Facebook Gaming

Facebook går i strupen på Twitch og YouTube

Slipper egen streamingfokusert gaming-app.

Facebook Gaming

The New York Times melder at Facebook planlegger en tidlig lansering av den nye gaming-fokuserte appen sin. Allerede i kveld, mandag, skal Facebook Gaming slippes til massene, med et håp om å trekke til seg de samme spillinteresserte som nå bruker mye av tiden på Twitch, YouTube og Mixer.

Appen skal være gratis, og lar brukere lage og se streams av at folk spiller. I tillegg skal det være tilgang til noen lettbeinte spill, og et grensesnitt for å bygge spillnettverk.

Facebook Gaming kommer først til Android-telefoner, men en iOS-lansering skal være hakk i hæl, og venter kun på godkjennelse fra Apple.

Fokus på mobilspilling

Selv om appen samler allerede eksisterende videostreaming som handler om gaming under ett tak, kan den også brukes til å selv streame video fra telefonen av at man spiller mobilspill. Disse streamene kan vises på Facebook-siden til brukeren, slik annen direktesendt video gjør. Facebook vinkler seg dermed ekstra mye inn på mobilsegmentet.

– Vi ønsker ikke å være i bakgrunnsvinduet i en Chrome-tab mens noen gjør lekser, jobb eller noe annet. Med mobilen, dersom appen er åpen og du bruker den, er den i forgrunnen. Du kan ikke gjøre noe annet samtidig, og det er ekstra sterkt, sier lederen for den nye appen, Fidji Simo, til The New York Times.

Fremskyndet lanseringen

Facebook hadde egentlig planlagt å slippe appen først i juni, men fremskynder det hele nå på grunn av økningen i spilling etter korona-pandemien.

– Det å investere i spilling har blitt en prioritet for oss generelt, siden vi ser på spilling som en type underholdning som bringer folk sammen. Det er underholdning som ikke bare konsumeres passivt, men som er interaktivt og sosialt, forteller Simo.

Facebooks satsing på spillstreaming kommer ikke helt ut av det blå. I noen år nå har Facebook Video åpnet for muligheten til å streame video, deriblant spilling, og det er langt fra uvanlig. Ifølge Facebook selv skal 700 millioner brukere ha brukt tid på å se spillinnhold på Facebook.

Facebook jobber også med en egen turneringsfunksjon, men det er ikke satt noen slipptid for den ennå.

Siste fra forsiden