SNIKTITT: Halo Reach flerspillerbeta
Sniktitt

Halo Reach flerspillerbeta

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Det er enda en god stund til vi får se Bungies store avslutning på Halo-sagaen i butikkhyllene. Likevel har man latt publikum være med på å teste en beta-utgave av flerspillerdelen den siste tiden. Den har også vi fått leke oss med og så langt lover det bra for spillet som skal komme ut til høsten.

Vakten kan bruke skjoldevnen sin til beskyttelse i korte perioder.
Vakten kan bruke skjoldevnen sin til beskyttelse i korte perioder.

Betaen er hundre prosent dedikert til flerspillerdelen og gir ingen hint til kampanjen eller historien i spillet. Så la oss ta for oss hva vi kan vente oss fra flerspillerdelen. Det er ikke overraskende en rekke spillmodier å velge mellom. Det første valget du gjør er om du vil spille et "arena"- eller "standard"-spill. I "arena"-modusen får du oppleve det nye rankingsystemet. Hver dag du spiller et visst antall spill vil du bli ranket for den dagen. Når du har fått nokk slike rangeringer på en sesong vil du dersom du er god nok bli plassert inn i en divisjon hvor du kan konkurrere mot de aller beste spillerne. Det er foreløpig uvisst hvor lenge en sesong varer. I "arena" kan du velge spillmodusene "team slayer", "team slayer pro" og "classic slayer".

Se også: Halo-video ute på Live

Go team blue!
Go team blue!

Under "standard" har du en rekke spillmuligheter. Først velger du om du vil spille "grab bag" eller "free for all". I "free for all" har man en rekke kjente modier i alle-mot-alle kategorien. Ny er for eksempel "headhunter"-modusen hvor du skal samle opp hodeskaller fra døde fiender og droppe dem av på merkede steder. Førstemann til 25 vinner spillet. I "grab bag" handler det om lagspill og også her er en rekke modier tilgjengelig. Du har flere klassiske modier og den nye "stockpile", som er en vri på "capture the flag". Her skal laget ditt samle sammen flagg fra forskjellige steder på brettet og det første som samler inn ti flagg har vunnet. Mer informasjon om de ulike spillmodiene kan du finne på spillets egne hjemmesider. Her loves også en "invasion"-modus, men denne har jeg ikke fått muligheten til å teste ut.

Etter hvert som du fullfører spill vil du motta credits. Disse kan du bruke på å kjøpe nytt utstyr til spartaneren din. Jo høyere du kommer i gradene, jo mer utstyr vil du ha tilgang på. Dette utstyret ser ut til å bare ha visuell betydning, så det har ingen effekt på din prestasjon, men det er en måte for deg å gjøre avataren din litt mer personlig.

Se opp for flyvende snikmordere.
Se opp for flyvende snikmordere.

Enkelte spillmodier lar deg også velge utstyr eller klasse for hver gang du starter. De forskjellige klassene har også ulike spesialegenskaper. Speideren kan spurte for å komme seg rask unna en farlig situasjon. Vakten kan skape et skjold rundt seg som gjør ham usårbar en liten stund, men han kan da til gjengjeld ikke bevege seg så lenge dette er aktivert. Den klassen som heter "airborne" er utstyrt med jetpack og kan bruke denne i korte perioder, mens "stalker"-klassen kan gjøre seg relativt usynlig. Disse forskjellige egenskapene har begrenset effekt på spillet, men gjør kampene likevel litt mer uforutsigbare. De fungerer bra og det er morsomt å eksperimentere med dem og finne ut av hvem som egner seg best til hvilken type kamp.

Se også: Bungie inngår samarbeid med Activision.

Halo: Reach inntar xboxen din med et smell til høsten.
Halo: Reach inntar xboxen din med et smell til høsten

Brettene vi får presentert i betaen er ikke spesielt bemerkelsesverdige. De føles som standardbrett i slike flerspillermoduser, men utfyller jo sin funksjon. Personlige savner jeg et par litt mer oversiktelige brett, men det kan være at jeg bare begynner å bli gammel i flerspillersammenheng.

Det er uansett vanskelig å felle noen dom over spillet eller flerspilleren som sådan bare basert på denne betaen, men det har i hvert fall klart å underholde meg i stor grad og jeg har vanskelig for å se at de flerspillende massene vil bli skuffet av dette. Bungie vet hva de driver på med og alt ligger til rette for at Halo: Reach skal ta sin plass blant de mest populære onlinespillene denne høsten.

Se også: Hva venter oss i Mai?

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen