Anmeldelse

Blitzkrieg

Selv om Blitzkrieg, fra tyske CDV, offisielt ikke har noe med Sudden Strike-serien å gjøre er det så mange likhetstrekk mellom spillene at dette best kan beskrives som "Sudden Strike 2, slik det burde ha vært laget". Det er russiske Nival Interactive som har utviklet dette strategispillet, og de har gjort en usedvanlig god jobb.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5

Ingeniører spiller en viktig rolle
Ingeniørene dine er viktige. De graver skyttergraver, setter opp hinder for soldater (piggtråd) og tanks (konstruksjoner designet for å få tanksens belte til å gå i stykker). Dessuten kan de legge antitanks- og antipersonellminer, og søke etter miner fienden har lagt ned. Ingeniørene kan dessuten bygge broer og reparere broer som er blitt ødelagt. De fungerer også som reparatører hvis tanks og utstyr skulle bli skadet på slagmarken. Men husk: På samme måte som forsyningsbilene, er de ute av stand til å forsvare seg mot angrep fra fienden. De er også avhengige av forsyninger fra depotene dine for å fungere.

Et av de viktigste konseptene i Blitzkrieg er "line of sight" (synsrekkevidde). Enhetene dine har en begrenset synsradius, og denne blir påvirket av formen på landskapet (landskapet er i 3D og har realistiske fjell, daler, høyder, osv) og hus, murer, trær, og alt mulig annet. Selv de aller minste objektene på kartet påvirker synsfeltet, og det er faktisk fullstendig mulig å overraske fiendtlige enheter ved å snike seg innpå dem. Snikskyttere og soldater er utstyrt med kikkerter som gjør at de kan se lengre i en retning (men samtidig blir det totale synsfeltet deres begrenset). Hvis du klarer å posisjonere enhetene dine slik at de kan se fienden mens fienden ikke kan se dem har du en klar fordel, noe som fører til at du blir tvunget til å bruke landskapet til din fordel, samtidig som du må forutse hvor det ville lønne seg for fienden å plassere sine enheter.

Luftstøtte
Til rekognosering kan du også bruke fly, men det er lurt å forsikre seg om at fienden ikke har antiluftskyts først. Du har også tilgjengelig en rekke andre former for fly - bl.a. bombefly, jagerfly, transportfly med fallskjermjegere og bakkeangrepsfly (som i motsetning til bomberne intelligent vil angripe mål på bakken). Det gir en skummelt stor følelse av tilfredsstillelse å jevne en by med jorden ved hjelp av et bomberaid. Du kan kun ha en type luftstøtte samtidig, og når du først har sendt ut fly er det en stund til neste gang du kan benytte deg av den muligheten. Hvis du skulle miste alle flyene av en type (f.eks. ved at fienden sender ut jagerfly for å skyte ned dine bombefly) vil du miste muligheten til å sende ut flere av den flytypen.

Det er mange flere detaljer jeg kunne nevne, men det er det ganske enkelt ikke plass til. Hvis du synes det blir for mye å holde orden på kan du pause spillet, og heldigvis er det mulig å gi enhetene dine ordre mens spillet er pauset. Stifinningsrutinene (pathfinding) kan være litt irriterende av og til, spesielt hvis enheter blokkerer hverandre. Når det gjelder multiplayer kan du spille via LAN, Internett og Gamespy Arcade. Spillet har tre moduser for online spill: "assault" (hvor et lag må ta over og forsvare en rekke områder), "flag control" (hvor lagene kappes om å ta over flest flagg) og "flags" (en variant av den vanlige "capture the flag"-modusen). Flag control er definitivt den mest populære spilltypen for øyeblikket. Det som er litt surt er at for å kunne være med på multiplayerkamper over nettet må du laste ned og installere en patch på rundt 20 MB.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5

Siste fra forsiden