Mario Kart 8 Deluxe

Det beste Mario Kart-spillet på 14 år har blitt enda bedre

Mengder av innhold og en «reparert» modus fra Wii U-utgaven gir topp kjøreglede.

Nintendo

I anmeldelsen vår av Mario Kart 8 til Wii U konkluderte Håvard med at spillet var «en må-ha-tittel for Wii U-eiere». Denne påstanden er like relevant om Mario Kart 8 Deluxe til Nintendo Switch i dag.

Jeg sitter bokstavelig talt i skrivende stund og har problemer med å konsentrere meg om denne anmeldelsen, fordi det er så enkelt å bare ha Switch-en liggende på skrivepulten i sidesynet. De fargerike banene er vanskelige å legge mentalt fra seg når man skal bedrive ting som ikke er like morsomt som Nintendos siste Kart-spill – og det er ikke så veldig mye som er morsommere.

Vakrere og villere

I tilfelle noen ikke har fått det med seg enda, er Mario Kart 8 Deluxe en oppusset versjon av Wii U-spillet Mario Kart 8 fra 2014. På den tiden var spillet blant det vakreste jeg hadde sett fra Nintendo, og på grunn av stilarten noe av det vakreste innen spill punktum.

Høy fart og overflod av farger. Ja, det høres ut som Mario Kart.
Jonas Magerøy/Gamer.no

I Mario Kart 8 Deluxe har de beholdt samme kunststil, og rett og slett bare skalert opp den samme skjønnheten til 1080-oppløsning på storskjerm. I håndholdt modus beholdes den originale 720-oppløsningen, som er en «pixel perfect match» for Switch-displayet. Det er slående vakkert uansett hvilken måte du velger å spille på, og for de som bryr seg om sånt er det betryggende å se at spillet beholder 60 bilder i sekundet hele tiden. Flyten blir med andre ord ikke påvirket av hvilken modus du bruker.

Det eneste unntaket her er om du spiller med tre eller fire spillere på delt skjerm. Da låses bildefrekvensen til 30 og kjøringen føles bittelitt mindre stram.

Men du og du så herlig det er å spille Mario Kart igjen. De åtte opprinnelige Grand Prix-turneringene lever i beste velgående – fire turneringer med originale Mario Kart 8-baner og fire med oppussede utgaver av gamle schlægere. I tillegg følger de fire turneringene og tallrike spillfigurene som ble solgt som utvidelser til Wii U med i pakken. De tradisjonelle hastighetene 50cc, 100cc og 150cc er selvfølgelig tilstedeværende, sammen med den speilvendte Mirror-modusen og den halsbrekkende 200cc-modusen. Det er med andre ord ikke mangel på innhold.

Her er det mange turneringer å spille, og mange figurer å velge i mellom. Videre er det en håndfull kjøretøy, hjul og paraglidere man kan mikse og trikse med for å oppnå den kjørestilen man trives best med. Det er også verdt å nevne at paragliderne påvirker statusen på kjøretøyet ditt i større grad enn på Wii U. Du låser opp deler til ditt kjøretøy ved å samle mynter når du spiller, og det er med tungt hjerte jeg meddeler at jeg ikke har fått låst opp min trofaste Wiggler Kart, bilen over alle bilder, enda. Sympati tas imot med takk i kommentarfeltet.

Mer tilgjengelig enn noen gang

«Luigi Death Stare» lever i beste velgående.
Jonas Magerøy/Gamer.no

Nintendo har denne gangen gjort et forsøk på å gjøre det mulig for de yngste spillerne og spillere med funksjonshemninger å være med på moroa. Dette har de gjort med et par valgfri modifikasjoner du kan slå av og på i pausemenyen: «Smart Steering» sørger for at kjøretøyet ditt blir styrt automatisk tilbake på kjørebanen om du er i ferd med å kjøre utenfor. «Tilt Controls» er som det har vært siden Mario Kart til Wii: styr kjøretøyet ditt ved å vri på kontrolleren som et ratt.

Inkling Girl er en av de helt originale figurene i Mario Kart 8 Deluxe.
Jonas Magerøy/Gamer.no

Sist ut kommer «Auto-accelerate», som gir gass automatisk. Sistnevnte kan være god for svært mange, da det er ganske vanlig å få kramper og smerter i tommelmuskelen. Jeg merket faktisk selv at det var behagelig å benytte seg av denne funksjonen av og til for å gi høyretommelen en liten hvilepause.

Mange vil nok oppleve disse hjelpemidlene som drepende for utfordringen, men jeg tror det er en del mennesker der ute som finner mer glede i dette spillet fordi Nintendo har valgt å inkludere slike hjelpemidler. Så applaus for det, Nintendo.

Tradisjonell Battle Mode vender tilbake

En annen ting Nintendo fortjener applaus for, er den nye Battle-modusen. (Er det forresten bare meg som merker at Nintendo aktivt hører på tilbakemeldingene de har fått de siste par årene?) Denne oppussingen er mer enn bare en grafisk overhaling med alle utvidelser inkludert. Da det originale spillet kom for tre år siden, var det mange høylytte røster som uttrykket misnøye over Battle Mode i Mario Kart 8. Modusen føltes halvgjort, med kun ett mål: Spillere konkurrerte mot hverandre på normale baner, hvor det var om å skyte andre spillere til alle ballongene deres forsvant og du var siste spiller stående. Ikke særlig spennende, spesielt fordi banene var alt for store.

Nå snakker vi Battle Mode!
Jonas Magerøy/Gamer.no

Denne gangen er det ikke bare mindre, mer gladiator-fokuserte baner: Vi har også fått hele fem modi å velge mellom. Den første, Balloon Battle, har fått en liten vri: Alle starter med fem ballonger. Du får ett poeng for å sprekke én ballong hos en motstander. Går du tom for ballonger, vil du miste fire poeng og fortsette med tre ballonger. Mister du disse tre trekkes ytterligere fire poeng. Her er det med andre ord ingen spøkelsestilstand lengre: Alle er med helt ut, og den som har samlet opp flest poeng vinner runden.

Det faktum at man i Mario Kart 8 Deluxe kan holde to gjenstander samtidig gjør ikke Battle Mode mindre hektisk. To helt nye gjenstander – en fjær som kun er tilgjengelig i Battle som gjør at du kan hoppe over skall og motspillere, samt det gode gamle gjenstand-stjelende spøkelset – krydrer både enspiller og flerspiller ytterligere.

Gode gamle Bob-omb Blast fra Mario Kart: Double Dash vender også tilbake. Her dreier det seg om å samle og kaste bomber på motspillerne. I Shine Thief er det om å få tak i den ene stjernen på kartet og holde på den så lenge som mulig. Den som raker inn flest poeng vinner. Coin Runners er ganske likt, men i stedet for én stjerne, er det om å gjøre å samle inn flest mynter. Man kan angripe motspillere for å stjele myntene deres, så her er det mye godt potensial for å skade noen vennskap.

Coin Runners på månebanen med lavere tyngdekraft er utfordrende, men svært morsomt.
Jonas Magerøy/Gamer.no

Den siste, og kanskje beste modusen etter Balloon Battle, er en helt nye greie kalt Renegade Roundup. I Renegade Roundup deles spillerne opp i to lag. Deretter er det Politi og Røver: Det ene laget er utstyrt med hver sin evigvarende Piranha Plant som de må bruke for å fakke det andre laget. Hvis «politi-laget» fanger alle røverne før tiden renner ut vinner de, mens røverne vinner om ikke alle er kastet i kasjotten før telleren når null.

Med åtte baner og hele fem modi å velge mellom er det en underdrivelse å si at Battle Mode i Mario Kart 8 Deluxe er bedre enn Wii U-versjonen. Det er kanskje den beste Battle-modusen jeg har sett i et Mario Kart-spill, med kun én sår mangel. Jeg ser på deg, Block Fort. Og jeg ser på dere, Nintendo, som har lært at spillerne deres kjøper utvidelser når de kommer. Det er unngåelig at Block Fort-banen fra Mario Kart 64 blir annonsert i en tilleggspakke etter hvert, spør du meg. Jeg får smøre meg med litt tålmodighet til den tid.

Flerspiller på alle tenkelige måter

Sofa-flerspiller briljerer som alltid i Mario Kart. Om det er Grand Prix-turneringer, Battle Mode eller tilpassede turneringer er det aldri kjedelig å spille Mario Kart med venner i samme rom. Det som gjør flerspiller så utrolig bra i Mario Kart 8 Deluxe er selvfølgelig muligheten til å spille hvor som helst. Sitter du på flyet med en venn kan du overrekke den ene Joy Con-kontrolleren og vips, så kan dere spille flerspiller der og da. Joy Con-kontrollerne er forresten overraskende gode å spille med. Det er mindre knotete enn jeg hadde fryktet det skulle være for mine gjennomsnittsstore hender. Og hei, om det mot formodning skulle bli vondt er det ingen skam i å teste Auto-acceleration-verktøyet.

Det gjelder å holde tunga rett i munnen på F-Zero-banene i 200cc.
Jonas Magerøy/Gamer.no

Er dere flere med Switch-maskiner kan dere koble dem sammen og spille flerspiller direkte. Her er det ikke nødvendig å ha internett-tilkobling, så dette lar seg også gjøre på farten. Bare pass på å ikke bevege dere for langt unna hverandre. Da brytes forbindelsen og løpet avsluttes.

Online-delen er like avhengighetsskapende som den var i Mario Kart 8. Her kan du spille online mot andre spillere på vanlige baner, eller i Battle Mode. Poeng tildeles og fratrekkes en poengteller alt etter hvor godt du gjør det online, og du kan se andre spilleres poengtellere. Har du en venn ved siden av deg i sofaen er det ingen problem å spille to stykk sammen online på delt skjerm.

Online-modus er morsomst når man vinner.
Jonas Magerøy/Gamer.no

Jeg opplevde noen problemer da jeg spilte online mot spillere fra hele verden. Omtrent en tredjedel av forsøkene mine her har vært mislykket – spillet har plutselig mistet forbindelse med andre spillere og tatt meg tilbake til lobbyen. Og det skyldes ikke mitt internett (snikskryt).

Om du vil være sikker på at dette ikke skjer, kan det være lurt å velge regionsbasert online-kjøring. Da stilles du opp mot andre spillere i Norden, og forbindelsen er etter min erfaring problemfri her.

Det er også mulig å arrangere private kamper mellom spillere du har i vennelisten din, og dette fungerer forholdsvis fint. Det er per nå ingen mulighet for stemmesamtaler med andre spillere over konsollen, så her holder jeg meg til Skype eller Party Chat på PlayStation 4 inntil videre. Et lite minus, men samtidig er ikke Mario Kart et veldig taktisk spill som krever at man koordinerer spillingen med andre.

Toad Harbor er som en tegneserie-blanding av New York og San Francisco.
Jonas Magerøy/Gamer.no

Liker du Mario Kart 8, vet du allerede hva du går til her – det samme spillet, bare enda bedre. Du velger selvsagt selv om du vil ut med pengene for Deluxe-pakken, men jeg tror de færreste kommer til å angre. Bare tenk på det: Mario Kart hvor du vil. Har du derimot ikke spilt Wii U-versjonen er det ingen tvil: Spill dette spillet.

Jeg er for øvrig positiv til å se flere utvidelsespakker til Mario Kart 8 Deluxe. Jeg vet ikke hva Nintendo har i ermet, eller om de i det hele tatt planlegger å slippe noe mer til dette allerede svært innholdsrike spillet, men jeg kan alt nå se det for meg: En bane satt i The Legend of Zelda: Breath of the Wilds høst-fargede Akkala-region. Eller New Donk City – et Battle-kart i byen fra kommende Super Mario Odyssey. Der er mange muligheter, muligheter folk som meg gladelig betaler en liten sum for.

Med «reparert» Battle-modus og alt innholdet fra Wii U-versjonen er det ingen tvil: Dette er det Mario Kart-spillet med mest gjenspillbarhet, best styring, fetest musikk og størst utvalg i godt varierte baner og Grand Prix-turneringer. Flikk litt på online-funksjonene og gjør dem litt mer sømløse, og sleng på noen utvidelser (gi oss «Block Fort»!) så kommer jeg ikke til å nøle med å kalle Mario Kart 8 Deluxe det ultimate Mario Kart-spillet.

Har du allerede spilt i stykker Mario Kart 8 Deluxe kan det være verdt å sjekke ut Fast RMX til Nintendo Switch. Er du mer interessert i realistiske kjørespill er kanskje fjorårets Forza Horizon 3 noe for deg.

9
/10
Mario Kart 8 Deluxe