Nevermind er et førstepersons grøsserspill som utnytter seg av ulike typer biofeedback-systemer for å måle hvor nervøs du er under spillingen. Det har i utgangspunktet støtte for en pulsmåler fra Garmin og Intels Realsense-kamera, men utviklerne håper å støtte flere systemer etter hvert.
Tanken er at sensoren måler hvor stresset du blir under spillingen, og skreddersyr vanskelighetsgraden etter det. Jo mer skremt du blir, jo verre blir det. Klarer du å roe deg ned litt blir det mer tilgivende. Et av poengene med dette skal være å hjelpe deg å få kontroll på stress og frykt i virkeligheten.
Selve spillet foregår i underbevisstheten til mennesker med ulike traumer, og mye av fokuset ditt vil være på å utforske de gufne miljøene og løse ulike gåter som du finner der.
Fått støtte fra Intel
Utviklerne forsøkte seg med en folkefinansieringskampanje på Kickstarter tidligere i år. Den endte opp med å feile, men skaffet dem samtidig oppmerksomheten til maskinvaregiganten Intel, som bestemte seg for å støtte utviklingen økonomisk. Dette har blant annet resultert i at spillet har vokst seg større og mer profesjonelt.
Nå prøver de seg på nytt. Denne gangen er ikke målet for kampanjen at spillet skal ferdigstilles, men at det skal få støtte for flere typer sensorer og komme til MacOS og Xbox One i tillegg til Windows. Oculus Rift-støtte ønsker de også å tilby.
Planen er å lansere spillet i «early access» i januar, og følge opp med en ferdig utgave i oktober neste år.
Mens du venter kan du la Alien: Isolation skremme vannet av deg.