Nylig dukket One Life opp på Steam Greenlight med et rimelig interessant konsept: en flerspillerskyter satt til en post-apokalyptisk verden der du kun har ett liv. Dør du her, dør du for godt – faktisk blir selve Steam-kontoen din utelåst fra spillet for alltid, noe som sikkert er litt ekstra kjipt når spillet faktisk kommer til å koste penger.
Det som gjør konseptet litt mer allsidig er muligheten til å dominere beseirede fiender. Med denne mekanikken kan man velge å spare spilleren, men gjøre livet deres mer ukomfortabelt.
– Tilgi, ydmyk, avslutt, ta alt han har – det er ditt valg. Har du reddet livet til en eller annen taper? Ta dem som din fange og få dem til å jobbe det av seg. De kommer til å ønske å gjøre alt for å bli sluppet fri. Ingen andre spill kommer til å gi deg denne følelsen av å ha overtaket over andre, forteller spillbeskrivelsen.
Akkurat denne delen av konseptet høres vel ambisiøst ut, og det lite info å oppdrive om akkurat hvordan denne dominerings-mekanikken skal fungere. Ut fra traileren kan det virke som om mye av kommunikasjonen rundt slike trygle-sekvenser vil foregå gjennom stemmechat.
Inspirert av overlevelsesspill
![](https://i.bo3.no/image/77954/FA5FEE63F475CBB707FC5EB093683D291FCF8CF8.jpg?c=0&h=281&w=500)
Ellers ser det ut som om One Life henter noe av inspirasjonen sin fra spill som Rust og DayZ. Du må finne deg livsviktige ressurser for å overleve, finne deg noen å stole på og bygge en mobil base – en kampbuss.
«Ett liv»-konseptet er noe spillskapere har lekt seg med en god stund nå. Diablo-spillene har for eksempel hardcore-modusen, der man dør om man dør, og flere mer eksperimentelle spill har i mindre skala prøvd seg på det samme konseptet.
Vi får se om One Life blir en realitet etter hvert. Interessen er i hvert fall der; for øyeblikket troner spillet øverst på Steam Greenlight-listen.
Er du på utkikk etter andre interessante konsepter?
Her er ti indiespill du bør se opp for i tiden framover »