Anmeldelse

F1 Challenge 99-02

Montoya poserer stolt på fremsiden av coveret til EA Sports siste Formel 1-spill. Stolt har han også all grunn til å være, for det er nemlig ikke et hvilket som helst spill det er snakk om. F1 Challenge 99-02 er etterfølgeren til F1 2002, som har samlet en hærskare av tilhengere, både for sin egen del og på grunn av alle modifikasjonene.

Side 1
Side 2
Side 3

Finjustering av bilen
Alt dette er viktige faktorer, men om bilen din ikke er riktig innstilt i utgangspunktet hjelper det lite om dekkene har riktig racingtemperatur. Før hvert løp er det fire testomganger hvor du kan teste forskjellige oppsett på banen. Finjustering av for eksempel girutveksling, radiatorstørrelse, hjulvinkel og fjæring kan sikre viktige tideler, og i noen tilfeller til og med sekunder. Standardoppsettet er godt nok før du blir varm i trøya, men skal du jakte rundetider eller hevde deg i multiplayer er det prøving og feiling med oppsettet som gjelder. Det finnes dessuten ferdige oppsett for de forskjellige banene til nedlasting på nettet, om du ikke har tålmodighet til å prøve deg frem selv. Grunnleggende innstillinger er godt forklart i manualen, som forresten er på norsk. Overkommelig selv for oldemor med andre ord.

For å øke virkelighetsfølelsen ytterligere har spillet fått en enestående Force Feedback (FF). Her er det bare å skru opp til maks styrke for beste opplevelse. I skarpe svinger kan du praktisk talt kjenne hvordan fordekkene ligger på grensen til å slippe når du gir gass ut av svingen. Humper og groper kjennes også godt, det samme gjør curbsen. Får du en skade på hjulopphenget slik at bilen drar skeivt, må du belage deg på å slite skikkelig med å holde kjerra på banen gjennom resten av løpet. Slike feil blir ikke utbedret i depotet, og det er slitsomt å kompensere for slike skader ved å svinge motsatt vei for å holde hjulene riktig vei. Som i virkeligheten blir det også fysisk slitsomt å kjøre, takket være mulighet for lange løp og god FF.

I et spill som satser så knallhardt på realisme er det viktig at også banene er naturtro. Det er de definitivt. Det er ikke vanskelig å kjenne seg igjen fra TV, men omvendt er kanskje enda artigere. Det er liksom ikke fullt så irriterende å tabbe seg ut i en sving når du får se en av de store gutta gjøre akkurat det samme, på samme sted et par dager senere. Til og med små groper og ujevnheter i asfalten er modellert grundig, slik at opplevelsen blir optimal. Det kan tenkes at Barrichello og Räikkönen har noen detaljer å kommentere, men det er fint lite å legge merke til for oss dødelige. Banens layout og sponsorer er til og med korrekt gjengitt for de respektive sesongene, noe som sier en del om perfeksjonismen som ligger bak. Grafikken har ikke blitt forandret betydelig siden forrige versjon, men bilene er svært detaljerte og effektene vakre. Jeg har aldri før tenkt over hvor ukoselig det må være å kjøre en F1-bil i uvær, men regneffektene her gir en pekepinn. Det er flere kameravinkler å velge mellom, hvor cockpit er den mest realistiske. Her sitter kameraet i hodehøyde, og du får virkelig følelsen av å sitte i førersetet. Foran deg har du rattet, med LCD-skjermen som er essensiell for å følge med på bilens tilstand og kommunisere med depotet. Her har du oversikt over dekkslitasje, dekktemperatur, bensinforbruk og neste planlagte pitstop. Ved hjelp av knapper kan du også angi hva mekanikerne skal gjøre neste gang du kjører inn i depotet; hvor mye bensin som skal fylles, hvilken type dekk det skal skiftes til og om skader skal repareres.

Mange modifikasjoner på vei
Lyden er det ikke mye å si på. Motorlyden fra egen bil setter i gang adrenalinpumpa når turtallet nærmer seg 17-18.000 rpm. Den er også med på å gi en god følelse av akselerasjon og hastighet. Bakgrunnslydene er gode, men det er sjelden tid til å legge merke til dem. Depothornet tuter for eksempel hver gang en bil kjører inn i depotet, slik at mekanikerne har sjansen til å sprette unna. Mange kjøpte F1 2002 mer på grunn av de forskjellige modifikasjonene enn for selve spillets skyld. Allerede nå er det modifikasjoner ute til F1C, blant annet en 2003-sesong med nye biler, sponsorer og regler. Modifikasjonen over alle modifikasjoner til F1 2002, GT Racing 2002, vil ikke bli konvertert til F1C, men det går rykter om et GTR 2003. Det er også flere andre spennende prosjekter som kan lyse opp mørke netter utover høsten og vinteren for oss racingavhengige. Modifikasjoner som Classic Trans-Am, ETCC 2003, F1 1977, F1 1994 (opplev Senna og Imola), Ferrari Enzo Challenge, FIA GT 2003, Historic Touring Cars, Le Mans 24 Hours 2001-2003 og mange flere kan gjøre F1C til en udødelig tittel i mange måneder, kanskje flere år.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden