Football Manager 2005

Burde du tatt over landslaget etter Nils Johan Semb? Er forbildene dine Jahn Ivar Jakobsen og Jan Åge Fjørtoft? Sitter du med notatblokk og analyserer fotballkamper som går på fjernsyn? Svarer du ja på noen av disse spørsmålene må du legge fra deg taktikkbrettet øyeblikkelig og ta en nærmere titt på Football Manager 2005.

Hvem sier 2D hører fortiden til?
Som i de seneste Championship Manager-titlene, følger det i Football Manager 2005 med en kampmotor i 2D. Mange spillere som ikke har et spesielt forhold til Championship Manager-serien liker å påpeke hvor håpløst det er å ikke vise kampene i 3D. Det de da ikke har forstått, er at poenget med kampmotoren ikke er å vise fikse finter og spektakulære mål. Slik som kampmotoren fremstilles i Football Manager 2005 gir den et suverent overblikk, slik at en kan se hvordan taktikker og samspill fungerer. Den som skal bli glad i Sports Interactives tittel er nødt til å elske statistikker og det som foregår utenfor banen i fotball. Ønsker man å se spektakulære mål, tar man heller en titt på Canal+. Kampmotoren har i år dessverre en aldri så liten skjønnhetsfeil, da det enkelte ganger henger igjen sorte områder der spillerne har løpt. Forhåpentligvis vil utviklerne plukke dette opp i en nærliggende oppdatering.

Selve kampene inneholder i år flere forbedringer fra fjoråret. Man får blant annet tilgang til mye mer informasjon før og etter kampene. Den kanskje beste nyvinningen dog, er muligheten til å dele kampvisningen i to "skjermer". Dette gjør at man kan følge med på alt fra en oppdatert ligatabell, til kampstatistikk, samtidig som man har et øye på den eminente 2D-kampvisningen. Dette skaper både bedre oversikt og lettere tilgang til informasjon. Man kan dermed enklere utføre taktiske endringer i sin egen kamp på bakgrunn av hendelser i andre kamper. Kampmotoren er også oppgradert slik at spillernes kunstige intelligens er mye bedre – noe bevegelsene på banen vitner om. Det taktiske aspektet er dessuten mer ømfintlig en tidligere. Det å se at innstillingene du har satt om hvordan laget skal spille faktisk har betydning, er fantastisk. Med Football Manager 2005 sin mer nyanserte innstillingsmuligheter føler man at man har bedre kontroll på laget.

Media er et viktig aspekt ved fotballmanagerspill. Skal det føles som om du styrer en ordentlig fotballklubb må man ha jevnlig kontakt med pressen. I Football Manager 2005 har Sports Interactive tatt et solid steg mot virkelig presseoppførsel. En meget viktig forandring fra tidligere, er språket. Utviklerne har nemlig ansatt en egen skribent til å formulere nyhetene i spillet. Dette gjør at det å lese medieutspill føles virkelig autentisk. En annen viktig endring fra tidligere er at det er flere valgmuligheter ved interaksjon med pressen. Man kan nå blant annet starte ordkrig med andre managere og komme med utspill om neste kamp. I tillegg til det autentiske preget det medfører, kan det også til en viss grad med på å prege spillernes prestasjoner i enkelte tilfeller – men dette elementet virker ikke fullstendig ferdigutviklet. Alt i alt er dette trolig den mest virkelighetstro pressen jeg har sett i et dataspill.

Gjennom Football Manager 2005 er det ikke vanskelig å se hvorfor Sports Interactive er genierklærte spillutviklere. Spillet simulerer skremmende bra hvordan det er å være fotballmanager. Den overhengende mengden detaljer, den briljante kampmotoren og den blodtørstige pressen er alle aspekter ved spillet som er med på å heve fotballmanagersjangeren til nye høyder. Samtidig er spillet mer brukervennlig og oversiktlig enn den kritikerroste Championship Manager-serien noen gang har vært. I tillegg til flere nye elementer har utviklerne til alt hell beholdt de viktigste ingrediensene fra suksessoppskriften til Championship Manager-serien - deriblant bunnsolide datainnsamlinger om fotballspillere verden over. Dette er spillet som både Drillo og Roman Abramovich kunne elsket – og sikkert gjør. Enhver fotballinteressert skylder seg selv å eie en kopi av spillet. For fotballelskere verden over vil sivilisasjonen neppe oppsøkes igjen før neste utgivelse fra Sports Interactive – med unntak av ukentlige tippekamper på den lokale fotballpuben.

Merk: Anmeldelsen er kun basert på enspilleropplevelsen av Football Manager 2005. Det i skrivende stund (dagen før lansering) ikke mulig å teste flerspilleraspektet grunnet mangel på servere, men vi kommer tilbake med informasjon og vurdering av dette så raskt det lar seg teste.