Fallout - kildekode

Fallout-kildekoden likevel ikke tapt – reddet av Interplay-grunnlegger

Bethesda

Det var for en drøy uke siden at Tim Cain avslørte at kildekoden til Fallout var forsvunnet. Han ble tvunget til å slette alt da han forlot Interplay, og selskapet selv hadde rotet bort sitt eksemplar, forklarte utviklerveteranen.

Det viser seg imidlertid å ikke stemme helt.

Kildekoden til både Fallout og Fallout 2 ble nemlig berget av Interplay-medgrunnlegger Rebecca Heineman. Det til tross for at også hun hadde fått beskjed om å slette alt, forklarte hun overfor VideoGamer.

Til nettstedet avslørte Heineman at hun etter hvert bestemte seg for å bevare utviklingsmateriell fra Interplays prosjekter. Det etter at hun oppdaget at utvikleren greide å rote bort kildekoden til rollespillklassikeren Wasteland – som hun til slutt fant igjen hos EA.

Sparte på alt

Fallout var riktignok etter hennes tid, men hun fant en løsning. Heineman var nemlig involvert i arbeidet med å lage Mac-versjoner av både Fallout og Fallout 2, og fikk dermed rasket med seg begge to og mer til.

– Da jeg forlot Interplay i 1995, hadde jeg kopier av hvert eneste spill vi lagde. Uten unntak. Da jeg drev med MacPlay, som var etter min tid i Interplay, lagret jeg hvert spill vi porterte. Det inkluderte Fallout 1 og 2.

Fallout-kildekoden finnes fortsatt.
Bethesda

Nesten 30 år senere er Heineman tilsynelatende ikke bekymret for represalier fra Interplay. Til VideoGamer forklarte hun at selskapet ofte truet med søksmål mot ansatte som sluttet. Hun mener dog at Interplay-ledelsen faktisk ikke har retten på sin side, og viser til at ingen noen gang ble saksøkt.

– Interplay hadde et rykte på seg for å true tidligere ansatte med søksmål om de ble hentet til andre studioer eller tok med seg utviklermateriell hjem. De hadde imidlertid ingen sak, som er grunnen til at de aldri saksøkte noen. Om de hadde en sak, ville jeg fått uendelig mange søksmål rettet mot meg.

Heineman fortalte videre at hun godt kan tenke seg å dele Fallout-kildekodene med offentligheten. Først må hun imidlertid få tillatelse fra Bethesda, noe hun foreløpig ikke har bedt om.

LES OGSÅ: Her er spillene vi gleder oss til i mai »

Siste fra forsiden