Nye detaljer om Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Konami sendte i dag ut en pressemelding med flere detaljer rundt Solid Snakes nye eventyr i Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Spillet er siste skudd på stammen i den særdeles populære snikespillserien Metal Gear Solid, hvor vi følger spesialagent Solid Snake på hans eventyr. I det foreløpig siste spillet skal Solid Snake ut i jungelen, hvor sniking og forsiktighet er viktigere enn rykende pistoler og rå styrke.

For å gjøre det enklere å skjule seg for fienden, har spillet en innebygd ”kamuflasjeindeks”-måler. Dette skal være en indikator for hvor godt Solid Snake har klart å gjemme seg, og for hvor mye som skal til for at fienden oppdager ham. Denne verdien blir beregnet på grunnlag av tre momenter; positur og plassering, klær og ansiktsmaling. Ved å krype seg sammen, klemme seg inntil vegger og gjemme seg i mørke hjørner eller høyt gress kan man forbedre verdien på indeksen. Ved å iføre seg forskjellige kamuflasjeklær og ansiktsmaling kan Solid Snake gå ytterligere i ett med terrenget. Oppnår man 100% på kamuflasjeindeksen vil det være mulig å ligge helt i ro mens vakter passerer på få centimeters avstand, uten å bli oppdaget.

Teamet bak spillet, med Hideo Kojima i spissen, har også utviklet et nytt kampsystem kalt ”CQC”. For å bygge opp under snikeelementene i spillet var det nødvendig å utvikle et kampsystem som la mer til rette for nevekamp på små geografiske områder, i stedet for de tidligere spillenes vektlegging av skytevåpen.

Det vil bli enklere for spillere å slå ut fienden ved hjelp av kniv eller bare nevene, selv om det også vil være mulig å bruke skytevåpen. Mange nye offensive manøvrer er lagt inn i spillet, og systemet skal også lett kunne takle nevekamp med flere fiender samtidig.

For å gjøre spillet mer realistisk, har Konami gjort mye for å forbedre ”motion capture”-teknikkene som er brukt i spillet. Som første spill tar teamet bak Metal Gear Solid 3: Snake Eater i bruk trampoline og trykkluft for å gi hovedpersonen et bredere spekter av bevegelser. Alt dette skal bidra til at spillet skal klare å følge opp suksessen fra sine forgjengere, og Konami lover å overraske på årets E3 Expo i Los Angeles når spillet skal vises frem for publikum.

Spillet blir sluppet til PlayStation 2, men dato for utgivelse er foreløpig ikke satt.

Siste fra forsiden