EA kutter prisene på Star Wars: Battlefront II-innhold i kjølvannet av sterk kritikk

Møter samtidig ny kritikk etter endringen.

EA

Som vi skrev mandag har det haglet rundt EA og det kommende storspillet Star Wars: Battlefront II de siste dagene.

Bakgrunnen er en stor – og faktisk rekordsettende – misnøye med hvordan spillet håndterer opplåsing av helter i spillet og mikrotransaksjoner. Spillere som har hatt tilgang til spillet siden før helgen estimerte at det vil ta om lag 40 timer å låse opp for eksempel Darth Vader som helt dersom man ønsker å bruke spillvaluta som man tjener gjennom spilling. Men man kan også bruke ordentlige penger på å kjøpe «loot boxes» for å kaaaaaanskje, med nok kjøp, være heldig å nok credits til å låse opp helten på den måten. Det ble ikke godt mottatt.

Senker prisen

Star Wars Battlefront II har møtt med hard kritikk.
EA

Nå har EA og utvikler DICE kommet med en direkte respons på hurlumheien. I et innlegg på sine sider forteller DICE-produsent John Wasilczyk at de nå reduserer prisen på de mest dyre heltene med 75 prosent. Det betyr at helter som Darth Vader og Luke Skywalker hopper ned fra 60 000 credits til 15 000 credits. Andre helter kuttes fra 40 000 til 10 000 og fra 20 000 til 5000.

– Basert på det vi har sett i prøvetiden vil dette beløpet gjøre det sånn at det fremdeles er en prestasjon å låse dem opp, men en som er mulig for alle spillere, skriver selskapet.

Endringen trer i kraft allerede i dag, tirsdag. Samtidig skal utvikler DICE arrangere en AMA på Reddit i nær fremtid.

Nytt kritikkpunkt

Belønningen for å fullføre enspillerdelen har også blitt senket.
EA

Sagaen om Star Wars: Battlefront IIs helter stopper dog ikke her. Som nettstedet Game Informer påpeker, og det australske nettstedet Stevivor bekrefter, har mengden credits man får i en «loot box» som man får for å fullføre enspillerkampanjen blitt senket samtidig. Den skal være satt ned fra 20 000 credits til 5000 credits, antageligvis for å matche hvor mye det koster å låse opp hovedpersonen i kampanjen. Reddit-brukerne er ikke så fornøyde med det heller.

Dermed virker det som om EA fremdeles må gjøre en god del endringer for å komme på godsiden til de mest krasse kritikerne. Det har de planer om å gjøre, ifølge innlegget.

– Teamet kommer til å fortsette å høre på våre spillere, justere spillet underveis, og by på enda mer flott Star Wars-innhold i de kommende månedene og årene via oppdateringer, avslutter innlegget.

Star Wars Battlefront II kommer til PC, PlayStation 4 og Xbox One 17. november.

LES OGSÅ: Hvor langt kan utgiverne gå med «loot crates» før vi sier stopp?

Les også
EA har satt Guinness-rekord for den mest upopulære kommentaren noensinne på Reddit

Siste fra forsiden