Sniktitt

Kvasirevolusjon i november

Sony kopierer halve Wii-konseptet og går inn i framtiden med en konsoll som har alt, men som mangler fokus.

Side 1
Side 2

PlayStation 3 er en både-og-maskin. Det ble om mulig enda tydeligere under Sonys E3-pressekonferanse, som begynte mellom to og tre natt til tirsdag norsk tid. Her er det få kompromisser å spore, og gjennom en rekke demonstrasjoner fikk vi demonstrert vilt ulike tekniske nyvinninger. En tidlig overraskelse var for eksempel et tradisjonelt kortspill, hvor man maner fram monstre ved å legge ut kort. Forskjellen på dette og alle tidligere spill av denne typen? Vel, du legger kortene ut på et fysisk bord, og EyeToy-kameraet tar seg av å lese hvilke kort du har lagt ut og oppdatere det som skjer i spillet på skjermen.

Teknologientusiasmen var i det hele tatt en fellesnevner for konferansen. EA bidro i denne retningen med å demonstrere teknologi for å få en nærmest komplett kopi av et menneske inn i spillet, gjennom en demo hvor PS3-en styrte "Tiger Woods", og fikk ham til å le, smile eller mumle irritert. Det hele var svært livaktig og imponerende, selv om det nok vil være store forskjeller på hvor viktig man synes hundre prosent realisme er.

Det ble nok en gang snakket en del om PS3-ens onlinesystem. Det gikk ikke fram om vanlig nettspilling kommer til å bli gratis, men Sony lovet at omtrent alt annet ville bli det, i hvert fall. Dette inkluderer videosamtaler, profiler, toppscorelister, samt mye annet man gjerne forbinder med en fremtidig onlinetjeneste. Spesielt overraskende var det definitivt ikke, og det oppleves dessuten som om det er Sony som her har jobben foran seg, siden Xbox 360 gjør det meste av det Sony snakket om allerede, men at mange vil sette pris på tjenestene er det uansett liten grunn til å betvile.

Kontrolleren vi ikke forventet

Den soleklart største overraskelsen kom i form av en verdensnyhet på tampen av konferansen: Den endelige PS3-kontrolleren ble avslørt. Sony har kastet den tidligere viste "boomerangen" i bøtta, og funnet fram igjen det klassiske, om enn litt uergonomiske, DualShock-designet. Dermed var den første reaksjonen fra salen nærmest en litt lettet oppgitthet, men det er verd å merke seg at den nye kontrolleren har to viktige endringer. Den første er naturligvis at den er basert på blåtann, og dermer opererer uten den irriterende kabelen som har plaget oss fram til den nåværende generasjonen med konsoller. Den andre er at Sony endelig har adoptert skikkelige analoge avtrekkere, slik Microsoft har hatt på sine kontrollere siden Xbox ble lansert i 2001, og som Dreamcasten hadde allerede i 1999. Dette er gledelig, om enn ventet.

Den tredje nyheten, og den soleklart største, kan man mistenke å være en reaksjon på Wii-konseptet. PlayStation 3-kontrolleren er nemlig fôret med sensorer som registrerer rotasjonen på kontrolleren. I følge demoen vi fikk har den også sensorer som merker om du beveger kontrolleren hardt oppover. Det er foreløpig noe uklart nøyaktig hvor grensene går, men det ble ikke demonstrert noe som skulle tyde på at dette blir en direkte kopi av Wii-kontrolleren. Altså vil kontrolleren så vidt vi kunne forstå, ikke registrere hvor den befinner seg i rom.

Vi har prøvd kontrolleren på det ene spillet Sony demonstrerte den med: Warhawk. Spillet er et actionflyspill med enkle kontroller, og i dette tilfellet må vi si oss imponert. For å demonstrere spillet var en av utviklerne til stede, men han ble noe uklar da vi spurte om hva slags spill han trodde ville kunne dra nytte av denne kontrolleren, og hva slags sjangre som kanskje ikke ville kunne adopteres så lett. Det skal bli spennende å se hvordan dette vil utarte seg.

Ut fra de fem minuttene jeg fikk med egne klamme never på den nye kontrolleren ble i hvert fall én ting klinkende klart: Hva Warhawk angår, er den analoge gyrostyringen en perfekt partner. Jeg hadde ikke mye interesse av spillet tidligere, men for akkurat denne typen spill er dette et opplagt viktig steg, hvor man fjerner abstraksjonen av en styrestikke og i større grad leser spillerens intensjon. Mange av oss tenderer jo uansett til å helle kontrollen mot høyre når man styrer mot høyre, og det er befriende at dette endelig har innvirkning på spillet.

Det kan være interessant å merke seg at overraskelsen i kontrolleren ikke gjør Sony-strategien så veldig lik Nintendo sin, selv om de kanskje vil måtte tåle hermegås-stempelet i tida framover. For der Nintendo er så radikale at mange kritikere og spillvitere nesten ikke tror sine egne øyne, og gjenoppfinner kontrollsystemet mer eller mindre fra bunnen, er Sony opplagt konservative. Nintendo hadde mindre å tape i å kaste det gamle kontrollerdesignet, siden GameCube ikke ble noen stor suksess for dem. Sony derimot har for lengst gjort selve kontrolleren, symmetrien og fasongen til et ikon for spilling; et symbol omtrent like sterkt som PlayStation-navnet selv. Det er ganske forståelig at de ikke ville miste denne gjenkjennelsesfaktoren.

Les også
Half-Life 2: Episode Two utsatt igjen

Det er i det hele tatt slett ikke sikkert at Sonys vei er en dårligere vei rent forretningsmessig. Den forsiktige overgangen til stadig mer responsiv kontroll, samtidig som man beholder en form og en funksjon som mange titalls millioner gamere allerede er vant til og glade i kan fort være akkurat passe nyskapende for massene. Det er vanskelig å spå om dette nå, men jeg sitter med følelsen av at en del av grunnlaget for å inkludere gyrosensorer i kontrolleren kanskje er at Sony ønsker å stikke hull i Wii-ballongen. Og med rett markedsføring skal man ikke se helt bort fra at de kan klare nettopp det. PS3-kontrolleren er, ut fra det vi har sett hittil, slett ingen Wii-erstatter: Den ser ut til å mangle evnen til å oppfatte hvor den er i rommet, og har dermed neppe like varierte bruksområder som Wii-kontrolleren. Samtidig er den nettopp så nyskapende (i PlayStation-sammenheng) at PS3-en i manges øyne kan ha fått nettopp det lille kicket som den trengte for å ikke framstå som gammeldags når de to maskinene står side om side i butikken om noen måneder.

Om det er skammelig å "kopiere" konkurrentene er i så måte ganske uinteressant. Jeg får inntrykk av at det eneste spørsmålet Sony er opptatt av, ikke er om det oppfyller et eller annet ullent etisk krav, men om det er god forretning. Sony låner litt fra den ene og den andre med den endelige kontrolleren, men resultatet er at PS3 virker som et mer spennende produkt, og samtidig gir folk et argument for hvorfor den nye maskinen ikke bare er bedre grafikk og kraftigere maskinvare.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden