molyneux.

Du starter Fable III i rollen som en sønn eller datter av helten i det forrige Fable, og du kan dermed bygge videre på lagringsfilen fra den tittelen – 50 år etter i spilltid. På den måten må du fortsatt ta hensyn til det som ble gjort i Fable II. Målet i starten er å få i gang en revolusjon, og du må samle allierte for å klare dette mot tyrannen som styrer Albion. Det handler om å få støtte og å forene ulike grupperinger i samfunnet i et industrielt samfunn preget av fattigdom.

En smakebit fra Tyskland.

Løftebrudd?

Les også
Anmeldelse:

For å klare dette må du imidlertid gi visse folk løfter underveis, og dette er løfter du vil stilt til ansvar for når du faktisk kommer til makten. Holder du disse, eller gir du blanke når du endelig er sjef? Molyneux trekker en rekke paralleller til politikere her, både når det gjelder hvordan de slenger rundt seg med løfter, og hvordan de plutselig synes å eldes når de endelig kommer til makten. Det er ingen tvil om at Lionhead har hentet mange referanser til det virkelige politiske liv her, både historisk og nåværende. Her er du imidlertid en heltesjef du kontrollerer, som en kaptein i Stark Trek, Caesar eller Djengis Kahn (Peters ord).

– Vi vil lage en historie som huskes. Alle utviklere sier jo det, men nå mener vi alvor, sier Molyneux.

Før han fortsetter:

– Tidligere har vi hatt problemer med å ikke se denne tidlig nok, og vi eksperimenterte med en ny metode her. Hele historien er skrevet ned og er massiv. Vi dro til et filmstudio og leide inn flere skuespillere og en skikkelig regissør. Deretter spilte vi ut hele historien.

Lionhead-sjefen forteller at denne metoden var veldig nyttig, og at hele scener ble omskrevet etter å ha analysert hva skuespillerne foretok seg.

Ikke bare lett å være sjef over Albion.

Et helt nytt Fable trenger imidlertid ferskt gameplay, og det skal vi få levert. Det første er noe som heter Judgements, her skal du virkelig føle makt. I prinsippet er dette scenarioer der du både er påtalemakt, rettsinstans og bøddel.

– La oss ta et eksempel. Vakter kommer til deg med en jente de sier har stjålet brød. Du hører forklaringen, og allerede her kan du avgjøres hennes skjebne – og sette et eksempel. Eller så kan du undersøke saken selv, ja dette blir en helt ny måte å få oppdrag på. Man skal også avgjøre større ting, slik som om nasjonen skal gå til krig, sier Molyneux.

Ta på din neste

Den andre store nyvinningen er berøring. Vanlig berøring går på hvordan du utvikler forhold til de rundt deg. Du kan for eksempel flørte med en dame over tid og gå fra et håndtrykk til sengehygge.

– Følelsen av å ta på noe er veldig viktig, du bli mer knyttet til de rundt deg. Tenk deg at barna dine kommer løpende inn i tronerommet og at du faktisk kan holde rundt dem og gi dem en god klem, sier Molyneux.

Før han avslutter sin pressekonferanse med dette:

Eller er det kanskje helt ok?

– Det stopper ikke der, vi har også noe som heter dynamisk berøring. Her kan du når som helst ta på hva som helst i nærheten, helt sømløst. Du kan holde folk i hånden, dra de med deg eller la deg bli dratt av dem. Tenk deg hvordan du kan redde et barn ut av en brennende bygning, her trykker du ikke A for å redde barnet – du utfører handlingene «fysisk».

Konklusjon

Microsofts pressekonferanse var et rent Peter Molyneux-show. Selv om Fable III ble avslørt var det dermed ikke mye nytt konsollprodusenten hadde å komme med. Uten å ha sett noe gameplay er det likevel vanskelig å avskrive Lionheads siste prosjekt. Det er ambisiøst, selvsagt, vi snakker Peter Molyneux her. Likevel blir det spennende å få oppleve hvordan det er å ha såpass ubegrenset makt som i dette spillet, og det med dynamisk berøring er utvilsomt spennende – hvordan løser man det? Med sagnomsuste Natal? Spillet kommer en gang sent i 2010, så det er vel bare å smøre seg inn med litt tålmodighet.

Siste fra forsiden