Blitzkrieg

Selv om Blitzkrieg, fra tyske CDV, offisielt ikke har noe med Sudden Strike-serien å gjøre er det så mange likhetstrekk mellom spillene at dette best kan beskrives som "Sudden Strike 2, slik det burde ha vært laget". Det er russiske Nival Interactive som har utviklet dette strategispillet, og de har gjort en usedvanlig god jobb.

Side 4
Side 5

God presentasjon
Grafikken i Blitzkrieg er en klar forbedring fra Sudden Strike 2. Enhetene og landskapet er nå i 3D, noe som betyr at animasjonene og bevegelsene er jevne og naturlige. Tanks som skyter vugger realistisk på grunn av kraften i skuddet. Samtidig er bygninger, trær og andre objekter på slagmarken laget i 2D, noe som tillater et svært høyt detaljnivå på omgivelsene. Bygninger tar synlig skade av angrep, og hvis du bombarderer en by lenge nok blir den forvandlet til en ruinhaug. På dette området klarer Blitzkrieg absolutt å gi et godt bilde av krigens realiteter. Filmer og introer holder også en svært høy kvalitet. Det eneste utviklerne nok kunne gjort bedre var å gi landskapet litt mer liv. Trær og slikt kunne for eksempel godt ha svaiet litt i vinden. Muligheten til å zoome og rotere kameraet hadde også vært velkommen.

Spillet har god musikk som passer til handlingen på skjermen. Ikke uventet består musikkutvalget av typisk militærmusikk, men det er variert og såpass godt utført at jeg aldri fant det nødvendig å skru den ned. Lydeffektene består for det meste av en haug av ulike typer eksplosjoner og smell. Disse er stort sett gode, og du er aldri i tvil om hva det er som skyter. Tanks og biler lager også autentiske motorlyder, og ofte er lyden det første tegnet på at en fiendtlig tanks er på vei. Enhetene dine gir muntlig tilbakemelding når du gir dem ordre, og disse er varierte. Dessuten kan du ofte høre dem snakke når du beveger kameraet over dem (snikskytteren klager ofte over hvor lei han er av å ligge i ro, osv). For at spillet skal være så autentisk som mulig snakker tyskerne tysk og sovjeterne russisk, noe jeg regner som et stort pluss.

Blitzkrieg er et spill det tar lang tid og mye innsatsvilje å sette seg inn i. Den tiden og innsatsen er det imidlertid vel verdt. Om du har spilt et av spillene i Sudden Strike-serien blir det langt lettere å sette seg inn i Blitzkrieg, men hvis du ikke har noen erfaring med disse spillene må jeg likevel anbefale deg å prøve Blitzkrieg. Spillets tre kampanjer gir timevis med underholdning, og når du kommer igjennom dem kan du spille multiplayer eller la datamaskinen generere tilfeldige oppdrag for deg. Blitzkrieg er rett og slett et essensielt kjøp for en hver strategientusiast, og hvis du i tillegg har interesse for andre verdenskrig kan du simpelthen ikke gå glipp av dette spillet.

Side 4
Side 5