Mario Golf World Tour

Nydelig «eagle» for Mario

Gammel og god oppskrift på et golfspill, men det fungerer.

Sommeren nærmer seg med stormskritt, og for noen betyr det lange spaserturer over kortklipte plener, kun forstyrret av noen opphold for å smekke en ball avgårde.

Golfsesongen er atter i gang i Mushroom Kingdom. En tid fri for kidnapping av kongefamilien og andre utfordringer hverdagen i sopperiket byr på. Alle bortføringene av Prinsesse Peach er glemt, og Mario inviterer både venner og uvenner på noen runder med golf på de mange golfbanene i kongeriket.

Fore!

Det er hele ti år siden sist Mario spilte golf. Den gang på Nintendos håndholdte Game Boy Advance. Trolig har han funnet tid til å smugtrene litt mellom turer til verdensrommet og hele fire deltakelser i OL. Mario Golf: World Tour er nemlig et særdeles godt sportsspill.

Du skal være rimelig sløv om du enda ikke har fortstått at det er golfing dette spillet handler om. Den gamle og sofistikerte sporten gis et friskt pust, samtidig som det løsnes litt på snippen og tilføres en uformell stemning.

Som de aller fleste spill i Mario-serien, er også dette nyeste tilskuddet godt gjennomført arbeid. Spillet er stappet fullt av innhold og tilbyr timesvis med god underholdning og spillmekanikker som må mestres.

Kontrollene er enkle å lære, men de har likevel dybde til at man etter flere timer med golfing fortsatt må prøve seg fram uten å være sikker på hva som vil være det optimale slaget. Dette ligger også litt i golfens natur. Treffer man godt er det garantert verdt å satse på et risikofylt slag, men hvordan det går vet man jo tross alt ikke før etter at man har slått. Mye kan gå galt, for intet golfslag er likt.

Som de aller fleste andre golfspill, benytter også Mario Golf: World Tour seg av et barometer som fylles opp og viser hvor hardt slaget ditt blir. Som en referanse gir også spillet deg en linje som viser ballbanen, hvor ballen lander, og hvor den triller om ingenting hindrer den. Problemet er at det stort sett er noe som ødelegger for ballbanen. Det være seg vind, kupert terreng eller gjenstander som trær og steiner.

Spillet evner å gjenskape de aller fleste ­­­­­­­tingene en golfer i den virkelige verden må tenke på før han eller hun skal slå en ball. De fleste hindringene kan omgås ved å velge en annen kølle, slå hardere eller legge til skru på ballen, og det er her den største utfordringen ligger. Nøkkelen til et best mulig slag ligger i å kombinere skru, kraft og kølle på best mulig vis.

Hvis jeg skal pirke på noe ved kontrollene, må jeg si at det tidvis er vanskelig å se hullet når man skal putte, fordi hodet til figurene er i veien. Det er mulig å undersøke banen i flere forskjellige vinkler, men akkurat mens man skal slå må man bare stole på at man har fått et godt nok bilde av hellingen på greenen.

Ikke bare realistisk

Selv om det er en del ting som minner om ekte golf i Mario Golf: World Tour er det selvsagt en del ting som skiller spillet fra den virkelige verden. Rundt omkring på banene finnes det bokser med hjelpemidler. Dette kan for eksempel være sopper som gjør at ballen triller ekstra langt, ildblomster som gjør at ballen brenner rett gjennom kvist, løv og høyt gress, eller bumerangblomster som gjør at ballen går i en vannvittig kurve rundt gjenstander som ellers hadde stått i veien.

Det er som regel helt valgfritt å spille med disse gjenstandene, og personlig foretrekker jeg å spille uten, da jeg sjelden husker på at jeg har hjelpemidlene og enda sjeldnere har bruk for dem. Det eneste unntaket for når man ikke kan velge å spille uten er hvis man deltar i en turnering og reglene sier at man skal spille med.

Uansett gjør det ingenting at hjelpemidlene er der. Vil man ikke bruke de lar man enkelt og greit være. Hjelpemidlene er også det som gjør dette til et Mario-spill og skiller det fra andre golfspill.

Naturligvis er galleriet av spillbare figurer med på å definere dette som et Mario-spill. Alle de mest kjente figurene er på plass. Luigi, Peach, Bowser, Donkey Kong, Diddy Kong, Yoshi, Wario, Waluigi, Daisy, Baby Bowser og spøkelset Boo er selvsagt invitert når Mario steller i stand golfturnering. I tillegg er det mulig å kjøpe figurene Toadette, Nabbit og Rosalina fra Nintendos eShop. Man kan også bruke Mii-figuren sin, noe som er nødvendig for å låse opp flere baner.

Forskjellen på de forskjellige figurene ligger i hvor langt de kan slå. Det sier seg selv at Bowser har mer kraft enn Peach. Til gjengjeld har prinsessen mer kontroll og lettere for å slå ballen akkurat dit hun har til hensikt å få den.

Bøttevis av turneringer

En ting spillet i hvert fall skal ha, er at det er nok av ting å gjøre. Det er et drøss av turneringer tilgjengelig til en hver tid. Det er europeiske turneringer, verdensmesterskap, turneringer hvor alle må spille som en bestemt figur, bare har tilgang til én type hjelpemiddel, også videre.

Nintendos «offisielle» turneringer byttes ut jevnlig, men skulle det ikke være noen som frister kan man alltids sette opp en selv. Å arrangere en turnering er gjort i en fei, og man kan tilpasse alt fra hvilken bane deltagerne skal spille på, hvor mange hull som skal spilles, om alle må bruke samme figur og om det skal være hjelpemidler og mynter ute på banen.

Premier vanker for turneringsdeltagerne. Premiene er vanligvis klær, hansker, sko eller køllesett du kan kjøpe for spillvaluta som man også vinner for hver spilte runde, i tillegg til at man kan plukke opp ekstra mynter på banene ved å slå ballen i nærheten av dem. Det er hundrevis av kjøpbare gjenstander å låse opp, så den som har som intensjon å låse opp alt har mange timer foran seg.

Turneringene spilles alene mot spøkelsesballene (egentlig ikke lov å si) til andre spillere. Har du lyst til å spille mot andre spillere i sanntid tilbyr spillet også en ypperlig modus for dette både lokalt og over nettet. Er du ute etter en skikkelig utfordring, kan du bryne deg på noen utfordringer som krever alt man har av presisjon og konsentrasjon.

Mario Golf: World Tour er et veldig morsomt spill, også for de som i utgangspunktet ikke interesserer seg for golf. Spillet gjenskaper momenter en golfer i den virkelige verdenen må ta i betraktning på en god måte. Samtidig har spillet den fargerike, lekre grafikken vi har blitt så vant til, som kjennetegner Mushroom Kingdom.

Mengden innhold i Mario Golf: World Tour, samt jaget etter å mestre enkle, men samtidig vanskelige kontrollene gir spillet lang levetid. Masse turneringer og utfordringer ligger og venter, her er det mye valuta for pengene. Spillet skiller seg kanskje ikke voldsomt fra andre golfspill på markedet, men den rutinerte utvikleren, Camelot Software Planning, har plenty med erfaring fra å lage golfspill og benytter en solid oppskrift som fungerer. Med Mario Golf: World Tour på innerlomma, spiller det ingen rolle at min lokale golfbane ikke har åpnet for sesongen enda. Jeg har nok underholdning til å dempe ventetiden en stund til.

Er det ikke realistisk nok for deg å trykke på en knapp for å slå, gir Kinect Sports-serien og Wii U Sports Club deg muligheten til å veive med armene for å daske ballen videre. For mer realistisk grafikk og uendelig med baner kan du sjekke ut det kommende spillet The Golf Club, som er tilgjengelig via Early Access på Steam.

8
/10
Mario Golf World Tour