PlayStation 5 - VRR

PlayStation 5 får VRR om ikke lenge

Sony patcher inn støtte for variable bildefrekvens snart.

Snart får dette beistet støtte for VRR.
Audun Rodem, Gamer.no

Da PlayStation 5 ble lansert i 2020 var et av de største ankepunktene mangel på støtte for såkalt VRR – variabel bildefrekvens. Konkurrenten Xbox Series X/S kunne skilte med teknologien fra første dag, og for dem som har en kompatibel skjerm har dette vært en sterk fordel.

melder Sony at funksjonaliteten skal komme til konsollen i en patch i løpet av de neste månedene.

Løser «screen tearing»

Et eksempel på hvordan «screen tearing» kan se ut, her som en del av Nvidias forklaring av sin G-Sync-teknologi.
Et eksempel på hvordan «screen tearing» kan se ut, her som en del av Nvidias forklaring av sin G-Sync-teknologi.

Teknologien gjør at TV-skjermer med HDMI 2.1-støtte kan justere oppdateringsfrekvensen sin fortløpende for å tilpasse seg bildefrekvensen som konsollen sender ut. I praksis betyr dette at man skal kunne slippe den såkalte «screen tearing»-effekten, der det av og til kan se ut som om man får et delt bilde på skjermen.

Utviklere av konsollspill har tidligere løst dette ved å forsøke å låse spill til en satt bildefrekvens, som oftest 30 eller 60, men med VRR slipper man dette.

– Spilling i mange PlayStation 5-titler føles smoothere siden bildene tegners opp umiddelbart, grafikken er skarpere og kontrolleretterslep er redusert. Tidligere utgitte PlayStation 5-spill kan optimaliseres helt for VRR via en oppdatering, og fremtidige spill kan støtte VRR ved lansering.

Her vil man få muligheten til å justere VRR.
Sony

I tillegg skal Sony åpne opp for at man kan bruke VRR i spill som ikke støtter det, men advarer om at det kan oppstå uønskede grafiske vridninger. Det kan dog skrues av og på som man selv ønsker.

PC-publikumet har hatt andre løsninger for dette en stund allerede, med Nvidias G-Sync og AMDs FreeSync.

LES OGSÅ: Hva koster det å bygge en PC med PlayStation 5-krefter? »

Siste fra forsiden