Pang pang og vroom vroom

Historien om kontrollere

Hvordan spillkontrollen gikk fra brytere til vibratorer – Del 3.

1: Zappere
2: Ratt og annet snacks

Hittil har vi vært innom både kontrollere og de tidligste kontrollene. Denne gangen har turen kommet til lyspistoler og racingtilbehør.

Zap, you're dead!

Alle enders skrekk! Foto: Wikimedia Commons

Zapperen/pistolen har vært et fast inventar blant de fleste konsollene selv om den enorme populariteten har uteblitt. Konseptet er svært enkelt: Sikt på skjermen, og skyt.

Første utgave av NES-zapperen. Foto: Wikimedia Commons

Den første zapperen kom ut til Magnavox Odyssey og var til spillet Shooting Gallery. Her fikk man en virkelighetstro rifle som måtte lades etter hvert skudd.

Den mest kjente zapperen er fremdeles Nintendo sin klassiske zapper til NES-maskinen. Den ble første gang gitt ut i Japan sammen med spillet Wild Gunman, men var da formet som en revolver. Designen folk flest kjenner til ble til da zapperen skulle lanseres i USA høsten 1985.

Til å begynne med var zapperen helt grå. Den sterke oransje fargen ble lagt til etter krav fra bekymrede foreldre som var redd for at politiet ikke skulle se forskjell på om barna løp rundt med en ekte eller falsk pistol. Noen vil nok le, men i 2009 holdt en brasiliansk mann en kvinne gissel i ti timer med Sega Master System sin grå Light Phaser.

Alle konsoller med respekt for seg selv har hatt minst en zapper. Opp igjennom tidene har Atari 2600, ZX Spectrum, Commodore 64, Super Nintendo (nå i form av en bazooka), Sega Mega Drive, Phillips CD-I og VHS-systemet Action Max hatt sine egne versjoner av zapperen.

I senere tid stod ikke konsollprodusentene nødvendigvis for produksjonen av de nye generasjonene med pistoler. I stedet har det vært uavhengige spillprodusenter som ønsket å tjene en slant på å konvertere sine populære arkadespill til hjemmekonsollene.

Nintendo-zapper av nyere dato.

Ved lanseringen av Nintendo Wii kastet mange mindre produsenter seg inn på markedet med forskjellige pistolformer som man kunne legge wiimoten i. Som for eksempel zapperen avbildet ovenfor.

Av mer absurde innslag så har vi tre godbiter:

Konamis Laserscope. Foto: nesplayer.com
Les også
Setter fokus på historien

Først har vi Konami sin Laserscope fra 1990. Dette var en hjelm med laserfunksjonen på toppen, høytalere ved ørene, og mikrofon for å rope ”Fire!” inn i. I henhold til enkelte som prøvde hjelmen så kunne man visstnok si hva som helst da mikrofonen var av dårlig kvalitet, og av og til ville bli aktivisert av bakgrunnsstøy.

Illustrasjon av Blackhalls Gamegun. Foto: Blackhall.com

Enmannsfirmaet Blackhall har med sin Gamegun tatt ting inn i en mer realistisk retning for de som ønsker det. Dette er et lekegevær som er blitt påmontert en LCD-skjerm for å se spillet i, knapper foran ved munningen for å gå, hoppe og åpne dører, og en enkel gyrofunksjon. Dette gjør at ved å snu på geværet, så vil man også snu seg inne i spillet. En presentasjon av pistolen kan ses her.

Sist, men ikke minst: Kunstner Takamasa Sumis Death Crimson-zapper. Den er 2,2 meter høy, 3,4 meter lang, veier 50 kg og hardwaren består av en Sega Saturn med Death Crimson limt fast inni, samt en zappermekanisme og en liten monitor.

Spillet, som er legendarisk dårlig (fikk 1 av 10 av Segasaturn Magazine), har blitt en enorm kulthit i Japan, antagelig med Takamasa som en av dens største fans.

1: Zappere
2: Ratt og annet snacks

Siste fra forsiden