Anmeldelse

Gangland

Er du en av de mange som har gått og ventet på at Gangland endelig skulle bli lansert, er det ingen grunn til å glede seg nå. MediaMobsters har med dette spillet gjort så mange feil at det umulig kan nytes av mange. Konseptet er lovende, men utførelsen er rett og slett ikke god nok.

Side 1
Side 2
Side 3

The Sims uten å vanne potteplanter
Når du vil ha hjelp kan du hyre forskjellige typer medhjelpere. Noen er flinke med våpen, mens andre kun bruker muskler. Gatejenter kan du også leie inn, og disse sprayer et slags farlig stoff i ansiktet på fiendene dine. Når du ønsker å hyre folk må du finne en forretning hvor de ”henger”, og passe på at du eier den. Disse personene går også opp i erfaringsnivå i løpet av oppdraget, men dette er så ufattelig poengløst når du mister dem straks oppdraget er over. Gangland har ingen kontinuitet eller en rød linje som løper gjennom spillet. Alt føles bare så unødvendig. Alt du gjør blir uansett tapt når du går videre til neste del av spillet. Det skal visstnok være en slags karakterutvikling av Mario, men denne legger du ærlig talt ikke merke til engang bortsett fra at du vil kunne hyre flere folk etter hvert som lederskapsnivået stiger.

I tillegg stiller Gangland med et flåsete konsept hvor du må skaffe deg en kone og få barn med henne slik at ungene kan hjelpe deg å drive bedriften din. Også dette virker unødvendig og lite velutviklet. Å ha en kone innebærer at du bare må passe på at hun ikke blir drept. Det er en jobb. Det har ingen rollespill-elementer og virker som et merkelig forsøk på å dra The Sims inn i bildet. Hvis hun dør og dere har fått en unge, vil ungen følge hakk i hælene dine inntil han eller hun vokser opp, og da har du enda en person du må passe på ikke dør. Når du i tillegg ikke har mulighet til å kontrollere disse selv er det skrekkelig irriterende å måtte dra på en snørrunge når du skal ut i kamp med andre gjenger. Akkurat som om ikke Ganglands kampsystem var frustrerende nok, må du i tillegg stå og se på at ungen din veiver frem og tilbake i kryssilden inne på fiendens kontor. Ikke særlig realistisk, og det virker som om utviklerne med vilje la det inn for å gjøre spillopplevelsen dårligere.

Poenget med ungene dine er at de skal kunne sitte på kontoret og ta seg av forretningene mens du er ute og kverker andre sjefer eller tar over forretninger. Du kan få forskjellige unger alt etter som hva slags dame du fikk dem med. Eksempelvis kan du få en advokatunge, som er flinke på forretninger og kan rekruttere flere folk. Andre unger er glade i kamp, og da er det opp til deg å utnytte det. Gangland har ikke ”offiserer” som eksempelvis Gangsters-spillene hadde. Det er bare du og dine barn som kan ta seg av forretningene, slik som å ta over butikker. Dette er veldig irriterende før du får deg et barn, da du som oftest må bli sittende på kontoret og ta i mot telefoner. Beveger du deg ut for å få spillet til å faktisk gå fremover, går du glipp av telefoner og dermed forretningsavtaler.

En ”levende” by
Når du vandrer rundt på gaten i Gangland føles det mer som en krigssone enn en by som i hemmelighet tas over av gangstere. Byen er bebodd av rivaliserende gjenger, og hvis du beveger deg selv eller dine menn ut på gaten i nærheten av disse, vil det bryte ut full kamp. Dette er ikke bare grusomt irriterende da du må kjempe deg gjennom hver eneste blodige gate når du skal et sted, men det føles også rimelig uvirkelig. Er du ikke i krig med en annen gjeng burde de heller ikke fyre løs mot deg på åpen gate. Det paradoksale er at det virker som de ikke bryr seg hvis du er inne i forretningene deres. Politiet patruljerer gatene, og den lokale politisjefen krever en jevnlig ”lønn” av deg for å ikke skyte deg i fillebiter. Da burde en egentlig regne med at lovens lange arm skulle vært litt medgjørlig til gjengjeld, men faktumet er at politiet vil gyve løs på deg straks de ser deg gjøre noe kriminelt. Ufattelig frustrerende da de har evne til å rote seg inn i kampene mot rivaliserende gjenger, og hjelper gjerne motstanderen med å kverke deg.

Gangland finner sted i en fiksjonell by som er brutt opp i forskjellige deler slik som ”Little Italy” og ”The Docks”. Hvis du tror at du i ekte Grand Theft Auto-stil skal få uttøve din kriminelle galskap over hele byen som du selv vil, tar du skrekkelig feil. Et ”conquest” tar ikke engang for seg en av bydelene, men kun en liten del av dem. Resultatet er at hvert ”conquest” føles skrekkelig begrenset og uekte, og du får aldri den følelsen av å befinne deg i en stor by. Heldigvis ser byen rimelig troverdig ut, med folk som vandrer på gatene og neonskilt som lyser over de mange hotellene, pubbene, verkstedene og – naturligvis – pizzarestaurantene. Du kan gå inn i stort sett alle bygninger, men de ser alle mer eller mindre helt like ut. Har du sett én pub har du sett dem alle, og det samme gjelder de andre forretningene. Men det hele ser heldigvis passende livaktig ut.

Pakken til Gangland skryter av 800 unike personer som lever i byen, alle med sine unike personligheter, men ærlig talt – disse er jo hjerneløse roboter som labber rundt og gjør absolutt ingenting av nytte! Det eneste du kan gjøre med dem er skyte dem ned. De kan ikke tvinges til noe, overtales til noe eller brukes i noen av dine lysskye aktiviteter. Så hva er poenget annet enn å skape et tilsynelatende levende bybilde? Det er også merkelig hvordan det ikke finnes noen biler på veiene bortsett fra din egen. Du vil se biler parkert langs fortauet, men ingen som faktisk kjører rundt. Du vil kunne få tak i en rekke forskjellige biler, alt fra trege skranglekasser til raske sportsbiler. Du kan gjøre ”drive-by shootings” i ekte gangster-stil eller sprenge rivaliserende kjøretøyer til himmels. Men stjele biler kan du ikke, merkelig nok etter som du allerede er kriminell. Og bemerk: Kjøre-gameplayet i Gangland er ufattelig dårlig. Styringen er umulig og du kan ikke engang kjøre opp på fortauet. En magisk, usynlig vegg hindrer deg i det, noe som gjør det å snu bilen en ren plage.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden