Ubisoft - Mike Laidlaw

– Mike Laidlaws spill om kong Arthur ble kansellert av Ubisoft

Ny rapport kan forklare hvorfor den tidligere Dragon Age-sjefen sluttet.

Jerome Bourque/Ubisoft

Det var i februar i år at Mike Laidlaw – Bioware-veteran og Dragon Age-regissør – kunngjorde sin avskjed fra Ubisoft. Utvikleren dro plutselig etter bare et år hos sin nye arbeidsgiver, visstnok på grunn av uenigheter med ledelsen.

Fikk avslag fra Ubisofts kreative sjef

En fersk rapport fra Bloomberg hevder at Laidlaw kom til Ubisoft for å lage Avalon – et spill om kong Arthur og hans riddere av det runde bord. Ifølge kilder som skal ha kjennskap til situasjonen skulle det ha fokus på samarbeid i en stor verden, i en slags vri på Capcoms Monster Hunter-serie.

Prosjektet skal ha vært godt på vei, men Ubisofts daværende kreative sjef, Serge Hascoët, lot seg visstnok ikke imponere. Hascoët var i mange år mannen som bestemte om Ubisoft-spill fikk leve eller dø, og i dette tilfellet var han etter sigende misfornøyd med eventyrsettingen til Avalon.

– Spillets utviklere var sjokkerte over at prosjektet ble avsporet bare fordi den kreative lederen ikke likte settingen, heter det i rapporten.

Etter det Bloomberg erfarer foreslo Laidlaw og resten av teamet flere alternative settinger for spillet – alt fra science fiction-varianter til gresk mytologi. I tur og orden ble alt avvist og da prosjektet til slutt ble kansellert valgte Laidlaw å gi seg.

Hverken Laidlaw, Ubisoft eller Hascoët har kommentert saken. Sistnevnte måtte for øvrig forlate Ubisoft nå i sommer, som følge av flere anklager om trakassering. Studiosjef Yves Guillemot har lovet en overhaling av det kreative teamet, som potensielt kan fordele makten Hascoët hadde over flere stillinger.

LES OGSÅ: Assassin's Creed Odyssey-teamet ville ha Kassandra som eneste spillbare figur – Ubisoft-ledelsen sa nei »

Siste fra forsiden