Førsteinntrykk

Dr. Kawashima's Brain Training

På tide å dytte hjernecellene ut av senga og inn i treningsdrakta. Her skal det løpes imaginære mil og spilles tanketennis til "Eye of the Tiger" går i oppløsning.

Mennesket har alltid forsøkt å finne måter informasjonsteknologi kan benytte på en pedagogisk måte, enten for å overbevise mor og far om at en Commodore 64 er nødvendig for å gjøre leksene lettere, eller for å få bruke geografitimen på å spille "Where in the world is Carmen Sandiego?". Spillmessig har det imidlertid vært slik at et morsomt spill sjelden har vært akseptert som læringsmateriell, og læringsmateriell har veldig sjelden vært et godt spill. Mange av oss har nok plukket opp majoriteten av historiske detaljer gjennom spill som Civilization, Colonization, Europa Universalis og så videre, men det var aldri for å lære. Det var for å ha det gøy, og kunnskapen ble et ekstra bonusprodukt ut av dette.

Huskeleking

Sånn er det også med Brain Training, bare at hjernetrimmen har fått hovedrollen og sørge for at resten av de involverte drar mot samme mål. Kort fortalt blir du presentert for en hel del ulike oppgaver, og underveis blir du vurdert etter hvor lang tid du bruker på en oppgave og hvor gode svarene dine er. Oppgavene er enkle, men de kommer i et rasende tempo som gjør at de elektriske impulsene i hjernebarken kunne ha drevet en liten, norsk by alene. Her er det konsentrasjon, reaksjon og god cellekommunikasjon som gjelder. Du får muligheten til å prøve deg på enkle regnestykker, høytlesning, huskeleker og et utvalg av andre særegenheter.

En spesiell sak med Brain Training er at du spiller hele spillet med DS-en på høykant, som om det var en liten bok du satt og leste. Dette fungerer aldeles ypperlig, ettersom all interaksjon med spillet foregår via den trykksensitive skjermen og mikrofonen. De som noen gang har hevdet at en trykksensitiv skjerm bare er et jippo, og ikke har noen betydning for spillene man kan utvikle, bør notere ned følgene i hui og hast; alle svarene på regneoppgavene skrives ned med stylusen, før programmet kjapt bearbeider dine krusseduller og finner ut hva du har forsøkt å svare. En enklere og mer forståelig måte å bruke et dataprogram på skal du lete lenge etter, noe som også har ført til at personer uten erfaring med DS har satt seg inn i Brain Training i løpet av ti sekunder.

Bli best i familien

Flere spillere kan spille mot hverandre, ved å benytte ett spill, og de ulike spillene presenterer resultatene i form av grafer som utvikler seg over tid. Brain Training opererer med en intern kalender basert på klokka i maskinen, slik at du ser hvilke dager du har, eller ikke har, bedrevet hjernetrim. Dersom du er flink og gjør flere øvelser hver dag (noe du fort gjør når du har spillet framme), får du et større stempel i kalenderen for akkurat denne dagen. Etter hvert som du får flere og flere dager ned på papiret, låses også nye oppgaver opp. Dermed har du et par nyheter å bryne deg på i dagene framover. Grafene og en del av de mer kreative oppgavene (slik som tegning) lar deg også sammenligne resultatene mellom alle brukerene av det samme DS-kortet. Dette er selvsagt en ypperlig unnskyldning for å endelig bevise at du er den smarteste.

Moroa stopper imidlertid ikke her. Brain Training lar deg også sende en "Quick Play"-utgave av spillet til andre innehavere av Nintendo DS i nærheten. Denne versjonen inneholder et par av utfordringene, og lar spillerne måle sin hjernealder. I tillegg er det en egen spesialmodus av regneutfordringen tilgjenglig for flerspiller (med opptil 16 spillere), noe som burde by på heftige regnedueller i tiden framover. Som en siste bonus er det også lagt med et glimrende Sudoku-spill, et japansk tallkryssord. Dette burde være nok til å få både mødre og bestemødre til å innse at en Nintendo DS er nødvendig i husholdet, spesielt når det ikke finnes noen bedre måte å løse Sudoku-oppgaver på enn med en digital skjerm du kan skrive notater rett på. Glimrende!

Oppsummering

Selv om man ikke kan vekke til live døde hjerneceller, er det ingen grunn til å la de du har igjen forfalle. Her kan du sørge for å bringe de glemte grå tilbake i aktivitet, og det til og med på en måte som er både morsom og nyttig. Dersom du også husker at den amerikanske utgaven av spillet er såpass billig at den kan importeres uten større bekymringer, tyder alt på at dette kan bli en uventet suksesshistorie som involverer langt flere enn de man egentlig skulle tro. Og så kan du bruke det som en glimrende unnskyldning for å kjøpe deg en DS Lite til sommeren, mens du donerer den gamle til mamma eller en trengede kjæreste. Trenger du flere unnskyldninger, bør du ta en runde Brain Training og finne på noen selv.

PS: Denne artikkelen er basert på den amerikanske versjonen som går under navnet Brain Age, og enkelte elementer kan bli endret til spillet kommer på det europeiske markedet.

Siste fra forsiden