The Last of Us - Days Gone

– Lager «remake» av The Last of Us til PlayStation 5. Droppet Days Gone 2

Sonys internutviklere skal ha hatt en urolig periode.

The Last of Us får en nyversjon, mens Days Gone 2 ble skrinlagt.
PlayStation Studios, montasje Gamer.no

I en reportasje fra Bloomberg kommer det frem at Naughty Dog for tiden jobber med en nyversjon av The Last of Us til PlayStation 5. Det er usikkert hvor langt i løpet prosjektet har kommet, og prosessen skal ha hatt et par dramatiske år frem til nå.

Fra den ene til den andre

The Last of Us.
PlayStation Studios

Avisen skriver at et team i San Diego kalt Visual Arts Service Group startet på arbeidet for noen år siden. The Last of Us-prosjektet til PlayStation 5 ble startet opp av studiogrunnlegger Michael Mumbauer som et forsøk på å få jobbe med noe eget – teamet hadde begynt å bli lei av å jobbe som støttestudio på andre PlayStation-prosjekter.

Faktisk skal Mumbauer og teamet ha jobbet med utviklingen uten mye støtte fra Sony. Prosjektet ble godkjent internt, men under prøvetid. I tillegg fikk de ikke ressurser til å ansette flere, og Sony skal aldri ha virket interessert i å bygge opp teamet videre.

I 2019 ble Hermen Hulst fra Horizon Zero Dawn-studioet Guerilla Games ny toppsjef i PlayStation Studios, og skal da ha ment at prosjektet virket for dyrt. Budsjettet var betydelig større enn andre lignede prosjekter, blant annet på grunn av at det ble utviklet i en ny grafikkmotor rettet mot PlayStation 5.

Etter hvert ble prosjektet flyttet over til Naughty Dog i stedet, noe som skal ha skjedd gradvis etter at «remake»-teamet hjalp til med å ferdigstille The Last of Us Part II. Nå har flere av de opprinnelige utviklerne sagt opp eller flyttet seg over til andre prosjekter. Mumbauer sluttet i Sony høsten 2020.

Sa nei til Days Gone 2

Days Gone.
PlayStation Studios

I artikkelen nevnes det også at Sony takket nei til en oppfølger av Days Gone 2 fra Bend Studios, og heller satt dem på å hjelpe Naughty Dog med et Uncharted-prosjekt. Flere av utviklerne skal ha vært misfornøyd med dette, og enkelte forlot selskapet.

I mars skal det derimot ha løsnet litt for Bend, og studioet jobber nå med et eget prosjekt.

Bloombergs artikkel fokuserer mye på hvordan internkulturen i Sony virker å være preget av et jag etter å skape flere store prestisjespill uten å ta betydelig risiko. Dette sammenfaller med en reportasje fra Video Games Chronicle om at PlayStations japanske internstudio, Japan Studio, har blitt nedskalert tidlig i 2021. Studioet har historisk sett vært involvert i noen av PlayStations mer eksperimentelle titler, selv om de ikke har gjort mye de siste 10 årene. I en uttalelse om reportasjen bekreftet Sony at Japan Studios fra 1. april i år skulle dreies mot å støtte opp om Asobi Team som laget Astro's Playroom.

LES OGSÅ: Sony burde skamme seg over hvordan de behandler eldre spill »
LES OGSÅ: Sony kjøper EVO »

Siste fra forsiden