Feature

Analog jul

Brettspillene er tilbake

Brettspillene har hatt en voldsom oppblomstring de siste årene. Her er tre fantastiske utgivelser som vil lokke deg vekk fra skjermen.

Brettspillet Twilight Struggle
Jon Cato Lorentzen
1: Indroduksjon
2: Android: Netrunner
3: Mage Wars
4: Twilight Struggle
Handlingen i Mage Wars foregår i en arena. Spillbrettet er delt opp i tolv ruter og magikerne og hjelperne de tilkaller beveger seg rundt på brettet og kjemper mot hverandre. (foto: Jon Cato Lorentzen)

Magic the Gathering for viderekomne

Få spill har hatt så stor betydning for kort- og strategispill de siste tyve årene som Magic The Gathering. Det tyve år gamle spillet har inspirert utallige spill, og Mage Wars er et av spillene som definitivt har sine røtter i Magic The Gathering.

I likhet med Magic handler Mage Wars om en duell mellom to magikere som kan tilkalle monstre og magi for å bekjempe hverandre. Den første som får fjernet alle livspoengene til motstanderen vinner.

Men her slutter også sammenligningen, for Mage Wars er et spill med en taktisk dybde og variasjon som overgår Magic. Ikke minst slipper man samlekorthysteriet – Mage Wars gir deg alle kortene du trenger i grunnpakken og tilbyr ekstrapakker med nye typer magikere og magi, men booster packs og sjeldne kort finnes ikke.

Den største forskjellen fra Magic The Gathering er at Mage Wars bruker et spillbrett delt inn i 4 x 3 ruter. De to magikerne – representert med hvert sitt spillkort – starter i hvert sitt hjørne. Alle monstre som tilkalles plasseres ut på spillbrettet og beveger seg rundt. Skal man angripe motstanderen med en bjørn man har tilkalt må bjørnen bevege seg inn i samme felt som motstanderens magiker står i.

Spillet bruker en rekke brikker til å hjelpe deg å holde styr på omganger, hvilke monstre som har utført handlingene sine, skader, mana, og så videre. (foto: Jon Cato Lorentzen)

Dette spillbrettet åpner for et helt nytt taktisk element i forhold til Magic the Gathering. Monstre kan beskytte andre monstre i samme rute, mens magi kan teleportere monstre på tvers av brettet eller dytte motstandernes monstre unna. Magikere kan tilkalle vegger som blokkerer en rute for motspilleren, og så videre.

Den andre store forskjellen er at man ikke trekker kort. I forkant av spillet lager hver magiker sin egen formelsamling. Kortene settes inn i den medfølgende magiboken – en bok med plastmapper i som man putter kortene i. Spillet kommer med ferdig konfigurerte formelsamlinger for de fire ulike magikerne som er med i pakken, og disse har en god balanse av vesener, utstyr, angrepsmagi og mange andre typer trolldom.

Det at man har tilgang til hele formelsamlingen sin med en gang og ikke er avhengig av å trekke riktig kort åpner spillet opp på en helt annen måte enn Magic The Gathering. Å bruke magi koster Mana – som man regenererer hver runde – så det handler om å balansere forbruket sitt.

Jeg elsker måten spillet tilbyr meg flere løsninger på. At jeg har tilgang på hele formelsamlingen min til enhver tid gjør at det er mange måter å komme seg ut av kniper på, og mange taktikker man kan forsøke ovenfor motstanderen. Dersom motstanderen sender et monster mot meg har jeg mange valg. Jeg kan bruke angrepsmagi for å skade monsteret, sette en forbannelse på det som gjør det svakere, tilkalle et eget monster som beskytter meg, bruke kraftmagi som dytter det unna, fange det med en magisk felle, tilkalle et våpen til magikeren min som så kan angripe det, og så videre. Det handler om å tenke langsiktig når man gjør sine valg, og Mage Wars blir fort en avansert dans mellom de to magikerne der man reagerer på motstandernes valg i den ene runden og prøver å overrumple ham med egne taktikker i neste.

Hver spiller har sin egen formelsamling i en perm, samt et brett som viser hvor mye mana man får hver runde, hvor mye mana man har og livspoeng. Utstyr man maner frem til magikeren stilles opp ved siden av spillbrettet. (foto: Jon Cato Lorentzen)

Spillet har fire ulike magikere: en prest som spesialiserer seg på helbreding, en beastmaster som hersker over dyr, en warlock fokusert på ildangrep og forbannelser, og en wizard som er ekspert på manipulasjon. Spillestilene og formelsamlingene til disse er helt forskjellige og åpner dermed for stor variasjon i taktikker. Og skulle man mot formodning gå lei av de fire magikerne i grunnpakka finnes det utvidelser med nye typer magikere og magikort.

Hver spiller har sin egen formelsamling som er satt inn i en perm. Dette er et briljant konsept, det er ekstremt tilfredsstillende å bla i sin egen formelsamling for å velge ut hvilke formler som skal forberedes til neste runde. (foto: Jon Cato Lorentzen)

Mage Wars er forøvrig laget for å spille med to spillere, men det er også mulig å spille med fire stykker der man deler seg inn i to lag. Dette har jeg ikke fått prøvd ennå.

Jeg digger Mage Wars fordi det byr på et avansert kampsystem kombinert med muligheten til å sette sammen sin egen formelsamling og på den måten skreddersy sine egne taktikker. At man ikke trekker kort men umiddelbart har tilgang til alle kortene sine fjerner et tilfeldig element fra spillet, og gjør dette til en langt mer taktisk opplevelse enn mange andre kortbaserte brettspill.

Magic-veteraner som vil ha noe litt mer avansert å bryne seg på kan trygt avansere til Mage Wars, men selv om du aldri har spilt Magic nøler jeg ikke med å anbefale dette. Lekkert design, gjennomtenkt og balansert, en briljant blanding av kort- og brettspill.

Fakta om Mage Wars:
Antall spillere: 2 (kan utvides til 4 med ekstra brikker og kort)
Spilletid: 1 - 2 timer

1: Indroduksjon
2: Android: Netrunner
3: Mage Wars
4: Twilight Struggle

Siste fra forsiden