Podkast

Podkast: Retro Crew vurderer retrotjenester på nettet

Stadig flere gamle spill blir tilgjengelige på nytt.

I over ett år har gjengen i Retro Crew snakket om dataspill fra de siste fire tiår. De har trukket frem både klassikere og mindre kjente titler, og til og med noen som strengt tatt ikke fortjener å huskes. En ting som kjennetegner stadig flere av spillene i Retro Crews interessesfære er at de på nytt er tilgjengelig for kjøp av et moderne publikum.

Spillhistorien lever videre

Enten det er snakk om PC-klassikere på GOG, konsollspill (og en og annen Commodore 64-tittel) på Nintendos Virtual Console eller ordinære nyutgivelser på andre moderne digitale distribusjonsplattformer blir en stadig større del av spillhistorien tilgjengelig på nytt.

Det er imidlertid flere utfordringer knyttet til det å gi ut gamle spill på ny. De er som regel laget for en annen maskinvare enn det som er tilgjengelig i dag, og i tillegg kan rettighetene til spillet ha byttet eier opptil flere ganger siden originalutgivelsen. Og er det lønnsomt for utgiverne? Er spillets kjernepublikum nok til å tjene penger på, eller vil en ny utgivelse kreve at spillet finner et nytt og større publikum?

Dette er spørsmål Retro Crew grubler på i ukens episode, der et panel bestående av Aleks Hakestad, Inger Lise W James og Jostein Hakestad diskuterer de forskjellige tjenestene på nettet som selger gamle spill, og vurderer demo opp mot hverandre.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 54 episoder til nå, og her er de tre forrige:

Episode 53: Musikalske høydepunkt fra Castlevania-serien
Episode 52: Historien bak Mega Man
Episode 51: Hva skjedde med SEGA?

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.

Siste fra forsiden