Blitzkrieg

Selv om Blitzkrieg, fra tyske CDV, offisielt ikke har noe med Sudden Strike-serien å gjøre er det så mange likhetstrekk mellom spillene at dette best kan beskrives som "Sudden Strike 2, slik det burde ha vært laget". Det er russiske Nival Interactive som har utviklet dette strategispillet, og de har gjort en usedvanlig god jobb.

Side 4
Side 5

Kampanjenes oppbygning
Spillet har tre kampanjer, en til hver av fraksjonene (tyskerne, sovjetrusserne og briter/amerikanere). Hver kampanje foregår over en rekke ulike hovedkart, som hvert har ett historisk hovedoppdrag. For å kunne spille dette hovedoppdraget må du fullføre minst ett mindre oppdrag, som oftest er tilfeldig generert av datamaskinen. Disse tilfeldige oppdragene er det alltid tre av, og vanskelighetsgraden er ulik. Når du klarer et slikt oppdrag får du en belønning (avhengig av vanskelighetsgraden). Denne består av at du får muligheten til å oppgradere en av de faste enhetene dine til en enhet som ikke ellers er tilgjengelig. Du kan spille så mange av disse tilfeldige oppdragene som du vil før du går videre til neste hovedkart, og det kan ofte være lurt å ta noen oppdrag, da dette betyr at de faste enhetene dine får mer erfaring.

Det er mange forskjellige typer oppdrag i Blitzkrieg. Oftest skal du erobre en by eller base som fienden allerede har befestet, men du må også av og til forsvare en etablert base mot fiendtlige angrep. Dessuten kan du få i oppdrag å overfalle konvoier o.l. De aller fleste oppdragene inneholder flere deloppdrag. De historiebaserte oppdragene er definitivt de mest spennende, men de tilfeldige oppdragene er slett ikke dårlige de heller. Ulempen med dem er at du etter hvert begynner å lære fiendens forsvarsstrategi å kjenne. Hvis du har angrepet en del småbyer lærer du for eksempel hvor fienden plasserer forsvarsverkene sine.

Noen av spillets gameplayelementer
De grunnleggende kontrollene minner om vanlige sanntidsstrategispill, men Blitzkrieg inneholder mange ekstra muligheter. Mange av enhetene dine har f.eks. forskjellige ammunisjonstyper. Infanterisoldatene har både maskingevær og håndgranater, og den kunstige intelligensen er såpass god at de selv prøver å bruke håndgranater mot tanks så lenge de er innenfor rekkevidde (de kan ikke kaste like langt som de kan skyte). Det betyr at angriper du med tanks vil motstandersoldatene stort sett prøve å komme innpå deg. Da er det fint at tanksen kan skyte og kjøre samtidig, slik at du kan rygge unna nærgående infanterister mens du samtidig angriper dem. Tanks har stort sett både maskingevær og kanon (avhengig, naturligvis, av hva den ekte versjonen av tanksen var utstyrt med), og av og til flere typer ammunisjon til kanonen.

Forsyninger spiller en svært viktig rolle i Blitzkrieg. Uten forsyninger går enhetene dine tom for ammunisjon, og da er de hardbarkede soldatene dine omtrent like nyttige på slagmarken som en samling pasifister. På hvert kart har du et hoveddepot som styrkene dine starter ved, og en rekke forsyningskjøretøy. De kan beordres til å levere ut ammunisjon til enhetene dine, men pass på å ikke send dem helt ut i frontlinjen. Kjøretøyene er forsvarsløse, og må derfor beskyttes hele tiden (du får ikke nye hvis du mister dem). De kan også forsyne infanterigrupper med nye soldater. Etter hvert som de selv går tomme for forsyninger må de tilbake til depotet å hente nye, men heldigvis går det ofte an å erobre nye depoter rundt om på landskapet.

Da du stort sett må leve uten forsterkninger er muligheten til å ta over fiendens utstyr svært kjærkommen. Hvis du tar livet av mannskapene som styrer en kanon eller liknende, men klarer å forhindre at kanonen også blir ødelagt, kan du sende dine egne menn inn til å ta over denne. Kanonen i seg selv er helt harmløs, og kan ikke brukes så lenge den ikke har et mannskap. Du kan dessverre ikke ta over fiendens tanks, men utviklerne begrunner dette med at spillet rett og slett hadde blitt for komplisert hvis de skulle gi denne muligheten, og det er en begrunnelse jeg egentlig godt kan forstå.

Side 4
Side 5