Feature

Cyberpunk 2077

Er Cyberpunk 2077 endelig friskmeldt?

CD Projekt Red lovte mye da de først slapp oss løs i Night City. Vi sjekker om de leverer med den nye oppdateringen.

Stefan N. Halck/Gamer.no

Oppdatering mandag 21. februar 2022:

I følge CD Projekt Reds Twitterkonto for Cyberpunk 2077 ble det lagt ut en hotfix for spillet i løpet av helgen/på morgenen i dag. Offisielt står det at denne skal fikse et problem som oppstår på PS4 ved oppstart av spillet. Når vi skulle starte opp spillet fra Steam i formiddag, ble det lastet ned en oppdatering på 10,4 GB. Så her er det tydeligvis gjort noen endringer også for oss med PC.

Oppdateringen løste ikke våre oppstartsutfordringer (se lenger ned i opprinnelig sak, under), så akkurat hva denne hotfixen skulle gjøre vites ikke. Ut over det ser vi at det har blitt lagt til en ekstra modus på grafikksiden. Det er nå mulig å velge en "low"-innstilling med Ray-Tracing, i tillegg til "medium" og "ultra" som lå inne fra før.


Skriften på veggen sto tydelig å lese i vår grafikkanalyse etter lanseringen av det lenge etterlengtede (og til dels opphypede) spillet i desember 2020: «CD Projekt Red burde ha ventet enda lenger med å gi ut Cyberpunk 2077. Dette er en slett jobb (...)».

Nå skriver vi 2022 og patch 1.5 har nylig blitt sluppet. Hva gir denne oss når det gjelder generell spillflyt og feilretting? Kan vi nå si at spillet er der det burde vært ved lansering?

En humpete vei til patch 1.5

Vår karakter V får en tøff start i den harde og ofte(st) brutale Night City. Så har det gått seg til etter hvert, akkurat som med selve spillet. De tidligere patchene har rettet opp i mye, men eksempelvis medførte patch 1.3 irriterende nok noen nye bugs.

USYNKRONISERT: Her må det være noe alvorlig galt med vår gode venn.
Stefan N. Halck/Gamer.no

Så hva har kommet som en del av patch 1.5? La oss se på de viktigste punktene, og da med fokus på det spilltekniske.

Det er ikke feilretting som står mest i fokus fra utgiver, men det er likevel noen ting vi biter oss merke i:

  • Spesielt for de med nyeste generasjon konsoller (primært Playstation 5 og Xbox Series X) vil det være mer å hente med siste oppdatering. Blant annet visuell forbedring gjennom mulighet for å velge en såkalt «performance mode», og at disse plattformene i realiteten får sin første rene next-gen-versjon
  • En særskilt oppdatering gjelder Playstation 5 og Dualsense-kontrolleren, som nå har fått flere funksjoner som kan gi en bedre spillopplevelse. Blant annet ved bruk av den interne høyttaleren i kontrolleren til å formidle meldinger du får inne i spillet, tanker som foregår i karakteren V sitt hode, med mere
  • Diverse tiltak for bedring av kvaliteten generelt, der noen av disse også gjelder for PC
  • Spillet har nå fått en egen benchmarking-modus på PC

I tillegg til en del andre forbedringer har spillet fått en skikkelig overhaling av innhold og spillopplevelse. Det at den kunstige intelligensen har blitt smartere, bilkjøringen er blitt bedre og at det har kommet nytt innhold (våpen og leiligheter) er noe av det nye.

Les også gjerne den fullstendige oversikten over innholdet i patchen hos CD Projekt Red.

Les også
Anmeldelse: Cyberpunk 2077

Hvordan var vårt gjensyn med Night City anno patch 1.5?

Vi slapp Cyberpunk 2077 løs på vår Intel-testrigg fra 2020. Med en kraftig prosessor og et RTX 3080-skjermkort fra Nvidia, har den egentlig aldri gitt oss annet enn glede i dette spillet når det gjelder generell FPS-flyt.

Sammenligningen vår blir derfor i større grad basert på hvordan generell spillbarhet og feil har utviklet seg.

Og for å si det tydelig: Ved slipp var det en del større feil som ikke bare var som en kvise i pannen. Det var mer som et brukket bein eller at vi ble blinde på det ene og kanskje begge øynene. Vi må bare minne oss selv og dere på det, da det er lett å glemme hvordan det egentlig var.

Eksempelvis skriver vi i den opprinnelige omtalen av det tekniske: «Setninger som blir hengende i lufta, og der det ikke er samsvar mellom det vi hører og det vi leser av tekstingen av dialogen». Eller at «kropper eller personer forsvant (...) Du hører fortsatt stemmen, men ser ingen tegn til noen kropp». Og altfor mange andre ting som ødela for spillopplevelsen.

MYSTISK: Kofferten er på plass, men mannen som holder den er av mystiske grunner ikke til stede ... (fra lanseringsutgaven)
Stefan N. Halck/Gamer.no

Er dette nå blitt bedre – eller aller helst helt bra? For å sjekke dette tok vi oss en tur rundt i Night City. Det var tid til gjensyn med kjente og kjære steder og karakterer. I tillegg til at vi kjørte det nye innebygde benchmarking-verktøyet som CD Projekt Red har skjenket oss.

NB! Før vi i det hele tatt kom i gang, møtte vi på en feil i oppdateringen som rett og slett ikke lot oss starte spillet.

Svært dårlig start etter nedlasting av patch 1.5.
Stefan N. Halck

Vi fant en vei rundt dette, men det var en dårlig start for en såpass stor oppdatering. Du kan lese om dette her, men må muligens søke etter hvordan du omgår dette på din egen maskin. Vi fikk ordnet det ved å avslutte en prosess knyttet til vår lyddriver (prosessen het hos oss Nahimic, se skjermbilde under).

Så her må CD Projekt Red i gang med enda en oppdatering for å fikse dette. Ikke akkurat noen drømmestart.

Yter spillet godt?

Vi måtte inn og fikle i oppgavebehandling i Windows 11 før spillet lot seg starte.
Stefan N. Halck

Cyberpunk 2077 flyter fint når vi først kommer i gang. Vi merker ingen hakking, merkbar forlenget innlastingstid eller annet som trekker ned spillopplevelsen. I det store og det hele flyter det overraskende godt, både med tanke på bildekfrenvensen og på feil av større og mindre art. Det virker som Cyberpunk 2077 endelig har kommet i lanseringsutgave, et drøyt år etter slipp. Så vi kan fokusere på innholdet og historien, uten å mer eller mindre kontinuerlig bli forstyrret av til dels store feil.

Når det gjelder det innebygde benchmark-verktøyet er vi slett ikke fornøyde med hvilke resultater det ga oss. Det varierte for mye til å kunne stole på det. På RT Ultra-innstillingen fikk vi alt fra 76 i gjennomsnittlig FPS til 152. Og tilsvarende på Low-innstillingene (uten RTX) fikk vi fra 100 til 153 i FPS-gjennomsnitt.

Vi brukte derfor MSI Afterburner med RivaTuner Statistics Server, og gikk opp en rute i Night City for å måle FPS-verdiene i 1440p. Vår vandring ga oss følgende resultater:

InnstillingAvg FPSMin FPSMax FPS
Ultra m/RT 7362 86
Medium m/RT 766991
Ultra u/RT 837798
High u/RT 9990121
Medium u/RT 10895134
Low u/RT 10998140

Som vi kan se gir dette på vårt oppsett god flyt hele veien. Vi kunne derfor legge oss konsekvent på beste innstillinger.

Ser vi noen forskjell?

Rent visuelt og teknisk er det ikke store endringene å finne for oss på PC fra forrige oppdatering. Det har heller ikke utgiveren lagt opp til. Noe bedre skyggeeffekter og andre småting har de lagt inn, men dette er kosmetiske endringer som for eksempel bedre strålesporing knyttet til gjenskinn i lakken på biler.

Da jeg skrev den første tekniske omtalen av spillet, føltes det som om jeg var hentet inn av CD Projekt Red som betatester. Spillet burde kort og godt ikke ha vært sluppet såpass uferdig som det var.

Når det nå har gått over ett år siden lansering, har vi kommet til patch 1.5. Som vi har sett har denne gitt oss noen spillytelsesmessige forbedringer, men kanskje hatt størst fokus på spillets innhold.

Så kan vi si at dette er spillet slik vi skulle hatt det ved slipp?

Ja, nå er spillet slik det burde ha vært. Vi opplever svært få feil, og de feilene er mindre og stort sett kosmetiske. De store ødeleggende feilene har vi ikke sett noe til, selv om vi nå har brukt 6–7 timer i spillet på den nye oppdateringen.

Det som selvfølgelig trekker veldig ned, er feilen i den nye versjonen som gjør at spillet ikke starter. Forhåpentligvis er det en feil som ikke mange opplever, eller en feil som CD Projekt Red er raske til å rydde opp i. Det gir likevel en klar bismak når de nå går høyt ut og lanserer ny patch med en del ekstra innhold, og langt på vei antyder at barnesykdommene er ryddet unna.

Siste fra forsiden