Tomb Raider: Ascension

Kansellert Tomb Raider-spill skulle være skumlere og ha flere monstre

Ble til slutt skrotet til fordel for opprinnelseshistorien vi fikk i 2013.

Tomb Raider-serien fyller 25 år, og i den forbindelse har Square Enix bladd frem diverse minner fra arkivene. Denne uka delte utvikleren en kikk på det kansellerte prosjektet Tomb Raider: Ascension.

Tomb Raider Ascension. (Video: Square Enix)

Som Square forklarer – og som du kan se fra den tidlige konseptvideoen over – skulle Ascension-spillet lene seg mer på grøss og gru. Videoen viser en rekke fryktinngytende monstre, fra zombielignende beist til enorme kjemper.

Som nettstedet VGC melder hentet Ascension inspirasjon fra Resident Evil, men også Ico og Shadow of the Colossus. Blant annet skulle spillere få ri på hest og geleide en liten jente rundt i verdenen.

Tomb Raider: Ascension. (Video: Square Enix)

Prosjektet ble til slutt skrinlagt, og de fleste monstrene forsvant. Det var imidlertid under planleggingen av Ascension at Crystal Dynamics-teamet bestemte seg for at det neste Tomb Raider-spillet skulle bli en opprinnelseshistorie med fokus på overlevelse.

Resultatet ble spillet vi fikk i 2013, der Lara Croft tar sine første steg fra geografientusiast til fullverdig gravrøver. Vår anmelder lot seg ikke helt overbevise, men selv om spillets kamper var tafatte måtte Espen Jansen innrømme at Crystal Dynamics traff blink på fremstillingen av Lara.

LES OGSÅ: Video viser kansellert Prince of Persia-spill »

Tomb Raider
Xbox 360
Kommersielt samarbeid
Finn beste pris
Tomb Raider Tomb Raider: Ascension

Les også

Siste fra forsiden