LEIPZIG (Gamer.no): Det første Gudfaren-spillet fra EA ble ikke akkurat kritikernes yndling når det kom ut i 2006. Mafia og Grand Theft Auto-spillene hadde allerede satt en sjangerstandard EA ikke maktet å leve opp til. Derfor har utviklerne tenkt alternativ med sitt Godfather II. Dette er nemlig en del strategispill, to deler action. Ja, det er det nærmeste man kommer Total War-spillene i denne sjangeren. Best av alt, du er sjefen.
– De første spillet fanget opplevelsen av å være et madiamedlem. Med dette spillet vil vi fange hvordan det er å være Don, sjefen, sier Joel Wade, seniorprodusent på Godfather II.
Kameramann
For å hjelpe vår hovedperson Dominic med denne tunge børen, kan du når som helst flytte kameraet fra bakkenivå til et stort oversiktkart. Her ser du de mange bransjene i byen mafiaen eier. Hver bransje har info om sikkerheten, og hvor mange mafiamedlemmer og vakter som befinner seg på hvert sted. Du kan velge å dra inn selv med en gruppe kolleger, sende andre eller sabotere med eksplosiver og brannbomber.
– Valget av folk du tar med deg er nøkkelen til hvordan oppdrag løses. Du har for eksempel en som er ekspert på å kutte seg gjennom gjerder, mens en annen elsker sprengstoff. Avhengig av hvem du bruker blir taktikken ganske så annerledes, sier produsenten.
![](https://i.bo3.no/image/17488/i_512794.jpg?c=0&h=281&w=500)
Personene du har med deg kan beordres rundt med et knippe kommandoer. Dette er ikke noe avansert taktisk skytespill, men ordrene virker å få jobben gjort.
De rivaliserende familiene tenker selvsagt like aggressivt som deg, så her er det umulig å ta pauser.
– Alt som skjer kan ses på oversiktskartet, og det trengs. Alle de andre familiene er nemlig aktive i sanntid, og da kan det bli kaotisk, sier Wade.
Penger er alt
Bransjer gir penger, og penger kan brukes til å oppgradere til arsenal eller smøre tjenestemenn. Slike tjenestemenn vil også be deg om tjenester, og da kan du be om gjentjenester fra de samme personene senere i spillet.
Andre nyheter inkluderer bedre kjørefysikk, et mer raffinert system for sniking og et enkelt kombinasjonssystem for nærkamper med tørre never.
![](https://i.bo3.no/image/17489/i_512791.jpg?c=0&h=281&w=500)
Handlingen fordeler seg på mafiaaction i Havanna, der spillet starter, Miami og New York City. Dermed vil territoriekampen forhåpentligvis bli variert, både geografisk og med tanke på voldsinnholdet.
– Historien går i tråd med filmen Godfather II, og alle figurene herifra er med i spillet, sier Wade.
Som er ganske klar på hva dette handler om:
– Spillets tema er ganske enkelt hevn, hevn og hevn.
Som vi har vært inne på ble det første Godfather-spillet for enkelt, ja litt platt. Med strategielementene i oppfølgeren kan vi få en langt mer interessant spillopplevelse som mafiasjef. Kombinasjonen oversiktskart med action på bakken kan vise seg å bli svært fordelaktig for et spill som med det beveger seg litt ut av en sjanger med knivskarp konkurranse. Det lille vi fikk se var i hvert fall lovende.
Godfather II kommer på Xbox 360, PC og Playstation 3 i februar 2009.