Om infokapsler
«Jeemzz» (nummer fire fra venstre) og lagkameratene «Scoom», «Sambty» og «Ibiza» mottar stekepanner i sølv for andreplass nummer to.

E-sport PUBG Global Invitational 2018

«Jeemzz» (nummer fire fra venstre) og lagkameratene «Scoom», «Sambty» og «Ibiza» mottar stekepanner i sølv for andreplass nummer to. (Skjermbilde: PUBG Corp.)

Norske «Jeemzz» leverte varene i verdens største PUBG-turnering

Liquid knep to sterke andreplasser i PGI 2018.

Jim «Jeemzz» Eliassen har nok en gang markert seg som en av verdens beste Playerunknown's Battlegrounds-spillere. I helgen konkurrerte nordmannen – sammen med laget Team Liquid – i den prestisjetunge turneringen PUBG Global Invitational (PGI), og han kom fra det med svært gode resultater.

Jim «Jeemzz» Eliassen spiller PUBG for Team Liquid. Bilde: Privat

I både tredje- og førstepersonsperspektiv endte Liquid på andreplass, kun slått av henholdsvis koreanske Gen.G Gold og kinesiske OMG. For den solide innsatsen reiser «Jeemzz» og kompani hjem med over 2,8 millioner kroner i sekken. Likevel er ikke nordmannen helt fornøyd med turneringen.

– Jeg er glad for at vi fikk andreplassene, men er ikke helt fornøyd fordi jeg vil vinne, sier Eliassen til Gamer.no.

Overrasket i tredjeperson

Den aller første utgaven av PGI samlet de 20 beste lagene fra hele verden til basketak i Berlin. Liquid tok seg gjennom en knallhard Europa-kvalifisering, hvor de opprinnelig ble slått ut, men kom videre da et annet lag ble diskvalifisert.

Superfinalen i Tyskland ble delt opp i to turneringer – én spilt i tredjepersonsperspektiv (TPP) og én i førstepersonsperspektiv (FPP). På forhånd var det ventet at de asiatiske lagene, som tradisjonelt har hatt et større fokus på TPP, ville dominere den første delen. Europeerne viste imidlertid at også de var med på notene, men «Jeemzz» selv var ikke blant dem som ble overrasket over nettopp det.

– Ble ikke så overrasket over at de europeiske lagene gjorde det bra i tredjeperson, da jeg synes at Europa er en sterkere region i PUBG enn noen andre regioner per dags dato. Hadde det vært flere enn åtte kamper tror jeg vi kunne vunnet, mener Eliassen.

TPP og FPP

Playerunknown's Battlegrounds kan spilles i enten tredje- eller førstepersonsperspektiv. I førstnevnte er det lettere å holde øye med omgivelsene sine, mens sistnevnte gjerne krever at man må komme frem fra gjemmestedet sitt for å se etter eller skyte på motspillere.

Tradisjonelt sett har asiatiske PUBG-lag fokusert mer på tredjepersonsperspektiv enn sine vestlige motparter, men i nyere tid har Asia-regionen lagt større vekt på spilling i førstepersonsperspektiv.

Liquid tok to seire av fire mulige på dag én, og hang godt med i teten. Dag to tilhørte imidlertid Gen.G Gold, som skrudde opp nivået flere hakk. Med to fjerdeplasser som beste resultat fra de siste fire kampene, klarte ikke «Jeemzz» og Liquid å holde følge hele veien inn, men andreplassen totalt var likevel svært imponerende for et lag som i hovedsak fokuserer på å spille i førstepersonsperspektiv.

– I Europa spiller ingen TPP. Alle turneringer er FPP og før PGI spilte jeg kanskje ti kamper i tredjepersonsperspektiv, innrømmer Eliassen.

Sterkt comeback i førsteperson

Mens Liquid har fått et rykte på seg for å være et lag som starter sterkt, men faller av mot slutten av store turneringer, var det motsatte tilfellet i FPP-delen. Lørdagen fikk en verst tenkelig start, da laget røk ut på 18. plass i første kamp. 

Snuoperasjonen begynte allerede i neste runde, og etter fire av totalt åtte kamper lå Liquid på 5. plass. På topp hadde OMG knepet tre førsteplasser og én andreplass, og kineserne så ut til å ha bygget opp en ledelse som umulig kunne hentes inn.

Det ble likevel spennende til siste slutt, takket være to andreplasser og én førsteplass for laget til «Jeemzz» på dag to. Til tross for et sterkt comeback ble det akkurat litt for langt opp til toppen, og gutta måtte igjen ta til takke med en andreplass.

– Jeg ble egentlig ikke overrasket over at OMG vant FPP, men jeg ble overrasket over måten de spilte på. De hadde studert måten FaZe (ett av verdens beste PUBG-lag, journ.anm.) spiller og kopierte spillestilen deres, noe som var veldig smart fordi FaZe ikke kvalifiserte seg til PGI. De reiste også til Berlin en uke før turneringen for å spille treningskamper mot de europeiske lagene, forteller en tydelig imponert Eliassen.

Blandede tanker om formatet

Hadde formatet ligget tettere opp mot PUBG-turneringer flest, som gjerne har flere enn åtte kamper, tror «Jeemzz» riktignok at resultatet kunne blitt annerledes.

– Åtte kamper er for lite. Jeg tenker det minst bør være 12, fordi det er litt for mange tilfeldigheter med bare åtte. OMG hadde en veldig god første dag fordi de ikke fikk noen vanskelige sirkler, men på dag to fikk de en del vanskelige sirkler og da slet de skikkelig. Jeg tror at om det hadde vært to kamper til hadde vi tatt de igjen, fordi vi holder et jevnere nivå enn OMG i det lange løp, mener en selvsikker Eliassen.

Selv om «Jeemzz» ikke var helt fornøyd med antallet kamper, lot han seg overtale på et annet av formatets kontroversielle punkter. På forhånd mente mange at 20 lag i PGI var for mange – turneringer hadde til da stort sett brukt 16 lag – men etter å ha prøvd det synes nordmannen det er bedre med flere.

– 20 lag var jeg imot når de først introduserte det, men etter å ha spilt det to ganger på LAN digger jeg det. Det er lite plass til å bevege seg på brettet, som krever mer strategiske rotasjoner og speiding etter trygge tilholdssteder, avslutter Eliassen.

Nå retter Liquid fokuset mot finalen i Global Loot League, som holdes i Stockholm fra 10. til 12. august. Det kan bli siste gangen laget spiller med «Scoom», ettersom «Jeemzz» forteller at de har bestemt seg for å lete etter en ny fjerdemann.

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen