Elven Legacy

Klassisk strategi med alver

Bunnsolid og utfordrende rundebasert strategi.

Jeg liker ikke stress. Jeg liker god strategi jeg kan tenke lenge over. Jeg liker brettspill, jeg liker kart og jeg liker heksagoner. Jeg liker fantasy, jeg liker gode historier og jeg liker lange, prøvende og vanskelige kampanjer. Nå som dette er sagt er det vel ikke så rart at jeg liker Elven Legacy.

Det rundebaserte strategispillet Elven Legacy begynner med en klassisk fantasy-fortelling i en klassisk fantasy-verden. Alvene har eldgammel, forbudt og gjemt magi som et menneske plutselig har stjålet. Jakten på tyven bringer de alviske heltene Saggitel og Gylwen gjennom et hav av fiender, enten det er orker, mennesker eller dverger de møter, må alle beseires.

Verdenen, full av troll, drager og magikere akkurat slik du forventer at en ganske uoriginal og lite inspirert fantasy-verden skal være. Slik er også fortellingen helt til den begynner å vise mer dybde og intriger enn hva som først er lett å anta. Elven Legacys verden er ikke sort og hvit når det kommer til rett og galt eller filosofi og moral. Den er heller ikke grå, men i stedet fylt med farger.

Selv om det er alvene spillet er bygget opp rundt, er det på ingen måte klart at det er nettopp disse som er de «snille». Alvene er arrogante og trangsynte, og går gjerne over tusenvis av lik for å nå sine mål. Historien får en ukonvensjonell slutt, men viser i alle fall at dens forfatter(e) har evner til å gi deg en interessant fortelling og noen overraskende elementer.

Klassisk fantasy

Elven Legacy består hovedsakelig av en lang og vanskelig enspillerkampanje, men har også mange enkeltoppdrag, en flerspillerfunksjon med muligheter for spill gjennom hotseat, LAN og internett og et kartredigeringsverktøy å by på.

Prinsippet bak Elven Legacy er akkurat det samme som i dets forgjenger Fantasy Wars, og de som har spilt forgjengeren vil kjenne seg igjen i det meste – faktisk nesten alt. Den korte versjonen er at Elven Legacy stort sett er Fantasy Wars med alver.

Noen oppdateringer har da likevel kommet. Dine fiender har nå en merkbart forbedret kunstig intelligens, spillets helter har mange flere spennende evner og formler å velge mellom og mange nye enheter og monstre har blitt gjort tilgjengelige.

Siden Elven Legacy er rundebasert går spillets strategi ut på å hele tiden ta best mulige valg for å maksimere din sjanse for suksess. Du flytter dine styrker rundt på kart inndelt i heksagonale ruter, og kjemper mot fiendtlige hærer eller monstre.

Hver enhet, enten det er mektige helter eller vanlige soldater, tilegner seg erfaringspoeng gjennom kamp og opparbeider seg hele tiden nye evner og styrker. I spillets kampanje, som kun omhandler alvene, oppgraderer og utvider du din hær mellom hvert oppdrag. Hvor mye ressurser du har til rådighet blir avgjort av hvor godt du gjør det i hvert oppdrag.

Hvis du lykkes med å nå et bretts målsettinger innen et bestemt antall runder får du det som kalles en gullbelønning. Hvis du bruker litt mer tid får du sølv og så videre til bronse. På denne måten er det ikke bare viktig å vinne hvert brett, men også viktig å somle minst mulig. Belønningene varierer fra penger til magiske ting og nye styrker, og desto færre runder du bruker på å vinne, desto større belønning får du.

Beintøff strategi

Siden du bringer med deg den samme hæren fra oppdrag til oppdrag er det også svært viktig at du ikke mister styrker underveis, siden dette vil svekke deg senere. Med andre: Elven Legacy er bygget opp rundt strategiprinsippet om å tape minst mulig i kamp samtidig med å gjennomføre oppdrag hurtigst mulig.

Dette prinsippet er i og for seg ikke særlig revolusjonerende, men det er måten Elven Legacy tvinger deg til å forsøke å mestre strategien på som gjør hele spillet veldig interessant. Det kan høres greit nok ut at du skal forsøke å miste færrest mulig styrker i kamp, men i praksis er det utrolig vanskelig, når du igjen og igjen blir møtt av bølger av fiender som ofte er overlegne i både styrke og antall.

Ditt største våpen er din ferdighet som taktikker. Du må hele tiden maksimere dine styrkers slagkraft sammen, og samtidig passe på som en smed at ingen av dem er står utsatt til. Når du hele tiden har brettets rundefrister hengende over deg, overdriver jeg ikke det grann når jeg sier dette er uhyre krevende oppgaver. Små valg av hvordan du plasserer visse tropper, sammen med valg av når du skal bruke spesielle formler, kan raskt avgjøre hele slag i løpet av en runde.

Jeg har personlig masse erfaring fra brettspill, lignende dataspill, Fantasy Wars og Elven Legacy, men måtte likevel bite i det utrolig sure eple og velge lett vanskelighetsgrad under kampanjens siste gruppe med brett. De var rett og slett så vanskelige at jeg hadde måttet spille i time etter time etter time, og lagre og laste igjen og igjen for å oppnå et resultat jeg kunne være fornøyd med. Selv på lett vanskelighetsgrad vil disse brettene være utfordrende nok for de fleste, som de var det for meg.

Potensial for dybde

Kampanjen inneholder også visse bonusbrett en kan få tilgang på ved å klare spesielle oppdrag før gullfristen renner ut. Disse har ingenting med historien å gjøre, men lar deg spille brett hvor du styrer mennesker, orker eller dverger som et avbrekk fra å alltid styre alvene. Hvis du klarer disse vanskelige bonusbrettene blir du belønnet med ganske mektige magiske gjenstander som dine styrker i hovedfortellingen kan benytte seg av.

Spillets grafikk er ganske fargesprakende, men den er vakker selv om den ikke er realistisk. I spillets hovedfortelling kan du innimellom finne setninger som kan hinte om at utviklernes hovedspråk ikke er engelsk, men russisk, men skuespillerstemmene er gode og musikken er fin.

Det er ikke til å unngå at spillet har lite å by på utenom enspillerkampanjen, for flerspillermulighetene er ikke spesielt sterkt utviklet. Men en faktor som virkelig har muligheten til å gi Elven Legacy litt mer dybde og levelengde er dets kartredigeringsverktøy.

Dette verktøyet er svært mektig og gir spillere muligheten til å lage sine egne brett, oppdrag eller til og med hele kampanjer. Siden grunnsystemet i Elven Legacy er såpass enkelt, er ikke kartredigeringsverktøyet spesielt vanskelig å bruke selv om det gir spillerne store muligheter. Du slipper å skrive script selv, og kan i stedet velge blant lister av parametere og utløsere. Selve systemet med å lage kart, plassere ut byer, terreng og styrker er både lett og morsomt. Verktøyet blir noe mer komplisert når du må lage oppdrag og sette kriterier for seier eller nederlag.

For å lære meg hvordan best å gjøre dette, benyttet jeg muligheten til å se hvordan utviklerne selv hadde laget sine kart og oppdrag, og dro stor nytte av noen eksempelkart som hadde enkle rammer. Ettersom flere og flere engelskspråklige spillere forsøker seg på Elven Legacy, og har lyst til å leke seg med kartredigeringsverktøyet, vil det nok etter hvert dannes nettsamfunn som kan fungere som fine sentre hvor spillere kan dele selvlagde kart og lære hvordan å bruke kartredigeringsverktøyet av hverandre.

Det rundebaserte strategispillet Elven Legacy har ikke noen stor flerspillerdel. Det har ikke enorme mengder innhold. Det har ikke fartsfylte kamper med masse action. Det har ikke en original eller unik verden eller historie. Det har ikke nye og spennene ideer for strategisjangeren, og tilbyr lite fornyelse fra sin forgjenger. Men som min redaktør sier: «Vi anmelder spill etter hva de har, ikke hva de mangler».

Elven Legacy er et gjennomført godt strategispill, med et knallsterkt spillsystem. Det har en kampanje som er fullstendig gjennomsyret av gode brett, fulle av muligheter for interessant taktikk og krevende strategi. Spillet er også bygget opp fra en formel som kan tilby utrolig vanskelig og utfordrende strategiske valg.

Hvis du er en strategifan kan jeg anbefale deg Elven Legacy på det sterkeste, og hvis du er fan av rundebasert strategi bør du absolutt ikke la sjansen til å prøve dette spillet går fra deg. Elven Legacy har ikke alt, men hva det har funker, og det funker skikkelig godt.

Elven Legacy kommer i salg 9. april i Europa.

Merk: Hvis du har lastet ned spillet fra GamersGate, uten å få med verktøyet for kartredigering, så finnes det nå en mulighet til å laste ned kartredigeringsverktøyet for seg selv.

Diskuter artikkelen i forumet