– Du vil bli overrasket over Natal

Microsoft går «all in» med Natal, og produktdirektør Aaron Greenberg regner med å vinne.

Business Insider mener Microsoft er på desperat jakt etter et nytt marked de kan dominere, og ruller ut en rekke nye produkter i 2010 - som Windows Phone 7, nettbrettet Courier, nettskysatsningen Azure og ikke minst Natal.

Produktdirektør Aaron Greenberg i Microsoft vil nok ikke være enig i beskrivelsen, og forklarer i et intervju med Edge Magazine at Microsoft enkelt og greit foretrekker å satse stort. Ifølge Greenberg ønsker ikke selskapet å gjøre mange små ting, men å gi alt i de tingene som virkelig betyr noe.

Og det som betyr noe for Xbox 360 i 2010, er Natal. Et kamera og teknologi som skal gjøre kontrolleren overflødig ved å forvandle spilleren til en. For å bevege spillfiguren på skjermen, må spilleren bevege seg.

Slik ser Natal-sensoren ut. Den kobles til Xbox 360 og skal fungere med alle versjoner av konsollen. Prisen skal også være overkommerlig.
Slik ser Natal-sensoren ut. Den kobles til Xbox 360 og skal fungere med alle versjoner av konsollen. Prisen skal også være overkommerlig.

Hva skal vi forvente?

Foreløpig har vi hørt en del om selve teknologien, men ikke mye om spill og programmer som utnytter den. Hva skal vi egentlig forvente av Natal, i år, til neste år, i 2013?

– Potensialet i Natal er enormt, og vi har planlagt portfolioen i flere år fremover. Jeg tror folk kommer til å bli overrasket allerede det første året over variasjonen i opplevelser som er mulig, sier Greenberg til magasinet.

Produktdirektøren avslører ingen nye prosjekter, men hevder at 70 prosent av tredjeparts utviklere aktive i spillindustrien allerede lager spill for Natal. Et imponerende antall med tanke på at produktet ikke er lansert - og det er uklart hvor mange mennesker som faktisk kommer til å investere i den nye muligheten til Xbox 360.

Flere saker fra Spillmagasinet.no:

Nye spill - eller nye egenskaper?

Hvorvidt spillstudioene lager egne spill til Natal, eller om de bare legger til egenskaper tilpasset teknologien i ellers tradisjonelle spill, gjenstår å se. For Microsofts del, er imidlertid fokuset klart.

– Vi har fokus på den originale opplevelsen til lansering, bygget for Natal fra grunnen og opp. Vi tror det er viktig fordi den første opplevelsen må være magisk. Men vi forventer å selge millioner på millioner av denne tingen til jul. Utviklerne vil se at millioner av kunder har disse sensorene og kommer til å legge til funksjonaliteter i sine spill. Så du kan komme til å se noen kryssninger, men vårt fokus er på den unike opplevelsen, forklarer Greenberg.

Under spillmessen Tokyo Game Show 2009 annonserte Microsoft bred støtte til Natal.

– Blant utgiverne som aktivt jobber med spill for Natal-prosjektet finner vi Activision Blizzard, Bethesda, Capcom, Disney Interactive, Electronic Arts, Konami, MTV Games, Namco Bandai, Sega, Square Enix, THQ og Ubisoft, meldte Microsoft.

Denne artikkelen er levert i samarbeid med Spillmagasinet.no, men kan være endret og tilrettelagt for Gamer.no.

Kommentarer (30)

Forsiden akkurat nå

Til toppen