Intervju

Bill Roper snakker om The Frozen Throne

Bill Roper er en stor mann, i mer enn en betydning av ordet. Likevel er det ikke mye som skulle tilsi det ved første møte. Han er imøtekommende som få, og svarer villig vekk på spørsmål. Svaret er påbegynt før spørsmålet avsluttes, og det er tydelig at han liker det han holder på med.

Side 1
Side 2

Å ha det moro later til å gjennomsyre hele hans væremåte. Spill skal være gøy, og det skal ikke være så grusomt vanskelig å sette seg inn i. Etter å ha fullført en imponerende fremvisning av både WarCraft 3-ekspansjonen The Frozen Throne og det kommende World of WarCraft slo Gamer.no av en prat med en av de som styrer spillhverdagen vår.

Gamer.no: Vi er midt inne i beta-testing av The Frozen Throne nå om dagen, hvordan føler du det går?

Roper: Det går strålende. Vi er meget fornøyd med alle tilbakemeldingene vi får og spillerne later til å like det de ser. Forumet er veldig aktivt og det er mange interessante poster. Spillerne er flinke til å komme med detaljerte forslag til hvordan vi kan løse forskjellige problemer. Vi er veldig fornøyd med situasjonen.

Gamer.no: Du nevnte selv at beta-forumet er veldig aktivt, hvor mye følger dere egentlig med på det?

Roper: Folkene våre passer alltid på. Det er ikke alltid vi kan svare, men vi er alltid tilstede og prater med spesifikke nøkkeltestere og nøkkelsider. Vi leser også mye på forumet og går gjennom trådene. Noen ganger sjekker vi bare det høyeste nivået i trådene fordi vi ikke alltid har tid til å lese hver eneste posting, men vi får med oss følelsen av hvilken generell retning debatten tar og hva folk føler. Forumene er simpelthen fantastiske. Vi elsker forumene og de er et fantastisk hjelpemiddel for oss, spesielt under beta-testene når vi skal å finne ut hvordan ting fungerer.

Gamer.no: Det foregår mye misbruk nå om dagen, er dere skuffet over det?

Roper: Det dukker alltid opp en eller annen strategi som alle utnytter for å få flest mulig seiere, eller et eller annet rart som vi må fikse. Ellers får vi tilbakemeldinger fra spillerne om at det og det ikke er balansert og må fikses. Kanskje er ikke vi enige i at det må gjøres noe med det, og så sender de oss replays som viser at det må fikses likevel. Det er slik som alltid dukker opp og vi kan vel ikke egentlig si at vi er skuffet. Slikt skjer alltid.

Gamer.no: Forskjellig typer misbruk og utnyttig av spillet kommer sikkert også til å dukke opp etter lansering av The Frozen Throne, kommer dere til å være mer aggressive enn tidligere i å løse dette?

Roper: Vi tar hacking, juksing og misbruk veldig seriøst. For ikke lenge siden stengte vi ute omtrent 150.000 brukere. Vi prøver å ikke bare finne de som driver på med det, men også finne ut den beste måten å bekjempe det på. Noen ganger er ikke det å bare slå det av som er den beste måten, siden det kan føre til at folkene som driver på med det går under jorden. Det kan igjen føre til at vi ikke klarer å finne misbruket lenger. Slikt vil alltid skje, men vi kommer til å fortsette å finne bedre måter å gjøre spillet så sikkert som mulig på. Deretter kan vi gripe inn mot de som skaper problemer.

Gamer.no: Hvor vellykket føler dere balanseringen av Reign of Chaos var, og hvordan vil dere angripe balanseproblemer i fremtiden?

Roper: Vi føler balanseringen i Reign of Chaos kom veldig nære. Det er noen elementer som ikke helt er balansert, men vi føler det er rimelig bra. En del ting kommer etter en stund, som aldri dukket opp i betaen og som vi aldri trodde ville skje. Slikt må vi se på ut i fra hvordan skal vi fikse det. Noen velger vi å se bort fra siden de er rimelig vanskelige strategier å faktisk lykkes med. Andre ganger ser vi på det og sier: "Det må vi balansere." Vi ser på det kontinuerlig, og selv om vi ikke fikser det med en gang betyr ikke det at vi ikke kommer til å fikse det i fremtiden. Vi ser også på balansen etter at spillet har blitt sluppet. Jeg er sikker på at vi kommer til å se på det etter at ekspansjonen til WarCraft 3 er ferdig og så vurdere om det er noen av endringene vi gjorde i ekspansjonen som passer inn i WarCraft 3. Hvis det ikke er noen relaterte endringer vi må gjøre i klassisk WarCraft 3 for å sørge for at det er bedre balansert vil vi se på andre løsninger. Dette er noe som folkene våre alltid ser på og alltid forsøker å forbedre.

Gamer.no: Med StarCraft opplevde vi én ekspansjon, og nå er vi i gang med beta-testing av The Frozen Throne, føler du at én ekspansjon er grensen?

Roper: Det er i hvert fall aldri en grense. Heller er det slik at vi tenker på hva annet vi føler vi har mulighet til å gjøre med spillet gjennom en ekspansjon. Etter WarCraft 3-ekspansjonen er ferdig ser vi på hva vi ønsker å gjøre videre. Vi kommer i hvert fall til å se på situasjonen. Føler vi at det er interesse og behov for nok en ekspansjon er vi åpne for det. Kanskje kommer vi til å gå over til den neste store greia, eller noe helt annet. Det hele kommer an på mange ting.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden