Business Insider mener Microsoft er på desperat jakt etter et nytt marked de kan dominere, og ruller ut en rekke nye produkter i 2010 - som Windows Phone 7, nettbrettet Courier, nettskysatsningen Azure og ikke minst Natal.
Produktdirektør Aaron Greenberg i Microsoft vil nok ikke være enig i beskrivelsen, og forklarer i et intervju med Edge Magazine at Microsoft enkelt og greit foretrekker å satse stort. Ifølge Greenberg ønsker ikke selskapet å gjøre mange små ting, men å gi alt i de tingene som virkelig betyr noe.
Og det som betyr noe for Xbox 360 i 2010, er Natal. Et kamera og teknologi som skal gjøre kontrolleren overflødig ved å forvandle spilleren til en. For å bevege spillfiguren på skjermen, må spilleren bevege seg.
![](https://i.bo3.no/image/56273/PN_Sensor_tiff_jpgcopy.jpg?c=0&h=543&w=500)
Hva skal vi forvente?
Foreløpig har vi hørt en del om selve teknologien, men ikke mye om spill og programmer som utnytter den. Hva skal vi egentlig forvente av Natal, i år, til neste år, i 2013?
– Potensialet i Natal er enormt, og vi har planlagt portfolioen i flere år fremover. Jeg tror folk kommer til å bli overrasket allerede det første året over variasjonen i opplevelser som er mulig, sier Greenberg til magasinet.
Produktdirektøren avslører ingen nye prosjekter, men hevder at 70 prosent av tredjeparts utviklere aktive i spillindustrien allerede lager spill for Natal. Et imponerende antall med tanke på at produktet ikke er lansert - og det er uklart hvor mange mennesker som faktisk kommer til å investere i den nye muligheten til Xbox 360.
Flere saker fra Spillmagasinet.no:
Nye spill - eller nye egenskaper?
Hvorvidt spillstudioene lager egne spill til Natal, eller om de bare legger til egenskaper tilpasset teknologien i ellers tradisjonelle spill, gjenstår å se. For Microsofts del, er imidlertid fokuset klart.
– Vi har fokus på den originale opplevelsen til lansering, bygget for Natal fra grunnen og opp. Vi tror det er viktig fordi den første opplevelsen må være magisk. Men vi forventer å selge millioner på millioner av denne tingen til jul. Utviklerne vil se at millioner av kunder har disse sensorene og kommer til å legge til funksjonaliteter i sine spill. Så du kan komme til å se noen kryssninger, men vårt fokus er på den unike opplevelsen, forklarer Greenberg.
Under spillmessen Tokyo Game Show 2009 annonserte Microsoft bred støtte til Natal.
– Blant utgiverne som aktivt jobber med spill for Natal-prosjektet finner vi Activision Blizzard, Bethesda, Capcom, Disney Interactive, Electronic Arts, Konami, MTV Games, Namco Bandai, Sega, Square Enix, THQ og Ubisoft, meldte Microsoft.
Denne artikkelen er levert i samarbeid med Spillmagasinet.no, men kan være endret og tilrettelagt for Gamer.no.