Anmeldelse

Blitzkrieg

Selv om Blitzkrieg, fra tyske CDV, offisielt ikke har noe med Sudden Strike-serien å gjøre er det så mange likhetstrekk mellom spillene at dette best kan beskrives som "Sudden Strike 2, slik det burde ha vært laget". Det er russiske Nival Interactive som har utviklet dette strategispillet, og de har gjort en usedvanlig god jobb.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5

Et svært omfattende spill
Da jeg skulle skrive omtalen av dette spillet fikk jeg et problem. Hvis jeg skulle lage en grundig beskrivelse av Blitzkrieg ville omtalen bli alt for lang, og antakelig ganske kjedelig. Dette spillet er et av de mest omfattende sanntidsstrategispill noen sinne. Detaljnivået er enormt, og hver enkelt detalj er viktig. Derfor valgte jeg å beskrive et slag fra spillet. Forhåpentligvis har jeg klart å gi et lite inntrykk av hvor mye forskjellig det er å tenke på, og hvor realistiske kampsituasjonene blir. I mange sanntidsstrategispill er det mulig å vinne over fienden ved å bygge en hel haug forskjellige enheter, samle dem sammen i en stor gruppe og sende dem for å knuse ett og ett fiendtlig mål, men prøver du noe slikt i Blitzkrieg blir den mektige hæren din forvandlet til en blodig skraphaug raskere enn du kan si "retrett!".

Blitzkrieg er et sanntidsstrategispill på det taktiske nivået. Spillet har ingen ressursinnsamling eller basebygging. Fokuset her er kun på kampsituasjonene, og det er også ganske realistisk, da å få i gang gruvedrift, våpenproduksjon, o.l. sjeldent er en prioritet på slagmarken i den virkelige verden. Dette betyr at midlene til din disposisjon er svært begrensede. Du starter med en viss mengde enheter, og når du mister disse kan du ikke bygge nye. Noen ganger får du forsterkninger, men det hører til sjeldenhetene. I kampanjene har du et visst antall faste enheter som følger med deg fra oppdrag til oppdrag, og disse forbedrer seg etter som de får erfaring (og blir derfor svært viktige). I tillegg får du en del enheter som ikke er faste (soldater, forsyningsbiler, antiluftskyts, osv - dette varierer fra oppdrag til oppdrag).

Sudden Strike 3?
Utseendemessig (på skjermbilder, i alle fall) minner Blitzkrieg ganske mye om Sudden Strike-serien fra Fireglow og CDV. Konseptet er også ganske likt, og det er tydelig at Nival Interactive har latt seg inspirere av kollegene i Fireglow (begge utviklerne er russiske, og utgiveren er den samme). Det er ikke så lenge siden Sudden Strike 2 kom ut, og høstet blandede kritikker verden over (les vår omtale). Sudden Strike 2 skuffet mange, selv om det ikke var et direkte dårlig spill. Blitzkrieg inneholder en hel rekke viktige forbedringer. Den viktigste er nok den kunstige intelligensen. I SS2 var infanterisoldatene svært dumme. Spilleren måtte for eksempel manuelt sette dem over i en defensiv formasjon når de ble beskutt. I Blitzkrieg reagerer de mye mer fornuftig, og slenger seg ned i marka med det samme det skjer noe (hvis ikke du eksplisitt har gitt dem ordre om ikke å gjøre det).

Kontrollsystemet er også forbedret. Her er infanterisoldatene dine inndelt i grupper fra starten av, og velger du en av dem vil hele gruppen automatisk velges, noe som er veldig hendig (det å velge store grupper infanterister i Sudden Strike 2 husker jeg som frustrasjon). Det er mulig å dele opp grupper hvis du skulle behøve det. Modelleringen av skader på enheter er også blitt kraftig forbedret og mer realistisk. En tanks er bortimot usårbar i forhold til infanterister med maskingevær, og hvor mye skade den tar av fulltreffere fra andre tanks eller kanoner avhenger av hvor på skroget de treffer. Bakparten og toppen er mest sårbar, mens fronten har de tykkeste og mest ugjennomtrengelige veggene. Brukergrensesnittet er også generelt bedre, og det føles mye mer profesjonelt. De som ble skuffet over Sudden Strike 2 vil finne mye å glede seg over i Blitzkrieg.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5

Siste fra forsiden