Sniktitt

Homefront: Revolution

Ikke akkurat revolusjonerende

Det virker som om utviklerne har et godt stykke arbeid foran seg.

Deep Silver

Homefront: The Revolution har hatt en mildt sagt kronglete historie under utvikling. Kaos Studios, som laget originalspillet, ble lagt ned av utgiver THQ. I første omgang gav de ansvaret videre til THQ Montreal.

Det varte imidlertid ikke lenge, og ansvaret ble gitt videre til Crytek UK. Så gikk THQ konkurs, og fremtiden til spillet var uviss. Crytek kjøpte rettighetene til både spill og merkevare, som da viste frem spillet for første gang under E3 i 2014.

Bare et par måneder senere solgte Crytek Homefront til Deep Silver, og utviklingen ble gitt til Dambuster Studios. Med en så rotete utviklingsprosess kan det være greit å ha testet spillet en gang eller to.

Kronglete beta

Fiks modifikasjoner underveis.
Gøran Solbakken/Gamer.no

I betatesten som gikk av stabelen nylig var formålet å blant annet stressteste serverene. Vi fikk spille samarbeidsdelen av spillet, kalt «Resistance mode», der man gjør oppdrag sammen med opp til tre andre spillere. I denne modusen møter man kun på datastyrte fiender, og man løser en rekke ulike objektiver på et kart.

Det var tre tilgjengelige kart i betaen, med tre ulike typer oppdrag. I et av oppdragene blir man utsatt for et motangrep på et torg, og må mer eller mindre stikke fra overmakten for å overleve. I løpet av oppdraget sendes man fra punkt til punkt, og må holde stand mot de nord-koreanske okkupasjonsstyrkene som er i solid overtall.

I et annet oppdrag skal man prøve å snike seg stille og rolig inn i en fiendtlig base, ta livet av alle soldatene som befinner seg der inne, og eskortere to kjøretøy ut og i sikkerhet. Selv om de to oppdragene tilsynelatende høres ganske ulike ut, var forløpet ganske likt hver gang.

Løp til stjernen på kartet. Vent på at fienden dukker opp. Skyt fienden. Beveg deg til neste punkt. «Rinse and repeat». Av det jeg fikk se i denne betatesten virker det som om de ulike objektivene man får underveis er statiske, og er de samme hver eneste gang man gjør det oppdraget.

Våpenet tar mye plass.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Det hadde i og for seg vært helt greit hvis den kunstige intelligensen ikke er så håpløs. Hadde det ikke vært for det enorme flertallet, samt de velutstyrte kjøretøyene til fiendene, ville kampene vært totalt uinteressante. Det skjedde igjen og igjen at fiender stod i hopetall rundt meg, men valgte å enten skyte på en av kameratene mine som stod 40 meter unna, eller bare glodde åndsforlatte inn i veggen uten å bevege seg i det hele tatt.

De store mengdene løper hodeløst mot deg, stopper utenfor dekke og eksisterer utelukkende som levende blinker for deg og dine kompanjonger. Selve skytefølelsen er middelmåldig, og kjennes upresis og vinglete. Spillet har en form for autosikting, men det er vanskelig å få ordentlig tak i hvordan og når den hjalp til eller ikke.

Grafikken og animasjonene er heller ikke noe å skrive hjem om. Det er fargeløse og anonyme omgivelser uten sjel, og figurene ser ut som om de hører hjemme på forrige generasjons konsoller.

Så, hva er bra?

Vi stjeler biler fra fienden.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Nå har imidlertid utviklerne gått ut og sagt at dette var en litt eldre versjon av spillet, og polering av det visuelle er noe som står på planen fra mot slippdato i mai. De har også gjort en rekke andre forbedringer, og var tydelig på at dette var en test av nettverksfunksjonaliteten først og fremst.

Progresjonssystemet de har implementert i samarbeidsdelen er spennende. Her lager man seg en egen figur, fikset litt på utseende og valgte tidligere yrke. Dette yrket gir figuren en bonus, som for eksempel bedre kondisjon eller at man lager eksplosiver kjappere.

Man har også talenttrær der man kan spisse figuren sine egenskaper mot det man selv vil, og det så ut som om det var mye og ganske variert hva man vil fokusere på. Det er også her man skaffer seg tilgang til nye våpen og våpentyper via pakker som kjøpes for en egen valuta lukket til denne modusen.

Jeg likte også at man kunne modifisere våpenet sitt underveis i oppdrag. Dette ble dårlig forklart, og man fikk lite visuelle tips på hvor man kunne plukke opp andre gjenstander man trengte for å for eksempel lage en Molotov Cocktail. Dette er imidlertid ting jeg tipper vil bli fikset innen spillet kommer.

Konklusjon

Mange talenter å velge mellom.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Dette var en beta av et spill som i bunn og grunn virket veldig uferdig. Jeg håper utviklerne holder på det de sier i forhold til det visuelle, for slik spillet ser ut nå er ikke spesielt imponerende.

Den kunstige intelligensen trenger også en kraftig oppgradering før slippdato. Det jeg fikk se i betatesten var svakt, og på grensen til ødelagt. Riktig nok var de tre tilgjengelige oppdragene klassifisert som enkle oppdrag, og det kan jo være at man ser en tydelig forandring når vanskelighetsgraden øker.

Alt i alt så sitter jeg igjen med en følelse av at dette spillet har dårlig tid på å bli i ferdig stand til 20. mai. Det er mange kjernedeler av spillet som i denne testen kjennes veldig svake ut, og det eneste som egentlig pirrer litt per i dag er konseptene og ideene de prøver å implementere i spillet.

Jeg blir ikke veldig overrasket om spillet blir ytterligere forsinket, men det får tiden vise.

Vi tok faktisk en titt på spillet for et par år siden også.
Også da følte vi at Homefront: Revolution hadde noen fiffige ideer »

Siste fra forsiden