D-Day

Frustrasjon i skyttergravene
Når man så er klar for å bekjempe pølseknaskende krautere på hjemmebane finner frustrasjonen virkelig rotfeste. Selv om kameravinkelen kan flyttes, roteres og zoomes ut og inn, er det likevel vanskelig å få et godt oversiktsbilde over situasjonen. Fotsoldatene ligner litt for mye på hverandre, så det er vanskelig å finne essensielle enheter i en tropp på 20-30 menn i kampens hete. Det er riktignok mulig å redusere hastigheten i spillet samt pause det, for så å gi ut kommandoer, men dette bidrar bare til å gjøre spillet langtekkelig. Det er mulig å designere enheter til bestemte grupper som kan velges igjen med et enkelt tastetrykk, men dersom disse enhetene blir flyttet inn i bygninger eller skyttergraver, kan man ikke lenger velge dem med hurtigtaster. I tillegg kreves nøye planglegging og et vaktsomt blikk for å kunne fullføre oppdrag med nogenlunde suksess.

Det er viktig å holde soldater i live og kjøretøy i god stand. Forsterkninger kan du ikke regne med, og en minste feilvurdering kan koste mange soldater livet. Derfor er det viktig å passe godt på ”medics” og ”engineers”. Disse kan hjelpe troppene dine med å komme på beina igjen etter en konfrontasjon med tyskere, og reparere kjøretøy som har blitt skadet. Det er også mulig å ta over tyske kjøretøy og annet militært utstyr. I noen oppdrag kan dette være essensielt for å sikre en seier. Derfor kan det være lurt ikke å bombandere i stykker alt som bærer et tysk flagg. Selv om dette er noe av det mest underholdende i D-Day.

Flerspillerdelen byr på tre forskjellige moduser, "Deathmatch", "Capture the Flag" og "Conquer". Disse kan spilles over et lokalt nettverk, eller på Internett med GameSpys "Matchmaking"-nettverk. I flerspiller kan opptil åtte spillere kjempe sammen eller mot hverandre på 12 forskjellige brett. Også i flerspillerdelen er det mulighet for å pause spillet, slik at man får et oversiktsblikk. Det er mulig å skru av denne funksjonen før spillet starter dersom man ønsker det.

Ikke bare håpløst
D-Day bruker en oppgradert versjon av grafikkmotoren Walker 2 som ble brukt i Desert Rats vs. Afrika Korps. Spillet byr på en enorm detaljrikhet, noe som gjenspeiles i trær og gress. Effektene i spillet er og veldig bra, med hus som raser sammen når de blir skutt på. Refleksjonen i vannflaten er veldig imponerende, og enhetene er forsegjort og detaljerte.

D-Day er spekket med tilleggsmateriale om den andre verdenskrig. Du finner en komplett liste over alle enheter som er med i spillet, med detaljerte beskrivelser og nøyaktige spesifikasjoner. Utover dette finner du intervjuer med både krigsveteraner og mennesker som opplevde krigen og invasjonen på nært hold. De forteller om erfaringer og opplevelser fra krigen, og spesielt invasjonen av Normandie.

I likhet med Desert Rats vs Afrika Korps blir også D-Day spolert av en rekke feil og mangler. Musikken i spillet er slitsom, og spillbarheten får lide. D-Day har en rekke lovende elementer, men disse forsvinner litt i skyggen av spillets preg av å være uferdig. Det er blitt lagt mye arbeid i tilleggsmaterialet til D-Day, og spillet kommer til å tre inn i rekken av hyllester til 60-års markeringen. At Digital Jesters og Monte Cristo ønsker å sette fokus på krigshelter fra andre verdenskrig er en fin tanke, men det lager desverre ikke et bra spill.