Star Wars: Battlefront 2

«Much to learn, you still have»

Finnes det en god opplevelse bak Star Wars: Battlefront 2-bråket?

EA

Det har vært en storm av kritikk mot EA og DICE etter at Early Access åpnet på Star Wars: Battlefront 2 på fredag. I all hovedsak har denne kritikken handlet om lootboksene i spillet, og hvordan progresjonssystemet i flerspilleren er bygd opp.

Dette har ført til at utviklerne stengte alle mikrotransaksjoner i spillet på spillets lanseringsdag. Før dette har de gjort andre endringer som en følge av kritikken de har fått.

Om ikke annet så skal i hvert fall DICE få litt anerkjennelse for at de har lyttet til spillerbasen sin, og gjort endringer underveis. Men det overrasker meg stort at et spill av denne kaliberen slipper igjennom med så store svakheter og lite gjennomtenkte systemer som dette til å begynne med.

En boks til besvær

Spillet ser fantastisk ut.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Per nå, på slippdagen, er mikrotransaksjonene som nevnt stengt. Det betyr at man ikke kan kjøpe lootbokser for ekte penger, og på den måten få ting fortere enn ved å bare spille spillet. Det betyr dessverre ikke at flerspilleren er bedre, eller at de på noen som helst måte fikser det som muligens er et av de verste progresjonssystemet jeg har sett i et skytespill de senere årene.

Du har tre ulike valutaer. «Credits» du tjener ved å spille spillet, «Crystals» du kan (ikke per nå) kjøpe for penger, og «Crafting Parts». Du kan bruke førstnevnte til å låse opp nye klasser og helter, som for eksempel Darth Vader og Han Solo, eller kjøpe lootbokser.

I disse lootboksene får du kort tilknyttet en av spillets klasser eller spillbare helter. Det er helt vilkårlig hva du får, og til hvilken klasse du får det. Det vil si at jeg, som i starten ville fokusere på «Assault»-klassen, fint kan få kort til en av de andre klassene jeg ikke bruker. I tillegg til kort kan du få både credits og crafting parts i kortpakkene, dog veldig lite av dem.

«Crafting parts» brukes til å lage kort, litt på samme måte som i Hearthstone, og her kan du faktisk bestemme selv hva som lages. Det brukes også til å oppgradere kortene slik at bonuseffekten de gir blir sterkere.

Du har noe i nesa.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Dette er rotete, uoversiktlig og det henger veldig lite sammen med faktisk spilletid. Det tar timesvis å tjene opp nok mynter til å kjøpe en lootboks, og du kan ende opp med å få gjenstander du overhodet ikke har lyst på, til en figur du til og med ikke har låst opp, og som igjen vil ta mange timer til med spilling å låse opp.

I tillegg til dette kan man gå opp i nivå på de ulike klassene i spillet, men selv ikke dette henger sammen med hvor mye du faktisk spiller. Her er det rett og slett antall kort du har fått i lootbokser som avgjør nivået ditt. Du spiller for å få mynter, som gjør at du kan kjøpe lootbokser, som gir deg vilkårlige gjenstander du kanskje ikke trenger, som fører til at det å spille flerspiller ikke har noen som helst kobling med belønningene du kanskje får. Det grenser til idioti.

Lys i enden av tunnelen

Det eneste man premieres med når man spiller er å få tilgang til nye våpen. Hver av de fire standardklassene har sitt startvåpen, og du må for eksempel få et bestemt antall «kills» for å låse opp det neste. Du kan ikke lage eller skaffe deg våpen på noen andre måter, og også her kommer kortene inn og gjør et våpen sterkere eller bedre på en eller annen måte.

EA fjerner mikrotransaksjonene i Star Wars: Battlefront II

Det at det tar så mye tid å forklare, og samtidig fortsatt virker rotete, er ikke uten grunn. Hele dette systemet er svært lite inuitivt, det er nær sagt ingen premiering for å faktisk spille, og frem til i dag kunne man faktisk bruke penger på å skaffe seg fordeler i flerspilleren, noe som rett og slett er tragisk.

Ansiktsanimasjonene er gode.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Og det er litt synd, for selve kampene i flerspilleren er ikke like dårlig som progresjonen. De ulike kartene og tidsepokene man hopper imellom gir god variasjon, og det er både trange, kaotiske bykamper, og store episke slag på velkjente snødekte steder. Jeg vil anta at mange velger den spillmodusen som heter «Galactic Assault» når de skal spille flerspiller. Dette er de store kampene, med flere sjekkpunkter underveis, hvor 40 spillere kjemper på to forskjellige lag.

Det er her du løper mellom beina til en AT-AT, mens X-Wingene og TIE Fighters suser over hodet på deg i intense luftkamper. Høydepunktene i denne spillmodusen er rett og slett innmari kule, og det er både intenst og spennende. Jeg synes også de har greid å balansere tiden disse kampene tar veldig bra, der hver kamp lander på cirka 10-15 minutter.

Du går opp i nivå, men det har egentlig ingenting å si.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Utover dette liker jeg godt «Heroes vs Villains», en modus der man er to lag med fire personer, der en på hvert lag spiller en helteklasse. Dette er kaotisk og kjapt, og er en god variasjon fra de store kampene. Også modusen kalt «Strike» liker jeg godt. Denne ligner på en litt mer standard type spillmodus fra andre skytespill, der man er to lag av åtte spillere mot hverandre. Her skal man holde eller angripe flere punkter på et kart, og her er det definitivt en fordel med samarbeid og kommunikasjon.

Bedre skyting denne gangen

Skytefølelsen, og variasjonen i hvordan de ulike våpenene føles, er et element DICE har greid å forbedre litt sammenlignet med det forrige Battlefront-spillet. Hvert våpen har litt mer tyngde bak seg, og de kjennes mer forskjellig ut denne gangen. De ulike klassene har alle sine unike styrker og svakheter, som kan modifiseres med stjernekort.

Noen av kortene gir deg passive egenskaper som at helseregenerering starter kjappere, mens andre helt konkret bytter ut en type granat med en annen. I starten av kampene velger man mellom «Assault», «Heavy», «Officer» og «Specialist». Etter hvert som man dreper fiender, bidrar til å ta punkter og gjør det man skal akkumulerer man poeng. Med nok poeng kan man velge blant unike figurer som er sterkere eller har andre egenskaper, fartøy og romskip, og helteklassene.

Disse kampene er de aller beste.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Du må for eksempel ha 8000 poeng for å velge Darth Maul eller Yoda, noe som kan ta litt tid. Er du god og treffer godt går det fortere, er du dårlig tar det lenger tid. Et problem jeg ofte støter på er at når jeg endelig har opptjent nok poeng, har noen allerede valgt å spille som en helt, og det kan bare være en på kartet til enhver tid. Har man da ikke låst opp en av de andre heltene er man låst til en av de andre, kjedeligere figurene eller klassene.

Sånn er egentlig den generelle opplevelsen av flerspilleren i Star Wars Battlefront 2. Det er øyeblikk som er utrolig kule, med store, kaotiske kamper og intense skytevekslinger, som ender opp med å sekunder senere forsures av et element som gjør at gleden dempes. Det gode blir altfor ofte overskygget av irritasjonsmomenter, og det ender med at inntrykket er vesentlig mer negativt enn det egentlig hadde trengt.

For kjernen i flerspilleren er god. Det er en flerspiller som kjennes ut som den er ment å underholde bredden, og en flerspiller som er bygd for å gjøre at flest mulig mennesker, med ulike ferdighetsnivå, alle skal føle at de tar del i noe fartsfylt, satt i et univers veldig mange mennesker er veldig glad i.

Fantastisk lyd

Lyssettingen i spillet er imponerende.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Og er det en ting ingen kan ta ifra DICE, så er det at spillet både ser og høres fantastisk bra ut. Alle kartene, alle våpen og figurer, og omgivelsene man befinner seg i ser imponerende flott ut. Spesielt lydeffekter, både fra skytevåpen og X-Wings eller andre ting, er deilig gjenkjennelig fra Star Wars-universet.

Dette gjelder ikke bare flerspilleren, men også den nye historiemodusen. Den tar rundt 4-5 timer å gjøre ferdig, men det er dessverre ikke så bra som jeg hadde håpet. Her spiller man som Iden Versio, et medlem av en spesialstyrke i Imperiet. Gjennom historiens gang hopper man fra det ene til det andre velkjente stedet i Star Wars-universet, noe som fører til at historien blir oppstykket og lite sammenhengende.

Selve figurutviklingen til Iden kunne vært interessant, men utviklerne rører veldig lite i det som skjer i hennes historie, og store hopp i både tid og avstand gjør at man skaper en distanse og dissonans med det som skjer på skjermen. Ting gir ikke helt mening, og det dukker opp spørsmål om hvorfor det skjer, og hvorfor hun gjør eller reagerer slik, eller hva som har skjedd som man ikke har sett som gjør at hun ter seg på måten hun nå gjør.

Imperiet (prøver) å slå tilbake.
Gøran Solbakken/Gamer.no

I tillegg til dette spiller man som en rekke andre, velkjente figurer fra Star Wars. Selv om flere av disse sekvensene er underholdende å spille, så gir de ikke alltid mening satt i sammenheng med historien de forteller, og det kjennes mer ut som en fanhistorie noen har skrevet der man ønsker å krysse av alle boksene på ting man må ha med i en Star Wars-fortelling, uten helt å tenke på det overordnede plottet, og ha en flyt i selve fortellingen.

Alt er allikevel ikke helt håpløst, og mange av de ulike oppdragene er morsomme å spille. Spesielt kampene der man bytter på å kjempe på bakken og i luften er morsomme og varierte, og til tross for periodevis middelmådig stemmeskuespill på noen av de mer kjente figurene, så er det både humor og morsomme kampsekvenser å finne. En ekstra oppmerksomhet til Shriv, en av figurene man møter og spiller sammen med, er fortjent. Han er herlig sarkastisk og morsom, og oppdraget med han og Lando Calrissian fikk meg til å le høyt flere ganger.

Flere av romkampene er også kule.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Star Wars: Battlefront 2 kjennes ut som et spill der utviklerne har vært litt redd for å ikke ha med alt det de tror en fan av Star Wars ønsker å se i et spill. De har tatt veldig få sjanser med historien sin, og jeg skulle ønske de var modigere, både med figurene de har med, hva de forteller og hvordan de forteller det. Oppdrag for oppdrag så er det ikke kjedelig å spille igjennom, men det føles veldig lite sammensatt, og det er ofte altfor lite sammenheng mellom det som skjedde forrige filmsekvens, med det som skjer i den neste.

Rent teknisk har er spillet veldig bra. Jeg har opplevd noen få fall i bildefrekvens på PlayStation 4, og et par bugs i historien, men utover dette ser spillet ut til å fungere veldig bra. Både lyd og bilde er utrolig vellaget, og er blant det bedre man kan oppleve på konsoll. Spesielt lydeffekter er en fryd for øret, der hver minste detalj har blitt tatt hensyn til.

Flerspilleren er et rot av en annen verden, noe som gjør at de gode opplevelsene man får fra en kamp til en annen forpurres av et eller flere irritasjonmomenter. Progresjonsen i flerspilleren er på grensen til ødelagt, og jeg håper tilbakemeldingene fra spillere, og det faktum at DICE har stengt mikrotranaksjoner for øyeblikket, fører til noen større, og grunnleggende endringer på hvordan dette systemet fungerer.

Star Wars: Battlefront 2 er nok et eksempel på at lootbokser er et stadig større problem i spill om dagen, men samtidig også et godt eksempel på at spillere ikke lenger godtar å bli utnyttet på denne måten. Det er trist for utviklerne som har slitt i timesvis for å lage et produkt de er stolte av, men på et eller annet tidspunkt burde noen fortalt de hvor dårlig ide dette faktisk er.

-----------------

OBS: Grunnet den svært spesielle situasjonen rundt mikrotransaksjonene, som ble skrudd av på ubestemt tid like før publisering av anmeldelsen, har vi valgt å sette en midlertidig karakter på Star Wars: Battlefront 2. Mye av vår kritikk omfatter nettopp progresjonen og mikrotransaksjonene. Siden spillet er lansert, og siden vi ikke vet når endringene i mikrotransaksjoner og progresjon trer i kraft, ser vi likevel nytten av å kritisere de aspektene som er tilstede i den versjonen man får oppleve nå.

Vi setter en endelig karakter og oppdaterer anmeldelsen når vi vet mer om hvilke endringer EA og DICE vil gjøre med mikrotransaksjonene og progresjonssystemet.

Midlertidig karakter:

Les detaljer om karakterene våre »